Hoofdmenu

literatuur

Gestart door liptaster, juni 10, 2020, 09:47:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

liptaster

Ik kwam dit interessant artikel tegen: "Photography-based taxonomy is inadequate, unnecessary, and potentially harmful for biological sciences" Volle pdf staat hier: https://www.biotaxa.org/Zootaxa/article/view/zootaxa.4196.3.9

Niet lief ten opzichte van de vele fotografen hier, artikel gaat eerder over echte taxonomie en niet om het recreatief gebruik op dit forum en uiteindelijk draaien dergelijke discussies uit op welles-nietes. Ik kon het toch niet laten...

Eigenlijk wou ik vooral erop wijzen dat ik nog wat keverliteratuur te koop zet: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,463687.0.html Gezien velen daar niet direct dergelijke literatuur gaan zoeken meld ik het hier.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

bas.drost96

Interessant artikel, ik heb hem en andere artikelen ((Amorin et al., 2016), (Pape, 2016), (Santos et al., 2016) en natuurlijk (Marshall & Evenhuis, 2015)). Een soort beschreven aan de hand van een foto lijkt mij meestal een erg slecht idee, kenmerken als genitaliën zijn dan überhaupt niet bekend. Een uitzondering vind ik soorten met een zeer beperkt verspreidingsgebied waarvoor verzamelen ernstige gevolgen heeft voor de populatie (zoals zoogdieren en vogels, als daarvan een nieuwe soort wordt ontdekt, zijn ze meestal extreem zeldzaam). Het had mij een stuk eleganter geleken als Marshall & Evenhuis hun "soort" alleen een tijdelijke naam gaven totdat er specimens verzameld waren. Foto's voor determinatie van soorten vind ik een ander verhaal, hoewel bij de meeste insecten verzamelde individuen waardevoller zijn.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Douwe van der Ploeg

Voor vogels en zoogdieren kan je in principe ook genetisch materiaal afnement zonder ze te doden, dat helpt al een boel..
Douwe van der Ploeg

liptaster

Genetica is een mooi hulpmiddel, maar zeker niet de heilige graal. Uiterlijk sterk verschillende soorten kunnen verrassend gelijkaardig zijn in hun DNA.

De grote vrees voor taxonomen is eerder dat als je de mogelijkheid laat voor een foto als holotype voor vogels of zoogdieren, dit ook mogelijk wordt voor o.a. insecten waar dit echt wel tot dikke miserie kan leiden.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424