Vleugelstjesbloem uit Pyreneeën, juni 2019

Gestart door corzonneveld, juni 16, 2020, 09:03:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://beta.observation.org/observation/194187586/.
1 Vleugeltjesbloem spec. - Polygala spec.
datum: 2019-06-18
locatie: Spain - Torre la Ribera (ES)

foto's:




Obsidentify zier er een Sedum in, ik niet. Ik dacht richting Polygala calcarea, maar ik weet dat ze lastig zijn, dus ik maak graag gebruik van jullie inzichten  :angel:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

ik weet dat vleugeltjebloemen vaak niet vliegen, maar is over deze niks zinnigs te zeggen?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Omdat niet alle determinatiekenmerken op de foto's te vinden zijn, moet ik van een aantal veronderstellingen uitgaan: de planten zijn meerjarig en ze zijn niet houtig aan de basis (als ik uit ga van éénj. planten en/of houtig aan de basis, kom ik op soorten uit die het niet zijn). Voor een 100% zekere determinatie bij Polygala is het belangrijk te weten of er een rozet is en hoe de grootteverhouding is van de bladeren aan de stengel (bijv. blad onderaan kleiner dan boven). De meest waarschijnlijke is toch P.vulgaris. De kleur van de uitvergrote bloemen is wel opvallend maar er staan ook planten met bloemen met een meer 'normale' kleur. Eventueel komt P.alpestris nog in aanmerking maar die geef ik toch niet zo veel kans omdat van de (grotere) bladeren  bovenaan de stengel niets te zien is.
Als je nog foto's hebt waarop de bladverdeling aan de stengel te zien is of een relevante uitsnede kan maken, komen we misschien nog een stapje verder. Voorlopig dus P.vulgaris.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

dank Emanuel. Helaas moet ik passen, tot mijn schande geen foto's die iets fatsoenlijks van de stengel tonen ...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

maakt niet uit, geheugensteuntje voor de volgende keer: rozet ja/nee-blad onder-blad boven
met vriendelijke groet, Emanuel