Orchideeën en maaibeleid

Gestart door S.A. Gorter, juni 19, 2020, 17:06:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Afgelopen week stuitte ik op een braakliggend stukje industrieterrein (niet omheind, niet in gebruik voor tenminste 25 jaar) op honderden orchideeën, voornamelijk rietorchis, brede orchis en vleeskleurige orchis. Verder wemelde het van de vlinders en andere insecten. Ik was er enthousiast over.
Vandaag in een vrij uurtje dacht ik daarom nog eens kijkje te gaan nemen. Tot mijn ontsteltenis was alles kaal gemaaid. Geen orchidee of vlinder meer te zien. Ik was er even van van slag moet ik eerlijk bekennen.

Daarom mijn vraag: zou een eigenaar of beheerder van een dergelijk terrein, met naar mijn idee althans een grote natuurwaarde, geen rekening moeten houden met wat er op een gegeven ogenblik groeit en leeft? Met name t.a.v. de vele orchideeën?

Is een maaibeleid c.q. -beheer op basis van de actuele natuurwaarden niet verplicht? En zijn orchideeën zo-wie-zo niet beschermd?

Graag jullie mening. Dan kan ik de eigenaar van de grond wellicht hierop attenderen.

Gr. Simon Gorter


Marco de Haas

Zolang de eigenaar niet aan regels is gebonden via subsidies of met de gemeente dan is de beheerder niks verplicht (meeste orchideeën zijn niet meer beschermd). Braakliggende terreinen die moeten worden ontwikkeld worden vaak veel gemaaid om te voorkomen dat er beschermde natuurwaarden vestigen op het terrein (wat weer ruime vertraging kan opleveren bij het ontwikkelen van het perceel).

Tegenwoordig bestaat er de regeling omtrend 'tijdelijke natuur', dan kan een grondeigenaar afspreken dat het perceel zich mag ontwikkelen als tijdelijke natuur, maar bij ontwikkeling van het terrein deze natuur ook weer verwijderd mag worden (zorgplicht moet uiteraard nog wel in acht worden genomen, en over het algemeen moet er gewerkt worden met een ecologisch werkprotocol). Zie verder deze website: http://www.tijdelijkenatuur.nl/.

Je zou de eigenaar erop kunnen attenderen dat het mogelijk een optie is om het terrein aan te melden als tijdelijke natuur. Ook lijkt het me handig om de gemeente erop te wijzen dat tijdelijk braakliggende terreinen ecologisch waardevol (kunnen) zijn, de gemeente kan makkelijk adviseren richting de grondeigenaren (maar niet elke gemeente heeft (veel) goede ecologische kennis in huis).
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

S.A. Gorter

Dank je wel Marco, voor deze uitleg.
Ik weet inmiddels wie de eigenaar is van de grond, maar eerst zal ik contact opnemen met de gemeente.
Wanneer er iets is te melden, zal ik dat hier weer op deze plaats doen.

gr. Simon.