Een aparte carexsoort.

Gestart door Reintjes, juni 15, 2020, 21:50:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Reintjes

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194166300/.
12 Zegge spec. - Carex spec. vruchtdragend, veldwaarneming
datum: 2020-06-12

foto's:

None
Deze Carex werd afgelopen weekend in een veldrusschraalgrasland gevonden.  In dit natte schraalgrasland worden veel bijzondere carexsoorten gevonden zoals Blauwe-, Bleke-, Draad-, Ster- en heel veel Geelgroene zegge.
Deze zegge groeit niet in een pol zoals Geelgroene zegge, maar vormt meer losse zode of een ontspringt uit een wortelstok. Verder zijnde bloeistengels lang (30 tot 40 cm.) 
Sorry voor de matige fotokwaliteit. Maar weet iemand toch te vertellen wat het zou kunnen zijn.
Alvast bedankt voor een reactie.

Mvg Bart Reintjes

Mvg Bart Reintjes

Rien Ondersteijn

Dit zou Bleke kúnnen zijn [al kan ik het steunblad onder de bloeiwijze niet zien] -de foto is té vaag om beharing op de bladeren te onderscheiden.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Reintjes

Bedankt Rien

Ik ken Bleke zegge erg goed uit het gebied. Volgens mij is dit hem niet. Maar ik zal terug moeten gaan en betere foto's moeten nemen. O.a. van de eventuele beharing op blad en dan met de determinatiesleutel van Heukels erbij moet het me wel lukken.

Mvg Bart Reintjes

Stef van Walsum

Wat denk je van Blonde zegge (Carex hostiana)?

Rien Ondersteijn

Nóg leuker- zou nieuw zijn voor Midden en Zuid Limburg.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Reintjes

Beste Rien en Stef

Zou heel bijzonder zijn. Balen dat ik niet duidelijkere foto's heb gemaakt. Ik ga in ieder geval nog een keer terugkijken. Ik ken Blonde zegge ook niet uit Kaldenbroek en kijk al 20 jaar naar plantensoorten in Kaldenbroek. Biotoop past wel bij Blonde zegge, al is er meer sprake van Veldrusschraalgrasland met Blauwgraslandinvloeden dan van optimaal Blauwgrasland. Kensoorten van Veldrusschraalgrasland Klein glidkruid en Bleke zegge worden ook veelvuldig in het gebied aangetroffen.

Mvg Bart Reintjes