Hoofdmenu

Aarpluim vs. pluim

Gestart door lukasverboom, juni 23, 2020, 10:48:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

lukasverboom

Ik snap het niet. Ik vond gisteren een gras wat ik met de heukels wilde uitsleutelen, maar bij de keuze tussen een pluim- of een aarpluimgras liep ik vast. Het was een Vulpia, langbaardgras, die bij de pluimgrassen zou staat. In de Heukels kies ik bij die door de aanliggende kortgesteelde zijtakjes dan voor 17a, aarpluim. Maar dat is niet goed.
In de nieuwe Heukels staat op pagina 206 een tekening. f is een aarpluim, h is een pluim. Ik zie de verschillen niet. Is het verschil dat bij een aarpluim de zijtakken over de bloeiwijze allemaal ongeveer even lang gesteeld zijn? Dus dat de zijtakjes "kort" zijn? Wat is kort, wat is lang?

Groetjes van een planten-leek :)

PS. Het is wel wat demotiverend als je een goed uur met een gras bezig bent zonder eruit te komen, dan een matige habitus-foto uploadt en voor 99,5% een naam hebt :p
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

dirder

De stappen die je niet honderd procent snapt gewoon overslaan en de diverse routes uitproberen...
Groeten, Dirk Derdeyn.

Pluijm

Citaat van: lukasverboom op juni 23, 2020, 10:48:34 AM
f is een aarpluim, h is een pluim. Ik zie de verschillen niet. Is het verschil dat bij een aarpluim de zijtakken over de bloeiwijze allemaal ongeveer even lang gesteeld zijn? Dus dat de zijtakjes "kort" zijn? Wat is kort, wat is lang?
Hoi Lukas, bij zowel een aarpluim als een pluim zitten er meerdere aartjes aan vertakte steeltjes aan de hoofdas. Bij een aarpluim zijn die vertakte steeltjes heel kort en lijkt het geheel op afstand op een aar (bijv. Vossenstaart), bij een pluim zijn die vertakte steeltjes veel langer en zie je een ijle, 'echte' pluim (bijv. Glanshaver).
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

janvdbrugge

Hoi Arno, sorry, ik kon dit niet laten: jij hebt een prachtige voor- en achternaam om deze botanische uitleg te geven! Overigens ook complimenten daarvoor (een pluimpje, dus). Gr., Jan van der Brugge

Pluijm

Citaat van: janvdbrugge op juni 23, 2020, 15:59:20 PM
Hoi Arno, sorry, ik kon dit niet laten: jij hebt een prachtige voor- en achternaam om deze botanische uitleg te geven!
;D
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Bedankt. Ja, met veel omwegen kwam ik uiteindelijk wel bij Vulpia uit, het ging me meer om een volgend gras wat ik tegenkom. Ik blijf de tekening in de Heukels wat misleidend vinden.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Willemien Troelstra

In mijn ervaring werkt de vegetatieve grassensleutel vaak makkelijker dan de bloeiende grassensleutel. Probeer het maar eens. (Eigenlijk mogen grassen dan nog niet bloeien als je die sleutel gebruikt, maar vaak kom je toch goed uit, of een heel eind in de goede richting. ) Tricky is bijvoorbeeld wel dat de tongetjes van jonge scheuten van Ruw beemdgras een kort tongetje hebben en de bladeren hoger aan de stengel juist een duidelijk lange tong hebben. En houd er rekening mee dat nieuwe/adventieve grassen niet allemaal in die sleutel staan.
groet, Willemien Troelstra

lukasverboom

Bedankt, die ga ik ook eens proberen. Ik heb als voordeel dat ik beschik over goede loepjes, een mic+ binoculair en alle literatuur die ik nodig heb (Pareys Gräserbuch, nieuwe Heukels, basisgids), maar het frustreerde me dat ik niet langs de eerste stappen van de sleutel kwam :p
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html