Niet voorkomende slakken?

Gestart door Flo, juni 15, 2020, 22:51:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Hallo,

ik heb de laatste weken een paar keer een slak op de website gezet, maar ik krijg vaak als eerste keuze een nogal bizarre optie. Vaak gaat het over slakken die hier niet voorkomen, bv bij onderstaande waarneming, maar hoe komt dit? :
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/194155092/.
1 Zwartgerande tuinslak forma Geel ongebandeerd - Cepaea nemoralis forma Y00000 gezien
datum: 2020-06-15
locatie: Kleine Netevallei (Lier/Viersel) (AN)

foto's:







Ik vermoed dat veel slakken niet/moeilijk te determineren zijn, maar wat is dan de beste optie om als "keuze" te zetten betreffende de soort?
Flo

lukasverboom

In Nederland loopt een project waarbij alle gewone tuinslakken worden ingedeeld op kleurvorm, zodat gekeken kan worden hoe de verdeling daarvan is. Zorgelijk dat deze kleurvormen ook in Belgiƫ worden voorgesteld door de software.

Overigens lijkt de schelp op je foto me een Cepaea hortensis, witgerande tuinslak.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Flo

Citaat van: lukasverboom op juni 15, 2020, 23:19:06 PM
In Nederland loopt een project waarbij alle gewone tuinslakken worden ingedeeld op kleurvorm, zodat gekeken kan worden hoe de verdeling daarvan is. Zorgelijk dat deze kleurvormen ook in Belgiƫ worden voorgesteld door de software.

Overigens lijkt de schelp op je foto me een Cepaea hortensis, witgerande tuinslak.

Het viel me gewoon op dat bij heel veel slakken (toch meer dan 50%) ik altijd uitkom (als eerste keuze) op een soort die hier niet voorkomt. Dat maakt het toch wel heel bizar.
Flo

Rob Koelman

Citaat van: Flo op juni 16, 2020, 21:16:11 PMHet viel me gewoon op dat bij heel veel slakken (toch meer dan 50%) ik altijd uitkom (als eerste keuze) op een soort die hier niet voorkomt. Dat maakt het toch wel heel bizar.

DAT heet ObsIdentify, het 'wondermiddel' / 'de Heilige Koe' van waarneming.nl (lees: Hisko c.s.). Helaas 'niet zo perfect' als telkens verkondigd wordt...
Met vriendelijke groet, Rob

Flo

Citaat van: Rob Koelman op juni 16, 2020, 21:31:28 PM
Citaat van: Flo op juni 16, 2020, 21:16:11 PMHet viel me gewoon op dat bij heel veel slakken (toch meer dan 50%) ik altijd uitkom (als eerste keuze) op een soort die hier niet voorkomt. Dat maakt het toch wel heel bizar.

DAT heet ObsIdentify, het 'wondermiddel' / 'de Heilige Koe' van waarneming.nl (lees: Hisko c.s.). Helaas 'niet zo perfect' als telkens verkondigd wordt...

Als ik het goed begrijp is er sinds kort een website die wereldwijd werkt en gebeurt het dus dat als ik een waarneming doe dat men ook die databank scant (of als eerste scant) ipv eerst/enkel de Belgische/Nederlandse databank te scannen van mogelijkheden?
Flo