Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bonte vliegenvanger familie - Wie kan mij er meer over vertellen?  (gelezen 1357 keer)

Marleen

• Member
Bonte vliegenvanger familie - Wie kan mij er meer over vertellen?
« Gepost op: juni 17, 2020, 14:11:56 pm »

Hallo,

Recht boven mijn slaapkamerraam hangt sinds 2017 een nestkast.
Die al 3 jaar op rij in het voorjaar wordt gebruikt door bonte vliegenvangers.

Het mannetje (denk ik - helemaal zwart/wit) is heel lief. Als ik de gordijnen open doe kijkt hij mij altijd even aan vanaf de antenne.
Hij vliegt soms ook even van de antenne af om als een kolibrie even voor het raam te vliegen en naar binnen te kijken.
Het lijkt of die mij 'kent'. Ik bedoel, hij reageert niet heel schuw ofzo. Vliegt ook nooit ver weg als ik buiten ben.
Als ik langs die muur loop om achter het huis wat in de kliko te gooien, blijft hij geregeld gewoon op de antenne zitten.

Die op het puntje van het dakje is dat het vrouwtje? Die zie ik niet vaak.

Op de foto's van de boom, zie je op de eerste foto het mannetje? En een vogel die komt aanvliegen.
Is dat het vrouwtje of een jong? Zie ook de foto eronder. Dat is de vogel die kwam aanvliegen.

Ik hoorde van de week van iemand (die verder geen verstand van vogels heeft, dus .... ) dat bonte vliegenvangers 3 vrouwtjes hebben?
Is dat waar? Omdat ik weet hoe weinig vogelkennis de bron heeft, ga ik uit van niet, maar ben toch benieuwd.

Zijn er andere leuke weetjes of dingen over nesten van bonte vliegenvangers?
Hoeveel jongen krijgen ze? Hoeveel nesten maken ze per seizoen?

Ik heb eigenlijk niet een specifieke vraag over welke soort het is ofzo.
Meer 'wat zie ik op de foto's?' en is er meer over bonte vliegenvangers en hun broedgedrag/nesten te leren?

https://old.observation.org/waarneming/view/194276254
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca gezien op 2020-06-17 Norway - yer

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2020, 14:16:03 pm door Marleen »
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Oenanthe

• Member
Re: Bonte vliegenvanger familie - Wie kan mij er meer over vertellen?
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2020, 11:22:41 am »

Hoi Marleen,

ik heb ook een nestkast op mijn balkon opgehangen. Daar heeft 1 keer een koolmees in overnacht en daarna is de kast zielig leeg gebleven. Ik ben dus poepjaloers dat jij al jaren bonte vliegenvangers onder je slaapkamerraam hebt. Geweldig!

Bonte vliegenvangers hebben gewoon 1 partner. Een deel van de mannetjes bonte vlieg is prachtig zwart wit getekend, bij mijn weten vooral bij noordelijk broedende populaties. Meer zuidelijk hebben ze vaak vrijwel dezelfde kleur als de vrouwtjes. Op jouw foto's is het geslachtsverschil prima te zien.

Met broedende bonte vliegenvangers heb ik geen ervaring en al helemaal niet als die in Noorwegen broeden. Maar mijn broedvogelgids van Elsevier, een naslagwerk waar ik al jaren veel vertrouwen in heb, meldt dat ze 1 legsel per jaar maken en meestal 4-7, bij uitzondering tot 11 eieren leggen. Meer weet ik niet maar jij bent in de uitgelezen positie om jouw en onze kennis te verrijken. Gewoon door goed te observeren en te proberen het door jou waargenomen gedrag te verklaren. Zelf vind ik dat een van de leukste aspecten van vogelen. Onder je eigen slaapkamerraam zit je op de eerste rang.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marleen

• Member
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2020, 12:03:35 pm »

Hoi Maarten,

Bedankt voor je leuke reactie.

Het mannetje was naar mijn idee wat laat dit jaar. Maar als hij er is, is hij niet te missen.
Hij zingt en zingt en zingt. Van 's morgens vroeg (het wordt hier niet donker 's nachts) dus reken op een uur of 2:30.
En hij houdt niet op voor een uur of 22:30. Hij zingt in het rond. Letterlijk. Want hij vliegt van uitkijkpost naar uitkijkpost (binnen de tuin).
Ik denk dat dat misschien voornamelijk territorium is? Het zijn vaste plekken, waar hij elke keer gaat zitten. Steeds hetzelfde rondje.
Oh ja. En de volumeknop van het zingende mannetje is vergelijkbaar met de winterkoning.
Echt wat een geluid komt daar uit zeg. Heel fijn hoor, recht boven het open slaapkamerraam.  ;D

Het vrouwtje zie ik pas aan het eind van het broedseizoen. Soms maar een paar keer, dan zijn ze weg.
De jongen zijn mij nog niet opgevallen. Een paar weken terug hoorde ik wel vogels in de nestkast.
Maar die hoor ik verder niet meer. Ouders vliegen nog wel van/naar de nestkast. Nu, aan het eind van de broedperiode (denk ik), zitten ze beide op de antenne.
Het mannetje zingt nu ook (bijna) niet meer. Een oorverdovende stilte na weken van (bijna) non-stop gezang. Het valt echt op.

Vanuit de slaapkamer is het moeilijk te zien, wat er op de antenne of bij de nestkast gebeurt, want je moet dan recht naar boven kijken en dat kan eigenlijk niet.
Ik zie vanuit de slaapkamer een deel van de antenne. En als de zon schijnt zie ik op de grond de schaduw. Dan zie ik wel aan de schaduw wanneer ze naar de nestkast vliegen.
Ik gebruikte die schaduw gister om een foto te maken van beide vogels op de antenne.  Door de schaduw kon ik zien wanneer ze daar met zijn twee waren. En dan gauw foto maken.
Want als je vanuit het raam kijkt, het mannetje (die het meest op de antenne zit) ziet dat en reageert daarop.
Je kan dat ook zien. Op de antenne-foto's hebben de vogels hun kop gedraaid, om te zien wat er daar beneden gebeurt. Ze lijken er weinig last van te hebben.
Ze laten zich er niet door wegjagen en lijken mij te "kennen" en niet als bedreiging te beschouwen.
Maar ze vliegen dan bijv niet naar de nestkast, maar blijven op de antenne zitten tot je weg bent.

Of ze er zijn en of het mannetje dus evt op andere uitkijkposten in de tuin zit, is het makkelijkst te volgen op geluid.
Omdat je hem continu hoort, maar soms vlakbij en soms verderweg, en er is verschil in richting waar het geluid vandaan komt.

De jongen heb ik niet gezien of zijn mij niet opgevallen. Wat ik zeg, ik hoor ook eigenlijk niets in de nestkast.
Maar de ouders zijn er nog en vliegen nog af en aan. Of zitten op de antenne.

Ze hadden dit jaar even ruzie met de pimpelmezen. Die wonen (ook al 3 jaar) in de nestkast aan de voorzijde van het huis.
(Vorig jaar was een slecht voorjaar, ik denk dat het pimpelmezennest toen mislukt is).
Ik zag een van de pimpelmezen een paar weken geleden op de antenne en bij de nestkast van de bonte vliegenvangers.
Bonte vliegenvangers natuurlijk boos. Dat was best een gekibbel (Heel fijn hoor, recht boven het open slaapkamerraam.  ;D Haha)
Andersom trouwens ook. Ik heb de bonte vliegenvanger ook een keer naar de pimpelmezenkast zien vliegen. Maar dat was maar een keer.
Het lijkt erop dat ze elkaar nu accepteren. Want ze maken verder geen ruzie meer en zoeken elkaar niet meer op.

Ok, dus een zwart-wit is altijd een mannetje (Ze heten hier trouwens svarthvit fluesnapper - zwartwit vliegenvanger).
Maar een bruinige is niet altijd een vrouwtje. Dat is goed om te weten. 4-7 eieren. 11 bij uitzondering. betwijfel of dat in de nestkast past.
Het is maar een kleine pimpelmezenkast eigenlijk waar ze in zitten. De pimpelmezen wonen in een penthouse koolmezenkast aan de voorzijde van het huis.

Misschien kan ik, als de bonte vliegenvangers met zekerheid de nestkast verlaten hebben, het eens open maken en kijken of er iets te zien is.
Ik vermoed dat de jongen echt elk moment kunnen uitvliegen (als ze er nog zijn en nog leven), zeker omdat het vrouwtje nu niet meer de hele tijd in de nestkast zit.

Groetjes, Marleen

« Laatst bewerkt op: juni 18, 2020, 12:07:00 pm door Marleen »

marcel234

• Member
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2020, 16:29:12 pm door marcel234 »

Marleen

• Member
« Reactie #4 Gepost op: juni 19, 2020, 14:06:46 pm »

Leuk Marcel,

Hier staan wat interessante artikelen en informatie bij.
Ik ga er in snuffelen en lezen. Dank je wel  :duim:

Groetjes, Marleen

marcel234

• Member
« Reactie #5 Gepost op: juni 19, 2020, 15:03:44 pm »

Als je onderzoek wilt doen zijn holenbroeders heel handig: je hangt een nestkast op, zet er een stoel naast en gaat op de stoel zitten en noteren maar. Over BV moet wel meer te vinden zijn.

Marleen

• Member
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2020, 16:51:15 pm »

Dank je wel, Marcel,

Het is meer gewoon hobbymatig interesse omdat de bonte vliegenvangers de nestkast gebruiken.
Dus gewoon leuk om wat 'weetjes' te weten en wat te lezen erover. Maar geen diepgaande studie ofzo.

Ik hoorde overigens vandaag geluid uit de nestkast dus dat is een goed teken.
Er zijn jongen en ze leven.  :duim:

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2020, 15:34:03 pm »

Hallo,

Het is aan het huis een non-stop gepiep en getjilp van jong spul.

Aan de voorkant van het huis de pimpels die duidelijk klaar zijn om te vertrekken.

https://old.observation.org/waarneming/view/194676069
Pimpelmees - Cyanistes caeruleus gezien op 2020-06-22 Norway - yer

En aan de zijkant de bonte vliegenvangers die in hoog tempo nog voedsel aangeleverd krijgen.

Filmpje: https://youtu.be/-nQrz5FRvMI

https://old.observation.org/waarneming/view/194676507

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #8 Gepost op: juli 01, 2020, 19:11:57 pm »

Hallo,

Ik denk dat de jongen vandaag zijn uitgevlogen.

Maarten had het over dat ze meestal 4-7 jongen hebben. Ik betwijfel zeer of het er zoveel waren.

Ik denk, maar ik ben absoluut niet zeker, dat het er 2 of 3 waren. Maar ik heb mij ook een paar keer afgevraagd of ze allemaal "tegelijk" zijn uitgevlogen.
Want eerder klonk het als flink gepiep uit het huisje. Gister heel aandacht geluisterd toen dacht ik er maar 2-3 te horen. Maar het was niet zo flink gepiep meer.
Het is afgelopen tijd ook flink warm geweest (32 graden), maar de kast hangt grootste deel van de dag in de schaduw.
Kan het zijn dat er afgelopen 2-3 dagen steeds een paar zijn uitgevlogen?
Vanochtend vroeg ik mij af of ze uitgevlogen waren en ik hoorde 1 vogel, maar ik vond het erg lastig om te horen of dat geluid uit de kast kwam of van een andere plek in de buurt.

Vandaag heb ik een paar vliegenvangers gezien, maar hoeveel durf ik niet te zeggen. Ze maakten een soort arena van het stukje gras bij het keukenraam.
Ze vlogen van het boompje, naar het dak, naar de andere bomen, naar de vogelvoederplaats. En dat steeds via een duik in het gras om insecten weg te vangen.

Is dit een juveniel bonte vliegenvanger?
(Grauwe vliegenvangers waren afgelopen jaren ook in onze tuin)

https://old.observation.org/waarneming/view/195346828
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca gezien op 2020-07-01 Norway - yer

Edit:
Gisteren om 15:00 werd er nog gevoerd.
https://old.observation.org/waarneming/view/195348704
Bonte Vliegenvanger - Ficedula hypoleuca gezien op 2020-06-30 Norway - yer

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2020, 19:41:44 pm door Marleen »

pdeknijff

• Member
« Reactie #9 Gepost op: juli 01, 2020, 20:00:18 pm »

De eerste foto laat een prima Grauwe vlieg zien, en ik denk dat de tweede een Bonte vlieg laat zien.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Marleen

• Member
« Reactie #10 Gepost op: juli 01, 2020, 20:12:03 pm »

Dank je wel, Peter.

Ik was er al bang voor.

Boven het raam aan die kant van het huis, hangt een 3e nestkast (ook al jaren).
Het is zo'n "balkon" nestkast voor oa grauwe vliegenvangers
Voor zover ik weet wordt die nestkast niet gebruikt.
Maar ik denk dat sommige vogels het gebruiken voor overnachting of om even gewoon te zitten misschien.

Maar ik weet dat we grauwe vliegenvangers in de tuin hebben in deze tijd van het jaar. Ik pas de waarneming aan.

Dan heb ik de jonge bontevliegenvangers toch niet gezien vandaag.
Maar er is geen geluid meer bij de bonte vliegenvanger kast en er komen geen ouders meer voeren.
Dus ze zijn zeker uitgevlogen vandaag.

Groetjes, Marleen

Cygnus

• Member
« Reactie #11 Gepost op: juli 01, 2020, 21:31:49 pm »

Maar er is geen geluid meer bij de bonte vliegenvanger kast en er komen geen ouders meer voeren.

Of een Boommarter heeft de jongen er uit gehengeld (komt bij mij wel eens voor).
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Marleen

• Member
« Reactie #12 Gepost op: juli 01, 2020, 21:55:33 pm »

Of een Boommarter heeft de jongen er uit gehengeld (komt bij mij wel eens voor).

Zou dat kunnen? In het 1e bericht is een foto van waar de nestkast hangt.

Boommarter klimt zeker zo tegen de muur op of niet?
Ik heb ze hier nog nooit gezien, maar wie weet.

We hebben wel al 2 maanden een alarmsysteem in de vorm van een of enkele kramsvogels
die werkelijk elk roofdier (ekster, bonte kraai, kat, eekhoorn) luid krijsend en als een soort straaljager aanvliegen.
Niet op n specifieke plek, maar de hele tuin, ook ekster onder de heg of eekhoorn op de elektriciteitspaal, die volgens mij echt geen  bedreiging vormen.
Maar ik heb niet gemerkt dat die achter een marter is/zijn aangeweest afgelopen dagen.

Kan natuurlijk wel dat misschien een paar jongen het toch niet overleefd hebben. Al werd er wel goed gevoerd afgelopen dagen.

Groetjes, Marleen

Oenanthe

• Member
« Reactie #13 Gepost op: juli 01, 2020, 23:28:48 pm »

Als je zeker weet dat er geen jongen meer gevoerd worden in de kast kan je hem gerust openen. Is het nest dan volkomen intact dan zijn de jongen normaal uitgevlogen. Boommarters zullen het nest waarschijnlijk min of meer beschadigen als ze het plunderen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marleen

• Member
« Reactie #14 Gepost op: juli 02, 2020, 07:28:58 am »

Hallo Maarten,

Ja, dat zou ik op zich wel willen doen.

Maar ik heb geen ladder. En degene van het terrein die het dan zou moeten doen, die doet het steeds niet als ik het vraag.

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #15 Gepost op: juli 08, 2020, 13:22:33 pm »

Hallo,

Ik ben er bijna zeker van dat de grauwe vliegenvanger nu de nestkast ook gevonden heeft en daar nu een nest maakt.

Ik zie 2 grauwe vliegenvangers diverse keren samen. Voering? Paring? Het gaat te snel.

Eentje heeft ook twee keer wat in het gras geplukt en vliegt met witte haren in de snavel naar -boven het keukenraam-.
Dat is dus of naar de nestkast, of naar het dak, of een andere plek. Ik vermoed dat de vogel naar de nestkast vliegt.

Heb geprobeerd het nestmateriaal verzamelen te fotograferen, maar was net te laat.
Batterijen van de wildcamera liggen in de lader. Dan kan ik vastleggen of ze naar de nestkast vliegen.

Het zou dan de eerste keer zijn dat de nestkast gebruikt wordt, denk ik.

Edit: Ik heb het nu nog een keer gezien. Volgens mij paring en dat het vrouwtje daarna gaat bedelen.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2020, 14:55:17 pm door Marleen »

Cygnus

• Member
« Reactie #16 Gepost op: juli 08, 2020, 15:57:03 pm »

De kans dat de Grauwe Vliegenvanger gaat broeden in de nestkast lijkt mij erg klein.
Trinus Haitjema

Marleen

• Member
« Reactie #17 Gepost op: juli 08, 2020, 16:09:44 pm »

De kans dat de Grauwe Vliegenvanger gaat broeden in de nestkast lijkt mij erg klein.

Ok. Het is geen gewone nestkast, maar zo'n "balkonnetje" of hoe dat heet?
Gebruiken ze die ook niet?

Ik zit te werken 30cm van het raam en zie ze regelmatig naar boven het raam vliegen.
Vanuit binnen kan ik natuurlijk niet zien waar ze precies heengaan.
Maar ik neem aan dat ze naar de nestkast of naar het dak gaan.

Ik zag het net weer. De een met insecten in de snavel zitten roepen.
Dan komt de ander. Soort paring. Nog wat met de vleugels wapperen (gebedel) van een van de twee.
Ik neem aan het vrouwtje, die wil daarmee toch het mannetje stimuleren om meer voedsel te zoeken voor de jongen die gaan komen?
En dan vliegt een weg. Heb dat nu 4 of 5 keer gezien vandaag. Maar ben steeds net te laat met foto.

Groetjes, Marleen

Cygnus

• Member
« Reactie #18 Gepost op: juli 08, 2020, 16:16:06 pm »

Ja, dat type gebruiken ze wel.
Trinus Haitjema

Marleen

• Member
« Reactie #19 Gepost op: juli 08, 2020, 16:37:52 pm »

Ok.

Wie niet sterk is moet slim zijn.

Een platform eigenlijk bedoelt om een schaal vogelvoer op te zetten.
Maar nadat de kat van de buren 3 eekhoorns had gegrepen vorig jaar, gebruik ik hem niet meer.

Maar de grauwe vliegenvanger wel. Zit vaak vanaf deze post rond te kijken waar insecten zijn.
En vliegt vanaf hier ook naar -boven het raam- (vermoedelijk de nestkast).

https://old.observation.org/waarneming/view/195768603
Grauwe Vliegenvanger - Muscicapa striata gezien op 2020-07-08 Norway - yer

Heb net even wat haren van mijn kat uit de kattenmand geplukt en rond de schroef gedaan, zodat het niet wegwaait.
Vrouw (?) grauwe vlieg is er super blij mee.  :angel: B)

https://old.observation.org/waarneming/view/195768530
Grauwe Vliegenvanger - Muscicapa striata gezien op 2020-07-08 Norway - yer

Groetjes, Marleen

janvdbrugge

• Member
« Reactie #20 Gepost op: juli 08, 2020, 17:01:09 pm »

Hei Marleen,
Haren van de kat voor het vliegenvangernest! Eindelijk gerechtigheid! (niet aan de buren vertellen, want dan wordt zo'n kat nog als nuttig voor de natuur beschouwd . . .) Ik had zelf een eenvoudiger voorbeeld in het voorjaar: aan een vergeten dode stengel van een
Teunisbloem hing een Pimpelmees die er dunne vezeltjes afhaalde, dagenlang (beter gezegd: hij/zij kwam steeds terug . . .). Nou zijn Mezen best vindingrijk, maar ik vind het toch iets om even bij stil te staan: niet te fanatiek opruimen in je tuin; met "winterklaar maken" ontneem je insecten ook de kans om in stengels en zo te overwinteren, en in het voorjaar moet je dus ook even nadenken (is ook actueel voor Egels in Nederland).
Succes, prachtig om de Vliegenvangers en andere soorten uit jouw Noorse omgeving te kunnen volgen!
Med naturhils, Jan van der Brugge

Marleen

• Member
« Reactie #21 Gepost op: juli 08, 2020, 17:51:49 pm »

Hei Jan!  ;D

Haren van de kat voor het vliegenvangernest! Eindelijk gerechtigheid! (niet aan de buren vertellen, want dan wordt zo'n kat nog als nuttig voor de natuur beschouwd . . .)
De buren hebben een buitenkat, ik heb zelf een binnenkat. De haren zijn van mijn binnenkat.
Eigenlijk vind ik het best raar dat ze het gebruikt. Ze haalt dan kattengeur het nest in. Of valt dat wel mee?
Dan raken de jongen dus gewend aan kattengeur als veilig vertrouwd?! Of werkt denk ik dan teveel als mens, en werkt dat niet zo voor vogels?

De buren hebben de kat als gezelschap omdat de buurvrouw veel alleen is. Maar ook voor de muizen. En ze willen geen halsbandje omdoen, dus hij vangt van alles.
Maar dit jaar hebben we een "terror-kramsvogel", die werkelijk alles aanvliegt.
Dus de kat van de buren zit al een paar weken, als hij zich buiten waagt, onder de heg of als ik gehurkt zit om hem te aaien, dan zit hij tussen mijn voeten.
Want zodra hij alleen in 'open veld' is, vliegt de kramsvogel als een raket op hem af.  ;D

Ik had zelf een eenvoudiger voorbeeld in het voorjaar: aan een vergeten dode stengel van een
Teunisbloem hing een Pimpelmees die er dunne vezeltjes afhaalde, dagenlang (beter gezegd: hij/zij kwam steeds terug . . .). Nou zijn Mezen best vindingrijk, maar ik vind het toch iets om even bij stil te staan: niet te fanatiek opruimen in je tuin; met "winterklaar maken" ontneem je insecten ook de kans om in stengels en zo te overwinteren, en in het voorjaar moet je dus ook even nadenken (is ook actueel voor Egels in Nederland).

In Nederland is dat inderdaad een goed idee. En kunnen de vogels en zoogdieren van alles gebruiken voor nesten of als schuilplek.

Maar dat winterklaar maken.... Dat heeft hier niet zo heel veel zin. Want als er een meter sneeuw valt dan is het allemaal onbereikbaar voor de vogels.
Ze gebruiken hier wel mos, dat ligt vrijwel overal, als de sneeuw wegsmelt. Hier is niet zoveel tegels en asfalt. En ze gebruiken haren van grote zoogdieren zoals ree.
Ik heb op mijn veranda een soort heksenketel, een zwarte ketel. Daar gooi ik tuinafval in maar ook inderdaad kattenharen voor nesten. En broodkruimels.
Soms insecten als ik bijv een kevertje of spinnetje in huis vind, dan vang ik ze met een potje en gooi ik ze (levend) daarin.
Die ketel staat half onder een afdakje dus daar valt meestal niet zo heel veel sneeuw in. Dus daar maken de vogels en bijv de eekhoorns in de winter wel gebruik van.
Als ik echt zie dat er een zwakke vogel zit ofzo, dan kijk ik soms nog wel of ik iets anders geschikts te eten in huis heb wat ik er in kan doen.
Dus daar komt vaak, zowel zomers als 's winters wel het e.e.a eten. Ook eekhoorns. Of een hele koolmezenfamilie  ;D

https://old.observation.org/waarneming/view/195231736
Koolmees - Parus major gezien op 2020-06-29 Norway - yer

Moeten ze toch ook opletten op de kat, maar het gaat vaak goed.
En de kat van de buren is gelukkig wel een kat die je wat kan leren.
Hij weet inmiddels dat als hij langskomt voor contact met mij (dan klopt hij op het raam of aan de deur), prima.
Als hij komt om vogels te vangen, dus verdekt opgesteld naast die ketel gaat zitten, dan stuur ik hem weg.
Dat is al weken niet meer nodig geweest. Tegenwoordig blijft hij vaak zelfs naast de veranda zitten.
Bijvoorbeeld als ik thuis kom ofzo. Of als ik op de veranda zit. Soms komt hij dan knuffelen, maar gaat daarna zelf meteen weer weg.

De hele pluk kattenharen is inmiddels in 4 keer ofzo naar het nest versleept. Wordt vervolgd.

Succes, prachtig om de Vliegenvangers en andere soorten uit jouw Noorse omgeving te kunnen volgen!
Med naturhils, Jan van der Brugge

Tusen takk! (Duizend maal dank) :duim:

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #22 Gepost op: juli 31, 2020, 09:07:11 am »

Hallo,

Ik ben bang dat het nest van de grauwe vliegenvangers verstoord is en dat ze weg zijn.

Een samenloop van omstandigheden denk ik. Van buren (mensen waarbij ik op het terrein woon) die steeds met de traktor en gemotoriseerde grasmaaiers in de weer zijn.
Er is een klein kindje dat dat leuk vind dus die machines worden tig keer per dag opgestart voor de 2-jarige.

Maar ook roofvogels. Een gaai. Die werd achterna gezeten door een kleine vogel, ik kon niet zien welke soort.
Kramsvogels die ik twee keer richting de kast heb zien vliegen.
Maar incidenteel zijn er ook torenvalk, smelleken en andere roofvogels.
Het is slecht weer geweest, wind en regen een paar dagen. Er waren wel gewoon genoeg insecten.

Maar misschien is alle lawaai en slecht weer en bedreiging van andere vogels samen teveel geweest.
Of misschien was het een grauwe vliegenvanger die achter de gaai aan zat en die de strijd verloren heeft?

Gister heb ik de grauwe vliegenvangers niet gezien, en vandaag tot nu toe ook niet.
Het mannetje zit soms in de bomen en niet op het vogelvoederplaatsje, waardoor ik hem niet zie.
Dus misschien duikt hij straks opeens toch weer op. Maar ik betwijfel het.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2020, 11:06:16 am door Marleen »
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 21 queries.