welke grootoorvleermuis?

Gestart door Steven Wytema, juni 17, 2020, 15:25:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Hoi,

mn zwager heeft bij het zomerhuisje van mn ouders (waar ik met mn gezin ook geregeld zit) een grootoorvleermuis gefotografeerd.
Nou komen daar sowieso veel soorten voor (GD, RD, WV, LV, RV, GO), maar ik vroeg me af of dit niet een Grijze Grootoor kan zijn.
Locatie is ten oosten van Winterswijk, augustus vorig jaar, staat ook op iNaturalist: https://www.inaturalist.org/observations/30198954
Steven Wytema


Rob Koelman

#1
Lijkt me een prima gewone grootoorvleermuis (Plecotus auritus). Wel vanwege de schijnbaar nogal donkere snuit vermoedelijk/waarschijnlijk een juveniel/subadult exemplaar.

Ik weet niet of waarnemingen op inaturalist.org ook in de NDFF terecht komen. Zo niet, dan de waarneming graag ook nog even invoeren op waarneming.nl of telmee.nl.
Met vriendelijke groet, Rob

Steven Wytema

Ha Rob,

dank je. Ik was in eerste instantie getriggerd door de lichtgrijze haren, maar heb gisteravond laat ook fotos gekregen waarop een meer bruine tint te zien is.
In de literatuur wordt verwezen naar de tragus in het oor en de (afwezigheid van) knobbel tussen ogen.
Zou je die in bijgevoegde afbeelding kunnen aangeven?
Steven Wytema


Rob Koelman

Hieronder een bewerking van de eerste foto. De tragus is rood omcirkeld. Bij grijze grootoorvleermuis heeft de tragus een donkere top. Dat is hier duidelijk niet het geval. Ook heeft grijze grootoorvleermuis een forsere snuit, met een andere verdeling van knobbels e.d. ...

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juni 17, 2020, 21:21:16 PMIk weet niet of waarnemingen op inaturalist.org ook in de NDFF terecht komen. Zo niet, dan de waarneming graag ook nog even invoeren op waarneming.nl of telmee.nl.

En?...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rob Koelman

#6
Citaat van: Rob Koelman op juni 17, 2020, 21:21:16 PMIk weet niet of waarnemingen op inaturalist.org ook in de NDFF terecht komen. Zo niet, dan de waarneming graag ook nog even invoeren op waarneming.nl of telmee.nl.

Citaat van: lukasverboom op juni 29, 2020, 17:30:29 PMDat komen ze niet, Rob

In dat geval: de waarneming graag ook nog even invoeren op waarneming.nl of telmee.nl!...  B)
Met vriendelijke groet, Rob