Turkse tortel, dood-oorzaak?

Gestart door vosje50, juni 21, 2020, 14:40:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Goede middag.
Op vrijdag 19-06-2020 viel er een tortelduif voor onze voeten neer op het gazon. Hij bleek dood te zijn. Er was geen enkele beweging te zien, de ogen waren open.
Er was ook geen enkele beschadiging of verwonding te zien. Ook de veren waren allen netjes op hun plaats, zelfs geen enkel klein veertje bleek verstoord, hij leek helemaal gaaf.
Turkse tortels zitten hier iedere dag in de tuin en eten van de voerplank.

Weet iemand of dit vaker voorkomt en wat de oorzaak kan zijn, dat zo'n vogel zomaar dood voor je voeten neer kan vallen?
Ik doe een foto van de vogel erbij en een overzichtsfoto van de plek waar hij neerviel.
(Ik zal de waarneming later invoeren)

Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet
Janny Heijkoop

OlivierO

Uitgeput?
Vergif gegeten?

Ik roep maar wat ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Bizar, maar zonder nader onderzoek* valt hier niets over te zeggen...


*Naar eventuele besmetting met dodelijke ziekte, vergiftiging, beschieting met hagel, etc.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: OlivierO op juni 22, 2020, 20:18:55 PM
Ik roep maar wat ...
Dat wilde ik ook doen want net wat Rob zegt: zonder onderzoek kan iedereen wat roepen. Ik weet het niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

herbert74

#4
vogels sterven ook weleens tgv ouderdom  ;) Teveel mogelijkheden, sluit me bij de gedachte aan dat dit enkel via een wetenschappelijk onderzoek geconcludeerd kan worden
Herbert
Herbert
Belgian birdlover

vosje50

#5
Bedankt voor jullie reacties. Het was inderdaad bizar, om dit te zien.
Ik was al bang dat je het niet te weten komt zonder onderzoek.
Het was toen erg warm, dus uitzoeken hoe en waar je zoiets kan laten onderzoeken zou teveel tijd kosten. Ik heb hem netjes begraven...
Hij was niet beschadigd. Als een buizerd hem een klap had gegeven, hadden er ook kleine veertjes omlaag moeten vallen, lijkt mij. Ik houd het maar op een hartstilstand.
Ouderdom, geen idee. Ik las dat ze 15 jaar kunnen worden. Dit stelletje zit hier ongeveer vanaf 2011.
Het was er eentje van het paartje wat hier al jaren komt eten op de voerplank en ook halve eierdoppen mee uit het nest brengt :)
Nu komt er steeds eentje alleen. Best jammer.

Door een buizerd is er hier in de tuin ook een keer een tortel uit de lucht geslagen. Ze vielen beiden op het gras, waarop onze kat er op af sprong en de buizerd er vandoor ging. De duif heb ik afgepakt, was gewond, maar voordat de dierenambulance er was, was het beestje dood.

Groeten, Janny

August

Citaat van: vosje50 op juni 29, 2020, 17:35:31 PM
Bedankt voor jullie reacties. Het was inderdaad bizar, om dit te zien.
Ik was al bang dat je het niet te weten komt zonder onderzoek.
Het was toen erg warm, dus uitzoeken hoe en waar je zoiets kan laten onderzoeken zou teveel tijd kosten. Ik heb hem netjes begraven...
Hij was niet beschadigd. Als een buizerd hem een klap had gegeven, hadden er ook kleine veertjes omlaag moeten vallen, lijkt mij. Ik houd het maar op een hartstilstand.
Ouderdom, geen idee. Ik las dat ze 15 jaar kunnen worden. Dit stelletje zit hier ongeveer vanaf 2011.
Het was er eentje van het paartje wat hier al jaren komt eten op de voerplank en ook halve eierdoppen mee uit het nest brengt :)
Nu komt er steeds eentje alleen. Best jammer.

Door een buizerd is er hier in de tuin ook een keer een tortel uit de lucht geslagen. Ze vielen beiden op het gras, waarop onze kat er op af sprong en de buizerd er vandoor ging. De duif heb ik afgepakt, was gewond, maar voordat de dierenambulance er was, was het beestje dood.

Groeten, Janny
Klinkt niet als buizerd maar eerder Sperwer/Havik . Buizerd is niet echt een rover die vogels in vlucht pakt
August van Rijn

Bart van Hoogstraten

Misschien was het een Hooligans, daar lees ik de laatste tijd veel slechte berichten over.  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vosje50

#8
Haha Bart, dat zal het geweest zijn!

En August, misschien zou het een sperwer of een havik geweest kunnen zijn. Ik zag de vogel roofvogel maar heel even, toen de kat er op af sprong, vloog hij snel weg.
Maar sperwers of een haviken zie ik hier nooit in mijn omgeving. Wel altijd buizerds, die zag ik wel meerdere keren in een boom hier in de omgeving van mijn tuin.
Vooral na het voorjaar, als de muizen in de weilanden een beetje op zijn, dan komt hij tussen de huizen in tuinen en op erven naar prooien zoeken.

Groet, Janny