Gallen op Mannetjesvaren = geen gallen

Gestart door Hannie Luijten, juni 14, 2020, 14:44:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Deze galletjes heb ik ingevoerd als Chirosia betuleti maar dat is denk ik niet goed. Ze lijken in niets op de foto's die ik van deze soort kan vinden. Maar ik kan er niet achter komen wat het dan wel moet wezen.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194030177/.
1 Gewone bloemvlieg - Chirosia betuleti gal, gezien
datum: 2020-06-14
locatie: Harfsen (GE)

foto's:





Groet, Hannie

wouterbosgra

Heb je een beestje in de vermeende gallen kunnen ontdekken? Hoe weet je dat dit gallen zijn?

Hannie Luijten

Dat is een goede vraag. Ik weet niet zeker of het gallen zijn maar als het geen gallen zijn wat zijn het dan wel? Ze zijn erg klein en sinds de waarneming niet groter geworden. Waar ze zitten is het blad niet uitgegroeid. Ik heb niet naar beestjes gezocht maar dat zal ik morgen eens gaan doen (varen staat in de tuin).
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Ik heb vanmiddag een paar "bolletjes" uit elkaar gepeuterd onder de microscoop maar geen beestje kunnen ontdekken. Ik ga eens op het plantenforum informeren. Bedankt voor de reactie Wouter  :blink:
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Bij de planten kreeg ik van Bart Hendrikx het volgende commentaar:
"Wat je ziet is volgens mij het niet uitgerolde blad. Dat kan door een beschadiging komen. Wat die veroorzaakte weet ik niet."
Ik heb de waarneming verwijderd aangezien de plant zelf, alhoewel een wilde soort, in een tuin stond.
Groet, Hannie