Uitwerpselen van een vogel?

Gestart door koenv, juni 08, 2020, 22:37:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Vond deze uitwerpselen vandaag in mijn tuin. Lijkt me niet echt van een zoogdier. Kan het van een vogel zijn?
mvg

Koen

mgieskens

Ik denk eerder aan marterachtigen.
Maar misschien dat iemand anders er iets anders in herkend.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op juni 09, 2020, 13:58:37 PMIk denk eerder aan marterachtigen.
Maar misschien dat iemand anders er iets anders in herkend.

Ik denk toch eerder aan een vogel...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

koenv

Ik had ook eerst aan een zoogdier gedacht, voornamelijk door de typische versmalling aan het einde (eerste foto, helemaal onderaan op de foto).

Mijn zoekopdrachten gaven echter niets aan zo smal en lang tegelijk zou kunnen zijn bij de zoogdieren.
mvg

Koen

mgieskens

Voor zo'n grote poep, moet het dan een vrij grote vogel zijn.
Gezien de ondergrond op de foto, was dit ergens langs een waterkant?
Ik zit dan te denken richting eenden en ganzen.
Zwanen, weet ik uit ervaring, fabriceren iets wat nog groter is, richting hondendrol met wat andere textuur.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

koenv

Dat zijn de resten van mijn gras gezien de droogte, maar er is wel een beekje aan de achterkant van mijn tuin, grenzend aan een bos. Zwanen, ganzen of meerkoeten heb ik nog niet in mij tuin gezien, maar eenden en waterhoentjes wel.

Zou het eventueel van een waterhoen kunnen zijn?
mvg

Koen

mgieskens

Lijkt me aan de grote kant voor zo'n klein waterhoentje.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Giel van der Pluijm

Duidelijk van een marterachtige, van een gans breekt het af en eindigt het niet in een puntje en is er ook veel te lang voor.
Zie voor wat afbeeldingen
https://mantingerveld.wordpress.com/2014/11/22/rondleiding-mantingerveld/

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op juni 10, 2020, 09:23:55 AMVoor zo'n grote poep, moet het dan een vrij grote vogel zijn.

Formaat valt wel mee. Zie de derde foto. Doorsnede is iets van 4 mm.
Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

Ik ken iemand van de marterinventarisaties hier in de buurt. Misschien dat hij het kan zeggen.... Momentje geduld.

koenv

Ik heb vlug even gekeken bij de gekende waarnemingen in de buurt en daar is enkel in 2014 een Hermelijn ingegeven.
mvg

Koen

mgieskens

Citaat van: koenv op juni 10, 2020, 13:31:34 PM
Ik heb vlug even gekeken bij de gekende waarnemingen in de buurt en daar is enkel in 2014 een Hermelijn ingegeven.
Dat zegt niet zo veel. Een Hermelijn laat zich niet zo makkelijk zien ook al zitten ze er wel.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

koenv

Ik zal vanaf vanavond mijn cameraval uitzetten op de locatie (wegens het regenachtige weer, vertrouwde ik het niet om deze uit te zetten). Misschien brengt dit opheldering. In de ruimere omgeving van de uitwerpselen, zijn er wel een viertal holen, van wat ik vermoed een muisachtige te zijn.

Eerdere cameravallen toonden in de directe omgeving van de uitwerpselen enkel egels, waterhoentjes en houtduiven.
mvg

Koen