Hoofdmenu

validaties

Gestart door DJHiker, juli 11, 2020, 13:25:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

DJHiker

Het valt mij op dat de laatste tijd in toenemende mate (niet-Europese) waarnemingen gevalideerd worden op familie-niveau of zelfs op orde-niveau (bijv. Trichoptera spec.).
Betekent dit dat de betreffende beoordelaar hiermee aangeeft dat, op basis van de foto die als bewijs voorligt, een verdere identificatie in principe niet mogelijk is?
En is dit een nieuwe beleidsregel onder validators om zo tot meer gevalideerde waarnemingen te komen?

m.vr.gr.
David
David Kohl

hiskodevries

David, dat zou ik aan de validatoren vragen door een reactie op je waarneming te geven, daar zit geen masterplan achter.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

David Tempelman

beste David,

Als de foto geen determinatie tot soort toelaat, kan inderdaad 'schietmot onbekend' worden aanbevolen.
In centraal Europa bijvoorbeeld zijn veel meer soorten dan bij ons, en dan wordt het vaak familieniveau (bv. Limnephilidae) of genus (bv. Hydropsyche).
Als zelfs dat niet is op te maken, wordt het 'schietmot onbekend' .
Overigens is het niet ondenkbaar dat de determinatie later nog kan worden gepreciseerd, maar dat vergt meestal intensievere studie.
groet David
met vriendelijke groet,
David

DJHiker

Natuurlijk begrijp ik dat als een id op soort-niveau niet mogelijk is dat je uitwijkt naar een hoger taxon waar je wel zeker van bent.
Mijn opmerking/vraag ging echter niet over identificaties maar over validaties. Op basis van mijn eigen (insecten)waarnemingen heb ik de indruk dat "destijds" als de expertise voor een id op soort,- of genus-niveau ontbrak of als een id niet mogelijk was (genitaalbeestjes), de betreffende waarneming niet werd gevalideerd en dat de laatste tijd er juist een trend lijkt te zijn om in zo'n geval op een hoger taxon-niveau te valideren. Ik kan me voorstellen dat hier wel degelijk beleid achter zit omdat gevalideerde waarnemingen nodig zijn om de beeldherkenningssoftware te voeden. Maar het kan natuurlijk ook toeval zijn of een nieuwe groep validators die het wat anders doet. Vandaar mijn vraag.
David Kohl

hiskodevries

David, ik zou de vraag bij de waarneming(en) plaatsen. De vraagstelling is interessant
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

David Tempelman

beste David,
mijn 'beleid' is dat ik graag de waarnemers zoveel mogelijk faciliteer.
ik merk dat de meesten het prettig vinden als zelfs een 'determinatie' tot familie wordt goedgekeurd.
ik vind het zelf ook prettig als ik iets uit een groep heb gefotografeerd waar ik zelf weinig van weet. dat zal bij anderen ook wel zo zijn.
andere validatoren valideren alleen tot soort, met het argument dat validatie tot bijv. familie zinloos is (bv. op kaartjes heb je er niets aan).
dat argument klopt m.i. wel, maar ik vind de bevestiging die de waarnemer dan krijgt belangrijker.
en ja, ik vermoed ook dat dit bijdraagt tot determinatievoorstellen in ObsId. wat ook zou kunnen helpen, immers je weet dan dat je meer/betere/andere foto's moet maken en toevoegen, om een determinatievoorstel tot soort te kunnen krijgen.
is dit een antwoord?
met vriendelijke groet,
David

DJHiker

Als waarnemer vind ik het zeker prettig om bevestigd te krijgen dat een gefotografeerd beestje tot een bepaalde orde of familie behoort. Tegelijkertijd roept een dergelijke validatie bij mij ook wat verwarring op: wil de beoordelaar met de validatie aangeven dat, op basis van de bewijsfoto('s), een verdergaande identificatie tot geslacht of soort niet mogelijk is, of moet ik een dergelijke validatie juist beschouwen als een aanmoediging om verder te speuren.
Het zou de duidelijkheid voor de gebruikers/waarnemers bevorderen zijn als beoordelaars daarin één lijn zouden trekken, maar dat zal wel iets te hoog gegrepen zijn omdat ik de indruk heb dat validators over het algemeen zeer hechten aan de eigen autonomie m.b.t. de manier waarop ze te werk gaan. Wat ik overigens ook weer heel begrijpelijk vind.
M.vr.gr.
David
David Kohl

Douwe van der Ploeg

Voor mijzelf valideer ik alleen verzamelsoorten als ik er behoorlijk zeker van ben dat een ander ook niet verder zal komen met voldoende zekerheid. Als ik denk dat ík het misschien niet herken, maar een plaatselijke kenner of expert in die groep wel, laat ik ze met rust.
Douwe van der Ploeg

David Tempelman

ongeveer zoals Douwe stelt. verder zoeken is bv. bij Trichoptera niet altijd nuttig, aangezien er vaak een exemplaar moet worden verzameld om die vervolgens met microscoop verder op naam te brengen.
verder verschillen niet alleen de experts maar ook de soortgroepen. bij waterwantsen zitten de kenmerken vaak aan de onderkant. een foto van boven helpt dan niet, evenmin verder zoeken.
maar soms schrijdt de kennis voort en wie weet kan iemand over 10 jaar een bepaalde soort wel herkennen die nu nog niet te doen is.
met vriendelijke groet,
David