Welke nestjongen?

Gestart door Oenanthe, juni 11, 2020, 15:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Vrienden van me hebben deze nog niet vliegvlugge jongen gevonden in Spanje, praktisch aan de zuidkust. Geen vogelgids geeft een afbeelding van nestjongen en ook internet helpt me niet verder. Iemand die weet van welke soort (een grasmusachtige lijkt me voor de hand te liggen maar verder kom ik niet) deze dotjes zijn?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Eens dat het jonge grasmusjes (Sylvia spec) betreft en kijken of we er met wat ++ en -- uit kunnen komen:
Volgens mijn 'Atlas de las aves reproductoras de Espana' broedt Braamsluiper, qua kleur een kandidaat, niet in (Zuid-) Spanje en valt dus af. Maar 7 soorten Sylvia broeden wèl in Zuid-Spanje waarvan Zwartkop en Provencaalse Grasmus meteen afvallen omdat die (o.a.) niet zo'n contrasterend wit keeltje hebben. O.a. mbv 'Sylvia Warblers' zie ik dan dat Grasmus en Brilgrasmus afvallen omdat die al als net uitgevlogen juvenieltjes zulke fraaie rossige vleugelpanels hebben. Houden we 3 soorten over: Kleine Zwartkop, Baard- en Orpheusgrasmus. Hiervan heeft ook Baardgrasmus niet zo'n fel wit keeltje (hele onderzijde min of meer geheel licht isabel) en ook wat duidelijker bruin in de vleugels hoewel niet zo opvallend als bij Bril- en gewone Grasmus.
Dus is de keuze tussen Kleine Zwartkop en Orpheusgrasmus. Mbv Handbook BWP (met nog steeds de grondigste beschrijvingen van de 'bare parts') kom ik dan met enige voorzichtigheid tot Orpheusgrasmus vanwege de donkere iris (Kl Zwartkop lichter olijfgrijs) en de vrijwel geheel zwarte snavel die ook nogal fors lijkt (evenals de dreumesjes zelf trouwens vergeleken met de mensenhand).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Dank voor je reactie Frank. We missen allebei een goede determinatiegids voor nestjongen en ik vrees dat die, bij gebrek aan een markt, voorlopig ook niet zal komen. Kleine zwartkop en baardgrasmus had ik al in de BWP nagekeken maar de afbeeldingen van juvenielen die daarin staan leken me niet de vogels op de foto. Orpheus dus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

janvdbrugge

Hoi Maarten, Frank,
Naar aanleiding van deze foto's ben ik ook even aan het speuren geweest en hoewel dat niet geweldig veel heeft opgeleverd, zijn er een paar dingen die ik toch wil vermelden. Eerst even in Spanje gekeken: La Guía de Incafo de las Aves de la Península Ibérica (Incafo, Madrid, 1980), fraaie foto's, diverse met nestjongen van Sylvia-soorten (Tuinfluiter, Zwartkop [kale jongen], Brilgrasmus, Provençaalse Grasmus), van Curruca Mirlona, de Orpheus, alleen adult. In de beschrijving daarvan staat: Jóvenes, semejantes a los adultos, pero más grisáceos, blancuzcos por debajo y con ojos pardos. = jongen gelijkend op de volwassen vogels, maar meer grijsachtig, witachtig aan de onderzijde en met bruine ogen. Dan een echte aanrader, waarvoor je een boekenmarkt of een De Slegte-winkel zou moeten bezoeken: "Thieme's Vogelatlas - De europese broedvogels", 2 delen, Pforr/Limbrunner, Nederlandse bewerking Dr. M.A.IJsseling, Thieme - Zutphen, 1980. Door het verbrede formaat (bijna 2x een gebruikelijke veldgids) geen handig werk om in het veld te gebruiken, bovendien twee delen (396 en 335 bladzijden), maar veel grote portretvogels met daarnaast kleinere van een exemplaar bij het nest, een jonge vogel (soms allen sperrende keeltjes!) en eieren in het nest. Ja, nogal bezwaarlijk, maar dat geldt voor veel praktijken van wat langer geleden en ook huidige. De jonge Baardgrasmus in een struik lijkt erg op de foto's van Maarten, maar is van opzij genomen, dus lastig te vergelijken. Van Orpheusgrasmus adulten bij nest, alleen kale nestjongen en eieren in nest.
Ik herinnerde me ook nog een dun boekje "Vogelkinderen en hun ouders - Jonge vogels herkennen met behulp van 120 kleurenfoto's",  door S.Hoeher, Thieme, 1976, alleen Nederlandse soorten, per soort juv. en adult, plus in de marge een kleurenplaatje van het ei.
Dat was mijn bijdrage, voor de suggestie van Frank zou ik, mét Maarten, zeggen: "Muy bien, cien porciento!"
Un saludo cordial,
Jan van der Brugge



Oenanthe

Jij ook erg veel dank voor je reactie Jan. Ik wist dat ik zowat het onmogelijke vroeg want goed bevederde nestjongen zijn vrijwel nergens goed afgebeeld. De afgelopen weken heb ik zowel boomleeuwerik als boompieper als nestjong geringd. Beide zijn gefotografeerd. Het kan niet anders of beide soorten vliegen enige tijd in dit kleed rond. Maar wie kent het? Ter lering en vermaak dus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gcusters

In dit pdf Western Orphean Warbler staan wel enkele foto's van een juveniel van 21 Juni.
Iets ouder dus maar lijkt er sprekend op.

mvg
Geert

Rob Koelman

Bij dit soort jonge vogels zullen de ouders altijd in de buurt rondhangen. De makkelijkste manier om de jonge vogels te determineren is dan door - op enige afstand - te wachten tot de oudervogels opduiken...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik zal het doorgeven Rob. De beestjes zijn inmiddels bij de dierenarts geweest die er zwaluwen van maakte. Hij heeft ze doorverwezen naar een vogelopvang en daar werden ze als vliegenvangers gedetermineerd. Kan je nagaan  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juni 30, 2020, 12:45:46 PM
Ik zal het doorgeven Rob. De beestjes zijn inmiddels bij de dierenarts geweest die er zwaluwen van maakte. Hij heeft ze doorverwezen naar een vogelopvang en daar werden ze als vliegenvangers gedetermineerd. Kan je nagaan  ;D

Geeft niks, zolang ze maar als jonge insectenetertjes worden 'gedetermineerd' krijgen ze in elk geval het juiste vreten .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

#9
Citaat van: Oenanthe op juni 11, 2020, 20:05:46 PM
Dank voor je reactie Frank. We missen allebei een goede determinatiegids voor nestjongen en ik vrees dat die, bij gebrek aan een markt, voorlopig ook niet zal komen. Kleine zwartkop en baardgrasmus had ik al in de BWP nagekeken maar de afbeeldingen van juvenielen die daarin staan leken me niet de vogels op de foto. Orpheus dus.

Ineens herinner ik me een boek waarin wèl heel veel afbeeldingen (foto's en kleurplaten) staan van heel jonge vogels en wel "Die Vögel Mitteleuropas in allen Lebens- und Entwicklungstufen photographisch aufgenommen und in ihrem Seelenleben bei der Aufzucht vom Ei ab beobachtet." van Oskar en Magdalena Heinroth, verschenen in 4 delen in de eerste helft van de 20e eeuw. Het echtpaar Heinroth heeft vele 100-en Europese vogels van ei tot volwassen vogel grootgebracht in hun eigen huis (en tuin..) waarbij ze alle ontwikkelingsstadia hebben gefotografeerd (zwart-wit helaas) en laten schilderen. Dit boek is alleen nog maar antiquarisch verkrijgbaar en, naar verhouding, niet eens zo heel duur: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/176769743/Die-Vgel-Mitteleuropas-in-allen/ (deel 4 ontbreekt maar de eerste 3 zijn ook het interessantst).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'