Bonte vliegenvanger familie - Wie kan mij er meer over vertellen?

Gestart door Marleen, juni 17, 2020, 14:11:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Recht boven mijn slaapkamerraam hangt sinds 2017 een nestkast.
Die al 3 jaar op rij in het voorjaar wordt gebruikt door bonte vliegenvangers.

Het mannetje (denk ik - helemaal zwart/wit) is heel lief. Als ik de gordijnen open doe kijkt hij mij altijd even aan vanaf de antenne.
Hij vliegt soms ook even van de antenne af om als een kolibrie even voor het raam te vliegen en naar binnen te kijken.
Het lijkt of die mij 'kent'. Ik bedoel, hij reageert niet heel schuw ofzo. Vliegt ook nooit ver weg als ik buiten ben.
Als ik langs die muur loop om achter het huis wat in de kliko te gooien, blijft hij geregeld gewoon op de antenne zitten.

Die op het puntje van het dakje is dat het vrouwtje? Die zie ik niet vaak.

Op de foto's van de boom, zie je op de eerste foto het mannetje? En een vogel die komt aanvliegen.
Is dat het vrouwtje of een jong? Zie ook de foto eronder. Dat is de vogel die kwam aanvliegen.

Ik hoorde van de week van iemand (die verder geen verstand van vogels heeft, dus .... ) dat bonte vliegenvangers 3 vrouwtjes hebben?
Is dat waar? Omdat ik weet hoe weinig vogelkennis de bron heeft, ga ik uit van niet, maar ben toch benieuwd.

Zijn er andere leuke weetjes of dingen over nesten van bonte vliegenvangers?
Hoeveel jongen krijgen ze? Hoeveel nesten maken ze per seizoen?

Ik heb eigenlijk niet een specifieke vraag over welke soort het is ofzo.
Meer 'wat zie ik op de foto's?' en is er meer over bonte vliegenvangers en hun broedgedrag/nesten te leren?

https://old.observation.org/waarneming/view/194276254
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca gezien op 2020-06-17 Norway - Øyer











Groetjes, Marleen

Oenanthe

Hoi Marleen,

ik heb ook een nestkast op mijn balkon opgehangen. Daar heeft 1 keer een koolmees in overnacht en daarna is de kast zielig leeg gebleven. Ik ben dus poepjaloers dat jij al jaren bonte vliegenvangers onder je slaapkamerraam hebt. Geweldig!

Bonte vliegenvangers hebben gewoon 1 partner. Een deel van de mannetjes bonte vlieg is prachtig zwart wit getekend, bij mijn weten vooral bij noordelijk broedende populaties. Meer zuidelijk hebben ze vaak vrijwel dezelfde kleur als de vrouwtjes. Op jouw foto's is het geslachtsverschil prima te zien.

Met broedende bonte vliegenvangers heb ik geen ervaring en al helemaal niet als die in Noorwegen broeden. Maar mijn broedvogelgids van Elsevier, een naslagwerk waar ik al jaren veel vertrouwen in heb, meldt dat ze 1 legsel per jaar maken en meestal 4-7, bij uitzondering tot 11 eieren leggen. Meer weet ik niet maar jij bent in de uitgelezen positie om jouw en onze kennis te verrijken. Gewoon door goed te observeren en te proberen het door jou waargenomen gedrag te verklaren. Zelf vind ik dat een van de leukste aspecten van vogelen. Onder je eigen slaapkamerraam zit je op de eerste rang.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


marcel234

Als je onderzoek wilt doen zijn holenbroeders heel handig: je hangt een nestkast op, zet er een stoel naast en gaat op de stoel zitten en noteren maar. Over BV moet wel meer te vinden zijn.

pdeknijff

De eerste foto laat een prima Grauwe vlieg zien, en ik denk dat de tweede een Bonte vlieg laat zien.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Cygnus

Citaat van: Marleen op juli 01, 2020, 20:12:03 PM
Maar er is geen geluid meer bij de bonte vliegenvanger kast en er komen geen ouders meer voeren.
Dus ze zijn zeker uitgevlogen vandaag.

Of een Boommarter heeft de jongen er uit gehengeld (komt bij mij wel eens voor).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Als je zeker weet dat er geen jongen meer gevoerd worden in de kast kan je hem gerust openen. Is het nest dan volkomen intact dan zijn de jongen normaal uitgevlogen. Boommarters zullen het nest waarschijnlijk min of meer beschadigen als ze het plunderen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

De kans dat de Grauwe Vliegenvanger gaat broeden in de nestkast lijkt mij erg klein.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

janvdbrugge

Hei Marleen,
Haren van de kat voor het vliegenvangernest! Eindelijk gerechtigheid! (niet aan de buren vertellen, want dan wordt zo'n kat nog als nuttig voor de natuur beschouwd . . .) Ik had zelf een eenvoudiger voorbeeld in het voorjaar: aan een vergeten dode stengel van een
Teunisbloem hing een Pimpelmees die er dunne vezeltjes afhaalde, dagenlang (beter gezegd: hij/zij kwam steeds terug . . .). Nou zijn Mezen best vindingrijk, maar ik vind het toch iets om even bij stil te staan: niet te fanatiek opruimen in je tuin; met "winterklaar maken" ontneem je insecten ook de kans om in stengels en zo te overwinteren, en in het voorjaar moet je dus ook even nadenken (is ook actueel voor Egels in Nederland).
Succes, prachtig om de Vliegenvangers en andere soorten uit jouw Noorse omgeving te kunnen volgen!
Med naturhils, Jan van der Brugge