Noord Spanje - Warbler --> Acrocephalus ambiguus (waarschijnlijk)

Gestart door bartvanhoof, juli 11, 2020, 23:44:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

bartvanhoof

I would like to know which species I have observed.
It concerns this observation: https://observation.org/observation/195973718/.
1 Savi's Warbler - Locustella luscinioides seen
date: 2020-07-11
location: Spain - Miengo (ES)

photos:


Ik kreeg dit al beste optie toen ik de foto invorde ... denk dat het om twee kleintjes gaat (nog geen adult dus). Klopt dit?

In riet/gras langs de oever van een klein meertje.

Groeten,
bart.

pdeknijff

Ik vermoed dat het net uitgevlogen Acrocephalus ambiguus zijn. Kijk maar eens naar de zeer korte primary projectie.
Onze Kleine kar wordt in zuid Frankrijk en heel Spanje en Portugal door deze zeer recent ontdekte soort vervangen.
Deze soort is door iedere vogelaar, inclusief mijzelf, altijd voor Kleine kar versleten.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rob Koelman

Citaat van: pdeknijff op juli 12, 2020, 17:55:59 PM... Acrocephalus ambiguus zijn. ... Onze Kleine kar wordt in zuid Frankrijk en heel Spanje en Portugal door deze zeer recent ontdekte soort vervangen. Deze soort is door iedere vogelaar, inclusief mijzelf, altijd voor Kleine kar versleten.

Interessant. Heb je een bronvermelding (ter leringe ende vermaeck)?
Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Rob, Bart (en Peter): even in mijn eigen documentatie gespit:

Acrocephalus baeticatus ambiguus (A.ambiguus, Calamoherpe ambigua A.E.Brehm)  [added; traditionally synonymized with
                                                    A.s.scirpaceus; update IOC 22.10.2016]
                  (Moroccan Reed Warbler)
                  (Marokkaanse Rietzanger / ............ / Rousserole marocaine)
                  [Ambiguous Reed Warbler.]
De naam Calamoherpe ambigua is door A.E.Brehm (die van Brehms Tierleben) gepubliceerd in 1857.
Succes, moet ik zelf ook weer in mijn files gaan updaten . . . (het houdt nooit op)
Jan van der Brugge



bartvanhoof

Hi Peter, Rob en Jan,

Hartelijk dank voor jullie bijdrage.

Ik heb de waarneming aangepast naar Acrocephalus baeticatus ambiguus ... tot soort kan het op dit moment nog niet.

Verder heb ik dit op de Spaanse forum van observado gelezen ... https://forum.observado.es/index.php?topic=93.0 ... waarbij de schrijver zegt dat op dit moment (vanaf mid-2018) deze soort niet goedgekeurt wordt in Spanje, dan zal ik het als Acrocephalus spec., Acrocephalus scirpaceus/baeticatus of Acrocephalus scirpaceus moeten plaatsen.

Ik vermoed dat ik binnekort een mailtje binnen krijg van Julio Rabadán González ... we zullen het zien :)

Als ik iets hoor, meld ik het hier.
Dank,
bart.

pdeknijff

Ja, ik heb de bron, maar nu even niet bij de hand. Komt morgen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

pdeknijff

Dit is de bron:

Urban Olsson, Hamid Rguibi-Idrissi, José Luis Copete, José Luis Arroyo Matos, Pascal Provost,Mohamed Amezian, Per Alström, Frédéric Jigueti. Mitochondrial phylogeny of the Eurasian/African reed warbler complex (Acrocephalus, Aves). Disagreement between morphological and molecular evidence and cryptic divergence: A case for resurrecting Calamoherpe ambigua Brehm 1857. Molecular Phylogenetics and Evolution 2016; 102: 30-44.

Een vrij toegankelijke pdf moet wel te vinden zijn. Zo niet, stuur me dan een PM.

Ik begrijp niet echt waarom dit taxon voor problemen zorgt op de Spaanse lijst.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

bartvanhoof

Schijnbaar is het met name voor vogels die hier overwinteren, want blijkbaar overwintert soms Acrocephalus scirpaceus hier en niet verder in het zuiden ... https://www.researchgate.net/publication/326147700_Is_the_Eurasian_Reed_Warbler_Acrocephalus_scirpaceus_a_Regular_Wintering_Species_in_the_Iberian_Peninsula_Ringing_Data_Say_Yes

Verder kreeg ik ook een berichtje dat ivm locatie (aan de kust langs de Bay of Biscay) het misschien beter was om er Acrocephalus scirpaceus van te maken.

Ik kan helaas niet terug naar de locatie op dit moment, auto is naar de garage en heb veel werk ... en heb op dit moment te weinig tijd om in de materie te duiken (weet er weinig vanaf dus het zal wat extra tijd kosten). :)
Zodra ik kan ga ik terug en kijk ik of ik geluidsopname kan maken.

Groeten,
bart.

Rob Koelman

#8
Goed leesbare samenvatting van de systematiek van deze Acrocephalus-groep: https://www.magornitho.org/2016/12/phylogeny-eurasian-african-reed-warbler-complex/

Deel van de tekst:

African Reed Warbler north of the Sahara, or another full species?

The first study by Olsson et al. (2016) analysed the phylogeny of the Eurasian/African reed warbler complex (Acrocephalus scirpaceus – A. baeticatus) and found eight distinct lineages or clades well-structured geographically. Seven of these eight clades correspond to taxa in current use (namely: scirpaceus, fuscus, avicenniae, minor, cinnamomeus, hallae and baeticatus).

The clade which does not have any name currently in use is formed by the reed warblers breeding in Northwest Africa and the Iberian Peninsula south of Catalonia. The analysis however showed that this clade included the taxon "Calamoherpe ambigua" described more than 150 years ago by Brehm (1857), but the name has never gained widespread use. So the authors proposed the resurrection of the name ambigua in the form ambiguus, to agree grammatically with the gender of Acrocephalus. The birds forming this clade are small and intermediate between scirpaceus and baeticatus in morphology but similar to scirpaceus in plumage.

In het artikel ook een kaartje met de verspreiding van de diverse taxa.
Met vriendelijke groet, Rob