Rapunzel uit de Pyreneeen - juni 2019 -> Phyteuma nigrum+spicatum

Gestart door corzonneveld, juni 09, 2020, 09:19:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://beta.observation.org/observation/193610592/.
1 Rapunzel spec. - Phyteuma spec.
datum: 2019-06-21
locatie: Spain - San Juan de La PeƱa (ES)

foto's:



Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

bas.drost96

Met de Flora Catalana kom ik meteen uit op Phyteuma spicatum. Jouw waarneming is buiten Cataloniƫ, dus ik weet niet 100 % zeker of daar nog gelijkende Phyteuma's voorkomen.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

migratorius

Een taxonomische valkuil: het is nu de (eindelijk) afgesplitste P. nigrum, Zwarte rapunzel. (P. spicatum is alleen nog Witte rapunzel)

Verder klopt het hoor!

JanHein

bas.drost96

Ah, dat wist ik niet, tijd om mijn eigen waarnemingen na te lopen!
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

corzonneveld

Volgens POWO is Phyteuma nigrum inderdaad een accepted species, maar komt deze niet in Spanje voor...

http://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:144432-1

Maar ook niet in Nederland ;-) Dus hoe betrouwbaar die kaartjes zijn...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Ik vraag me af of alle foto's wel van dezelfde soort zijn. De 1e foto zou toch nog P.spicatum kunnen zijn. Die Witte rapunzel kan ook lichtblauw zijn. De andere foto's geven waarschijnlijk P.nigrum weer. Daar lijken ze toch echt het meeste op. Ook Euro+Med geeft aan dat deze soort niet in Spanje voorkomt. In de Flora Iberica ook niet maar de foto's die bij P.spicatum worden aangeleverd laten ook veel blauwe exx. zien naast witte exx. Het lijkt erop dat in Spanje (nog)niet de splitsing is gemaakt die in Nederland met de laatste druk van Heukels is ingegaan.
Al met al verwarrend. Ik zou hem voorleggen aan een Spaanse validator, misschien kan dat via Ans Gorter.
met vriendelijke groet, Emanuel

Ans Gorter

Probleem: voor dat gebied hebben we geen Spaanse validator.....

Plantoon

Flora Iberica herkent 8 vormen van P. spicatum maar verleent ze niet de rang van soort of ondersoort omdat er te veel overlappingen zijn. Lees de opm. hierover op blz. 144 in FI.
Het best kan deze plant ingevoerd worden als Zwartblauwe rapunzel + Witte rapunzel - Phyteuma nigrum + Phyteuma spicatum L.

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl