Rietorchis of Vleeskleurige?

Gestart door subok, mei 26, 2020, 07:42:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

subok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://vwghop.waarneming.nl/waarneming/view/192389867
onzeker Rietorchis - Dactylorhiza praetermissa gezien op 2020-05-25 Harpel - Doezekampen
Foto's:










bij voorbaat dank Cor de Jong
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

familiealblas

Ha Cor, op basis van deze foto's vind ik het heel lastig om deze Dactylorhiza te determineren.
Ik kom eigenlijk niet heel veel verder dan dat ik Rietorchis kan uitsluiten, omdat de ongevlekte bladeren niet stijl langs de stengel lopen.
Maar om daaruit te concluderen dat het een Vleeskleurige orchis is, is denk ik niet helemaal zuiver.
Daarbij is het bladuiteinde best wel scherp, wat mijns inziens niet zou kunnen wijzen op Vleeskleurige orchis (stomp).

Ik denk: volgende keer beter!
Met vriendelijke groet,

Familie Alblas

Rob Koelman

Citaat van: familiealblas op juni 21, 2020, 22:25:18 PMop basis van deze foto's vind ik het heel lastig om deze Dactylorhiza te determineren. Ik kom eigenlijk niet heel veel verder dan dat ik Rietorchis kan uitsluiten, omdat de ongevlekte bladeren niet stijl langs de stengel lopen. Maar om daaruit te concluderen dat het een Vleeskleurige orchis is, is denk ik niet helemaal zuiver. Daarbij is het bladuiteinde best wel scherp, wat mijns inziens niet zou kunnen wijzen op Vleeskleurige orchis (stomp).

Ik zou rietorchis idd niet gelijk uitsluiten...
Met vriendelijke groet, Rob