nimf van de gele bloemenkever misschien?

Gestart door annelies vriens, juni 14, 2020, 02:15:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Beeldherkenning meldt gele bloemenkever; zou dit een nimf kunnen zijn? Geen andere nimffoto's op de site beschikbaar als referentie.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193984560/.
1 Gele bloemenkever - Cteniopus sulphureus larve/nimf, gezien
datum: 2020-06-09
locatie: Vriezenveen - Fayersheide (OV)

foto's:






lukasverboom

Kevers hebben een volledige gedaantewisseling, dus daar ga je geen nimfen van vinden :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

annelies vriens

Oké, ik dacht net als bij lieveheersbeestjes dat er ook nimfen zouden zijn maar dat is dus niet zo. Weer wat geleerd....
Ik heb de waarn. aangepast. Dank jullie wel voor het meedenken.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

jan cuppen

Bij de lieveheersbeestjes zijn ook geen nimfen. Bij geen enkele kever zijn nimfen. Bij de libellen zijn nimfen maar dat horen ze helemaal niet graag.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

annelies vriens

Beste Jan,
Nu raak ik toch enigszins in de war; bij lhb wordt vaak larve/nimf bij levensstadium aangegeven maar idd als ik verder zoek zit hierin een onderscheid waar je als leek niet bij stilstaat. Vanaf nu toch iets beter opletten als ik voor mijzelf spreek.
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens

Frank van de Putte

Er is ooit voor de verzamelterm "larve/nimf" gekozen omdat het voor meerdere soortgroepen kan worden toegepast, daar is in het verleden ook wel discussie over geweest.

Kevers, vliegen, wespen e.d. hebben een volledige gedaanteverwisseling, die hebben een larve-stadium, dan verpoppen ze en worden "imago"
Wantsen, cicaden en sprinkhanen kennen verschillende nimf-stadia; ze vervellen meerdere keren, en na de laatste vervelling zijn ze volwassen (imago)
Groetjes,

Frank van de Putte

annelies vriens

Dank je Frank, je uitleg is duidelijk. Ik zag idd oude discussie [2007] op het forum mbt libellen.
Ik zet dit item apart om in de toekomst af en toe te ''raadplegen''.
Met groet, Annelies

jan cuppen

Citaat van: Frank van de Putte op juni 14, 2020, 13:41:18 PM
Er is ooit voor de verzamelterm "larve/nimf" gekozen omdat het voor meerdere soortgroepen kan worden toegepast, daar is in het verleden ook wel discussie over geweest.

Bij de vlinders staat er bij waarneming.nl voor het betreffende stadium van het dier alleen rups genoemd. Bij observado.org alleen larf. Bij kevers staat bij zowel waarneming als observado larf/nimf. Het schrappen van nimf zou een heel kleine aanpassing kunnen zijn die gemakkelijk uit te voeren is. Internationaal gezien vind ik het getuigen van een amateuristisch instelling (dat beide termen wetenschappelijk gezien gelijkwaardig aan elkaar zijn).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen