Vraag over de zeldzaamheidsaanduiding KFK

Gestart door Observer, juni 20, 2020, 22:57:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Observer

Hallo, ik heb een vraag over de zeldzaamheidsaanduiding KFK in de Heukels, en ik hoop dat ik er hier voor in het juiste forum ben.

Eerst voor de duidelijkheid: ik ben een zeer geïnteresseerde maar beginnende amateur op dit gebied. Na een aantal jaren biologie op de middelbare school ben ik de technische kant opgegaan. Maar ik ben wel altijd in de natuur geïnteresseerd gebleven, en nu ik er eindelijk de tijd voor heb ben ik me er weer in aan het verdiepen.
Sinds kort heb ik de Heukels aangeschaft (de nieuwste editie), en ik ben de begeleidende hoofdstukken aan het doornemen. Zeer leerzaam!

Nu mijn vraag: op pagina 838 van de Heukels wordt de KFK aanduiding uitgelegd. Er staat een verwijzing bij naar Gorteria 29: 57, en die heb ik inmiddels ook gevonden op natuurtijdschriften.nl, maar daar heb ik het antwoord ook nog niet gevonden.
Begrijp ik het goed dat als een plant bijvoorbeeld in klasse 1 = 1-3 kilometerhokken valt dit betekent dat die plant in één tot drie kilometerhokken in heel Nederland is waargenomen, en verder in geen enkel ander kilometerhok in Nederland? Zo ja, maakt het dan niet uit hoe veel deze plant in die één tot drie kilometerhokken voorkomt? Dus blijft het hetzelfde of deze plant maar één keer of veel voorkomt in die kilometerhokken? En maakt het ook niet uit waar die hokken in Nederland liggen en of ze aanéénsluitend zijn of niet?
Of is het heel anders en betekent het dat de plant één tot drie keer is waargenomen in een willekeurig kilometerhok in Nederland?
Ook is me nog niet duidelijk wat die kilometerhokken precies zijn: zijn dit exact vastgelegde stukken Nederland van 1 km2, of zijn het willekeurig gekozen stukken?
In het eerste geval, is er dan een overzicht van hoe deze hokken zijn verdeeld?

Alvast bedankt voor jullie antwoord,
Ed
Groeten, Ed

Pluijm

Citaat van: Observer op juni 20, 2020, 22:57:16 PM
Begrijp ik het goed dat als een plant bijvoorbeeld in klasse 1 = 1-3 kilometerhokken valt dit betekent dat die plant in één tot drie kilometerhokken in heel Nederland is waargenomen, en verder in geen enkel ander kilometerhok in Nederland?
Dat lijkt me juist, in zoverre dat een uurhok een atlasblok is van 5x5 km, dus 25 kilometerhokken. Ik zie trouwens dat je spreekt van KFK, dat zal wel op kilometerhokken betrekking hebben, maar ik meen dat voor de flora UFK is gebruikt.
De UFK geldt dacht ik ook voor steeds een bepaalde periode. Ik weet niet of de cijfers in de nieuwste druk wel zijn aangepast voor nu.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

marcel234

Citaat van: Observer op juni 20, 2020, 22:57:16 PM
Ook is me nog niet duidelijk wat die kilometerhokken precies zijn: zijn dit exact vastgelegde stukken Nederland van 1 km2, of zijn het willekeurig gekozen stukken?
In het eerste geval, is er dan een overzicht van hoe deze hokken zijn verdeeld?
Die zitten vast aan een verouderd coordinatenstelsel van Nederland, de rijksdriekhoeksmeting.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksdriehoeksco%C3%B6rdinaten

Observer

Bedankt voor jullie antwoord Arno en Marcel, het is nu een stuk duidelijker.
Maar ik ben toch wel verbaasd dat het blijkbaar niet uitmaakt of een zeldzame plant één keer of honderden keren binnen één specifiek kilometerhok voorkomt.
Of is dat tweede geval onrealistisch, en zal deze dan ook altijd in meerdere andere kilometerhokken voorkomen, en dus minder zeldzaam zijn?
Ik heb trouwens inmiddels een mooi overzicht gevonden van de ligging van de kilometerhokken: ze zijn zichtbaar op de kaart van de verspreidingsatlas.
https://www.verspreidingsatlas.nl/projecten/floron/nem-vaatplanten.aspx
Groeten, Ed

marcel234

#4
Heel veel topografische kaarten hebben ze en er worden ook atlassen voor verkocht. kmhokken zijn misschien een uitvinding van Floron, maar dat assenstelsel staat op bijna alle topografische kaarten van Nederland.
https://topokaartnederland.nl/

of in boekvorm: https://www.bol.com/nl/s/?searchtext=topografische+atlas

Observer

Citaat van: marcel234 op juni 21, 2020, 23:20:10 PM
Heel veel topografische kaarten hebben ze en er worden ook atlassen voor verkocht. kmhokken zijn misschien een uitvinding van Floron, maar dat assenstelsel staat op bijna alle topografische kaarten van Nederland.
Nogmaals dank Marcel, ik ging er vanuit dat het een specifieke kaartindeling was, en had nog niet beseft dat het hier in feite om de standaard indeling van de topografische kaarten gaat.
Groeten, Ed

marcel234

Citaat van: Observer op juni 22, 2020, 10:09:46 AM
de standaard indeling van de topografische kaarten gaat.
van Nederlandse kaarten. Ander land heeft een eigen coordinatensysteem.

kmhokken bestonden al toen Floron nog niet bestond...

België: Lambert08 (oud Lambert72 en Lambert50)
Duitsland: Gauß-Krüger
Verenigd Koninkrijk: British national grid reference system