Larve van een schildpadtor

Gestart door tjerk, juni 15, 2020, 21:34:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194162758/.
1 Schildpadtor onbekend - Cassida spec. imago, gezien
datum: 2020-06-15
locatie: Waddinxveen - 't Weegje (ZH)

foto's:







Een poosje geleden heb ik een dergelijk insect met beweegbaar Àfdakje" op een forum voorbij zien komen. Alleen heb ik geen idee welk forum het was.
Het is een opvallend geval en ik zou graag iets meer te weten komen.
Vriendelijke groet,
Tjerk

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

tjerk

Frank, bedankt voor de snelle reactie. Wat een enorm verschil in uiterlijk tussen larve en imago. Ik blijf me verbazen (gelukkig).
Vriendelijke groet,
Tjerk


Arp

De eerste en laatste foto zij erg leuk Tjerk - je ziet aan de onderkant van het camouflage"masker" van uitwerpselen ("Kotmaske" in het Duits) ook nog de resten van de voorgaande vervellingshuidjes van de larve zitten. Sommige soorten hebben helemaal geen uitwerpselen in het camouflagedekje en dan zie je dus alleen een trits vervellingshuidjes op elkaar die als dekje dienst doen. Bij een Kotmaske zie je die alleen als je er van onderen tegenaan kijkt dus :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tjerk

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,468461.msg2396710/topicseen.html#msg2396710

Ik wist, dat ik er iets over gelezen had. Na enig zoekwerk gevonden.
En bedankt voor je toelichting, Arp. Ik geniet hiervan.
Vriendelijke groet,
Tjerk

tjerk

Blijkbaar zitten de vervellingshuidjes aan de onderkant van het "Kotmaske". En zitten de uitwerpselen bovenop. Ik vraag me twee dingen af:
1. De larve kan met een soort vork blijkbaar de "Kotmaske" omhoog en omlaag bewegen wat op mijn 
    foto's goed te zien is. Wat is de functie daarvan?
2. Hoe komen die uitwerpselen bovenop dat "Kotmaske" ?

Vriendelijke groet,
Tjerk

Arp

Hoi Tjerk,

de exacte functie van het oplichten, daar kan ik ook alleen maar naar gissen - variabele camouflage? afweer/verwarring naar predator die dan misschien in het masker hapt ipv de larve zelf? zonnescherm? ... ?? ... ik roep maar wat. Zal eens kijken of de slimme boeken er wat over zeggen.

Qua deponeren van de uitwerpselen aan de bovenkant van de huidjes geeft de bijlage denk ik een aardig idee van hoe het uitgevoerd kan worden. Dit is een larve met Hautmaske, dus die keutelt van zich af, maar die anus kan flexibibel gericht worden, dus ook meer naar boven ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tjerk

Opnieuw mijn dank, Arp. De door jou geplaatste foto lijkt me illustratief voor je uitleg.
Ik bezorg je wel extra werk, maar soms wint nieuwsgierigheid het van bescheidenheid.
Vriendelijke groet,
Tjerk

Arp

Hoi Tjerk, geen probleem - ik had die foto net gisteren gemaakt, dus nog onder handbereik :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tjerk

De laatste reactie wat mij betreft. Gisteren opnieuw een larve van een schildpadtor gevonden. Leuk!! Ziet er voor mijn gevoel toch wat anders uit dan de vorige.
Vriendelijke groet,
Tjerk

Arp

Hoi Tjerk,

wat mij betreft ook m'n laatste reactie, daarover wat meer in mijn volgende/laatste forum-bijdrage.

Nog even afgezien van het feit dat er meer soorten met Kotmaske aan distel zouden kunnen zitten: Net als andere kevers hebben Schildpadtorren diverse larvenstadia, waarbij elk volgend stadium er weer net even anders uit kan zien en er ook verschillen zijn in kleur tussen begin en einde van elk stadium, onder andere omdat de cuticula wat "op spanning wordt gebracht" door de groeiende larve die naar buiten drukt.
Ook gebeurt het (zeker bij schildpadtorren) veel dat de larven geparasiteerd worden. Soms komt dit pas in het popstadium tot uitdrukking, maar vaak haalt de larve dat al niet eens en blijft er uiteindelijk een donkerbruine bewegingloze larve over. Daar hab ik ook wel ergens plaatjes van maar ga ik niet meer opgraven...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

tjerk

Citaat van: Arp op juni 20, 2020, 17:35:00 PM
Hoi Tjerk,

wat mij betreft ook m'n laatste reactie, daarover wat meer in mijn volgende/laatste forum-bijdrage.
[/quote

Klinkt als een afscheid.
Tjerk