Hoofdmenu

Wespspin?

Gestart door Flo, juni 21, 2020, 15:50:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/194597400/.
1 Wespspin - Argiope bruennichi gezien
datum: 2020-06-21
locatie: Lier - Centrum (AN)

foto's:







De eerste keuze die ik kreeg van mogelijkheden is de wespspin, maar volgens mij is dit toch geen wespspin?
Flo

johanb.

Ja hoor, een nimf...
Groet,
      Johan

Flo

Citaat van: johanb. op juni 21, 2020, 17:53:00 PM
Ja hoor, een nimf...
Ah toch!
Vermoedelijk omdat het een nimf is dan dat ik het niet direct kon thuisbrengen. Ik pas het ineens aan van imago naar nimf.
Flo

johanb.

Fijn, dank je...  ze mag ook op zeker
Groet,
      Johan

Flo

Citaat van: johanb. op juni 22, 2020, 12:57:52 PM
Fijn, dank je...  ze mag ook op zeker

Wat is eigenlijk het nut van het op zeker te zetten?
Moeten de experten het niet goedkeuren om echt zeker te zijn?
Waar zit de nuance tussen zeker, onzeker en dan goedgekeurd?
Flo

Henri van Dodeweerd

Als je de soort op onzeker zet, dan twijfel je aan de determinatie. Je hebt dan een vermoeden welke soort het is, maar je weet het niet zeker..

Als je zeker bent, kun je de waarneming op zeker zetten.
Wanneer een admin het eens is over de soort, dan keurt hij de waarneming goed. Staat de waarneming op onzeker, dan zal hij die eerst nog op zeker zetten.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Als ie op onzeker staat en goedgekeurd wordt, krijg je als waarnemer een berichtje. Voor de waarnemer wellicht fijn, maar veel waarnemers reageren daar met een bedankje op, wat de admin dan weer als bericht in z'n mail krijgt. Sommige admins hebben liever alleen notificaties van 'nuttige' berichtjes  in plaats van tussen alle bedankjes de enkele reacties te moeten zoeken die ergens anders over gaan. Mij maakt het verder niets uit, maar om deze reden zou ik kunnen begrijpen dat sommige admins het liefst hebben dat de waarneming op zeker staat als de waarnemer er ook zeker van is (zeker als het al op het forum behandeld is: veel meer zekerheid kan je dan niet krijgen lijkt me)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Flo

Citaat van: Rayan Majoor op juni 22, 2020, 16:00:12 PM
Als ie op onzeker staat en goedgekeurd wordt, krijg je als waarnemer een berichtje. Voor de waarnemer wellicht fijn, maar veel waarnemers reageren daar met een bedankje op, wat de admin dan weer als bericht in z'n mail krijgt. Sommige admins hebben liever alleen notificaties van 'nuttige' berichtjes  in plaats van tussen alle bedankjes de enkele reacties te moeten zoeken die ergens anders over gaan. Mij maakt het verder niets uit, maar om deze reden zou ik kunnen begrijpen dat sommige admins het liefst hebben dat de waarneming op zeker staat als de waarnemer er ook zeker van is (zeker als het al op het forum behandeld is: veel meer zekerheid kan je dan niet krijgen lijkt me)
Dat verklaart waarom ik soms geen bevestiging krijg van bepaalde waarnemingen (die dan blijkbaar op zeker stonden en ik dus geen bevestiging kreeg).

Ik begrijp dat de admins weinig hebben aan bedank berichtjes. Zou eigenlijk gewoon mogelijk moeten zijn dit in te bouwen op de website. Dat waarnemers gewoon op "bedankt" kunnen klikken of iets dergelijks en dat de admins dan hier geen bericht over krijgen of een bericht dat heel duidelijk aangeeft dat het een simpele bedankt is.
Flo

johanb.

Persoonlijk vind ik dat niet erg.
In de notificatie mailtjes kan ik zien of de waarneming al is goedgekeurd of niet, en kan naargelang kiezen om wel of niet te reageren.
Groet,
      Johan