Pteromalidae

Gestart door William de Jong, juni 16, 2020, 20:11:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Deze Pteromalidae (correct?) kwam uit een mijn van Orchestes alni, zie: https://waarneming.nl/observation/193376335/
Is er een relatie bekend tussen een Pteromalidae-soort en de Orchestes-snuitkevers?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194234898/.
1 Pteromalidae onbekend - Pteromalidae indet. imago, uitgekweekt en in collectie
datum: 2020-06-16
locatie: Wageningen - Binnenstad (GE)

foto's:







Groeten, William de Jong

paulhoekstra

Familie Pteromalidae klopt. Weet je heel zeker dat deze uit de mijn kwam? Soms zitten er in de takken of bladsteel andere mijnen/gallen verstopt. Van Orchestes alni is maar 1 soort Pteromalidae bekend: Trichomalus inscitus, die is nog niet bekend uit NL. Van andere soorten Orchestes (en syn Rhynchaenus) zijn nog een paar andere soorten Pteromalidae bekend (onder meer uit genus Pteromalus). Om zekerder te zijn van het genus Trichomalus moet je kijken of je lange haren dorsaal op de achterheup kan zien in het proximale deel (dicht bij lichaam). Of zij zou een plek op de zijkant van het eerste tergiet moeten hebben met veel witte haren.

Vrijwel alle bekende relaties van bronswespen met andere insecten staan in deze database: https://www.nhm.ac.uk/our-science/data/chalcidoids/database/indexNamedHost.dsml

Voor determinatie van Pteromalidae tot op genus-niveau kan je Boucek & Rasplus 1991 gebruiken: https://www.researchgate.net/publication/229072090_Illustrated_key_to_West-Palearctic_genera_of_Pteromalidae_Hymenoptera_Chalcidoidea
groeten,
Paul

William de Jong

Dank je wel voor je uitgebreide reactie Paul. Ik weet zeker dat het wespje uit deze mijn komt. Ik had het blaadje in een vangpotje zitten en vandaag keek ik weer eens en zag alleen het wespje (al dood) in het vangpotje en een mooi rond gaatje vanuit de mijn.

Ik zal morgen eens kijken of ik de achterste femur goed op de foto kan krijgen. Ik heb nl geen binoc. Hoe kan ik het beestje het beste bewaren? En is die representatief genoeg ondanks het vreemde (vervormde?) achterlijf? Of heb je misschien interesse om m zelf te bekijken nu het mogelijk een nieuwe soort voor NL is?

Groeten, William de Jong

William de Jong


Groeten, William de Jong

William de Jong

#4
Edit: bericht verwijderd. Foto van femur ipv coxa

Groeten, William de Jong

William de Jong


Groeten, William de Jong

William de Jong

m.b.v. Boucek & Rasplus 1991
Pronotal collar with smooth sharp margin (best seen in light from behind showing carina as glistening line). Zie foto 2 hieronder.

Sides of propodeum and of first tergite with patches of dense whitish hairs. Tergiet 1 is dermate vervormd dat dit denk ik niet meer zichtbaar is. Zijde van propodeum heeft wel duidelijk lange witte haren. Zie foto 1 hieronder.




Groeten, William de Jong

paulhoekstra

Het gaat om de haren op de achterheup (coxa), niet de femur. Ik zie wel wat haren op de coxa maar apicaal, proximaal zie ik ze niet maar misschien zijn ze er wel. De scherpe kant op het pronotum had ik al gezien op je eerste foto.

Misschien is het het handigst om contact op te nemen met Sandrine Ulenberg, haar specialiteit is volgens mij bronswespen uit bladmijnen. Mocht zij er geen interesse in hebben dan kan je het exemplaar (het liefst ook met de mijn als je die nog hebt) naar mij opsturen, maar ik heb wel al veel achterstallig werk qua beestjes, dus een publicatie zal er niet snel via mij uitrollen.
groeten,
Paul

William de Jong

Ah.. ik twijfelde al tussen coxa en femur.  :rolleye:

Bedankt voor je uitleg en advies, Paul.

Kun je in een PB de contactgegevens van Sandrine Ulenberg met mij delen, dan zal ik haar vragen of ze interesse heeft in deze mogelijke Trichomalus inscitus

Groeten, William de Jong

William de Jong

Inmiddels is de sluipwesp gedetermineerd door Sandrine Ulenberg, hier haar bericht:

"De sluipwesp die je me stuurde heb ik gedetermineerd als een vrouwtje van Pteromalus varians (Spinola, 1808). Ik heb de determinatie inmiddels in de collectie van Naturalis kunnen checken.

Aan de hand van Graham (1969) kwam ik op Habrocytus grandis (Walker, 1835) (zie Graham, 1969, p. 528), een soort bekend van Curculionidae. Walker beschreef de soort als Pteromalus grandis Walker, 1835. Later werd de soort in het genus Habrocytus ondergebracht. Inmiddels is Habrocytus grandis (Walker, 1835) gesynonimiseerd met Pteromalus varians (Spinola, 1808).

In de collectie van Naturalis staat onder Pteromalus varians (Spinola, 1808) een door Theo Gijswijt als Pteromalus grandis Walker, 1835 gedetermineerd exemplaar. Op het etiket schreef Gijswijt de opmerking dat de femora donker zijn. Ook jouw, door mij gedetermineerd, exemplaar heeft donkere femora.
Dzhanokmen (Dzhanokmen, K.A. 2001, A review of pteromalids of the genus Pteromalus Swederus (Hymenoptera, Pteromalidae) of Kazakhstan. II. Entomologicheskoe Obozrenie 80(2): 472-496) schrijft op p. 82 onder Pteromalus grandis Walker, 1835 'Femora from pale rufous to dark fuscous'. Dus dat komt overeen."

De relatie met Orchestes alni is (nog) niet bekend op de Universal Chalcidoidea Database:
(https://www.nhm.ac.uk/our-science/data/chalcidoids/database/index.dsml)


Groeten, William de Jong

William de Jong

Dus mogelijk is er de sluipwesp toch niet uit de betreffende bladmijn gekomen, maar uit iets anders op het iepenblad, mogelijk Anthonomus ulmi.

Groeten, William de Jong