IJle composiet uit Pyreneeën, juni 2019 -> Santolina rosmarinifolia

Gestart door corzonneveld, juni 17, 2020, 07:41:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://beta.observation.org/observation/194254574/.
1 Composietenfamilie - Asteraceae spec.
datum: 2019-06-16
locatie: Spain - Fiscal (ES)

foto's:


Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Gek ding zeg ...! [o.a.door de schijnbaar éenhoofdige stengel.]
Een combinatie van Tanacetum/Balsamita/Santolina en Pulicaria...?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Hoi Cor, Rien,
Voor zover ik mag vertrouwen op twee oudere Spaanse plantenboeken, komt Santolina rosmarinifolia (S.chamaecyparissus) het dichtst in de buurt. Het kleine tabelletje in "Guía de Campo de las Flores de España" begint met: Planta glanduloso viscosa en P.no glanduloso viscosa; dan: con pubescencia sedosa (zijdeachtig puberhaar (;^) of: gruesa, vellosidad rizada, no sedosa (grof, met krulbeharing, niet zijdeachtig) en voor de bladeren: casi todas las hoja planas (vrijwel alle bladeren vlak) of: casi todas las hojas más o menos cilíndricas en sección, base recia (min of meer rond in doorsnee, basis taai/stevig). Bij deze laatste keuze staat: España, S. de Francia, en in de beschrijving: Hojas grises o verdes, con dientes o lóbulos distantes. Arenas, lugares pedregosos y arenosos, roquedo seco desde la zona baja a la montaña. Extendida. = Bladeren grijs of groen, met uiteenstaande tanden of lobben. Zandgrond, stenig of zandig terrein, droge rotsen van laaggebied tot bergen. Wijdverbreid. De Spaanse naam in dit boek is: Tomillo Perruno (Hondentijm). "Plantas Silvestres de la Península Ibérica" geeft: Meaperros, Botonera en Bolina = Hondenpis (jawel), Knoopkruid en Bolina (ik zie alleen: "de bolina" = bij de wind [zeilen]).
Ahora bien, behouden vaart dan maar, succes, buen éxito,
Jan van der Brugge

Rien Ondersteijn

Awel.. maar dit blad is echt wel een beetje anders dan de door jou genoemde helaas..
Deze is ongedeeld met scherpe vertanding.
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Sorry Rien, het verschil tussen wat jij vermeldt en wat ik uit mijn Spaanse boek had gehaald m.b.t. de tanden van het blad ontgaat mij.
Dat het blad ongedeeld is, spreekt die beschrijving ook niet tegen en tanden óf lobben laat de mogelijkheid ook nog open. Of heb jij inmiddels nog andere afbeeldingen bekeken? (heb ik zelf niet gedaan)
Gr., Jan van der Brugge

Plantoon

Over Santolina is geen twijfel voor mij. In Huesca zijn er vier taxa:
Santolina chamaecyparissus                                                                  heeft ander type blad
Santolina villosa =Santolina chamaecyparissus subsp. squarrosa                 heeft ander type blad
Santolina benthamiana                                                                         heeft geelwitte bloemen
Santolina pectinata                                                                              die zal het dan zijn zeker ?


corzonneveld

#7
Santolina chamaecyparissus herken ik als iets dat ik vroeger in de tuin had - en die is het zeker niet. Foto's van link Rien bevestigen dat.

Ik vond deze nog: http://floragon.ipe.csic.es/imagenes.php?cod_taxon=&genero=Santolina&especie=rosmarinifolia&subespecie=&variedad=
en dan even naar de foto van de blaadjes doorklikken. Ik ga voor rosamarinifolia

Volgens https://gd.eppo.int/taxon/SNTRO is pectinata een synoniem, dus Plantoon had het ook goed!

Dank voor het enthousiaste meedenken!!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon

We wachten nog even af wat Flora Iberica hierover zal schrijven maar dat boekdeel moet nog verschijnen.