naamgeving paddenstoel

Gestart door Boekenwurm, juni 19, 2020, 19:12:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Boekenwurm

L.S.

Kan iemand deze paddenstoel op naam brengen? Gezien in de 'Kwade Hoek.'
Alvast bedankt!

MVG,
Heleen

Giel van der Pluijm

#1
Beschimmeld braaksel van een bessenetend zoogdier, denk.... Wat je zie zijn aaneen geklonterde pitjes met wat onverteerbare velletjes, het had even uitgeplozen moeten worden:-[

Boekenwurm

Verrassend antwoord......uitpluizen laat ik graag aan een ander over. Bedankt voor het antwoord!

Giel van der Pluijm

Zonder nader onderzoek kan er op paddenstoelengebied weinig met zekerheid gedetermineerd worden.

ridderzwam

Giel, ik kan er geen aaneengeklonterde pitjes in zien......ik zie zwamvormen als (bij voorbeeld en onder andere) bij Eikenbloedzwam, rechts op de eerste foto gaat de roodverkleuring gelijk op met de gezoneerdheid.. Jammer dat we nergens iets van de onderzijde zien; vind Eikenbloedzwam een goede kanshebber.

groet,
Ria.

Giel van der Pluijm

#5
Die vormt een korst die opkrult, die is wel waar te nemen onderaan de brei. Het dieprode wat er bovenop ligt is mi. toch echt een soort beschimmeld braaksel. Volgens mij zou het echter wel zo kunnen zijn, de foto is van boven genomen en niet van de zijkant, wat mijn redenatie beinvloedde.

rmorsink

Dit lijkt me ook inderdaad een paddenstoel, maar braaksel is geen gekke gedachte.

Het rode wat je ziet, zie je heel veel bij de Waaierkorstzwam - Stereum subtomentosum.
Daarvan heb ik een voorbeeld bijgevoegd. Het zou een Waaierkorstzwam kunnen zijn, maar daarvoor is ook de onderkant van belang. Link van afbeelding: https://www.skogensrost.com/stereum?lightbox=dataItem-jcqgitjt.


Vriendelijke groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

Giel van der Pluijm

#7
Lijkt me dan toch duidelijk de waaierkorstzwam, gelet op de kleur en de mooi dieprode ronde vorm linksonder op de foto.

ridderzwam

"Waaierkorstzwam" was mijn eerste gedachte voordat ik 21/6 reageerde, maar ik schreef met opzet :
"Zwamvormen als (bij voorbeeld en onder andere) bij Eikenbloedzwam",
want ?? Waaierkorstzwam heeft toch andere aanhechting dan ik m.n.op de derde foto zie....??Dus twijfel ....

groet,
Ria.