Weet iemand welke Orchis? Alvast dank!

Gestart door D.J.Chr. Zuidweg, juni 20, 2020, 21:05:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

D.J.Chr. Zuidweg

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194535986/.
1 Orchideeënfamilie - Orchidaceae spec. bloeiend, veldwaarneming
datum: 2020-06-20
locatie: Haarlemmerliede - Binnen Liede (NH)

foto's:




familiealblas

Ik ben geen expert of deskundige, maar hooguit een geïnteresseerde die in de afgelopen dagen ook Dactylorhiza's heeft gefotografeerd en gedetermineerd.
Toch wil ik wel uiteenzetten waarom ik denk dat op jouw foto's een Gewone rietorchis te zien is.

De bladeren zijn best wel lang, vallen maar iets uiteen en onbevlekt. Dat zou kunnen wijzen op Gewone rietorchis.
Maar bij Gewone rietorchis zie ik veel scherpe bladuiteindes, terwijl jouw bladuiteindes stomp zijn.
Dat zou kunnen wijzen op de wit/roze variant van Vleeskleurige orchis.

Het honingmerk in de bloem bestaat vooral uit lichtpaarse stipjes en korte lijntjes, geen lusvormige lijnen (wat wijst op Gewone rietorchis in tegenstelling tot Vleeskleurige orchis). Volgens het tabblad 'Details' bij Gewone rietorchis op waarneming.nl is dat een diagnostisch kenmerk. Ook zie ik dat de zijdelingse bloembladen niet zijn teruggeslagen (wat wijst op Gewone rietorchis in tegenstelling tot Vleeskleurige orchis). Is trouwens ook een diagnostisch kenmerk (voor Vleeskleurige orchis).

Kortom, ik denk dat het hier gaat om een Gewone rietorchis, de ondersoort van Rietorchis.



Met vriendelijke groet,

Familie Alblas

D.J.Chr. Zuidweg

Hartstikke bedankt voor de uiteenzetting; zeer gewaardeerd!