Chrysantevlieg - Tuinmineervlieg?

Gestart door Michiel en Milka, juni 21, 2020, 17:30:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michiel en Milka

Er zitten twee, mijns inziens verschillende, mineerpatronen op onze Reuzenafrikaan. Ik heb de een ingevoerd als Tuinmineervlieg omdat OI dat voorstelt  :rolleye: en de ander als Chrysantevlieg, omdat deze in de mijnenzoeker Afrikaantje spec. als waardplant heeft. Grootte 20-25 mm Kan iemand uitsluitsel geven?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194579673/.
1 Tuinmineervlieg - Chromatomyia horticola mijn, gezien
datum: 2020-06-17
locatie: Ede - Veldhuizen (GE)

foto's:



Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194579674/.
1 Chrysantevlieg - Chromatomyia syngenesiae mijn, gezien
datum: 2020-06-17
locatie: Ede - Veldhuizen (GE)

foto's:


None
Groet, Michiel

wouterbosgra

Ik citeer even schaamteloos van bladmineerders.nl:

Tot in het midden van de zestiger jaren gold Phytomyza atricornis Meigen als een van de talrijkste en meest polyphage agromyziden. De revisie door Griffiths (1967a) maakte echter duidelijk dat onder deze naam twee soorten schuilgaan: Chromatomyia syngenesiae (Hardy) en Ch. horticola (Goureau). Het verschil is alleen te zien aan de inwendige structuur van de mannelijke genitaliƫn; vooor wijfjes, larven en mijnen zijn nog geen bruikbare verschilkenmerken gevonden. Ongelukkigerwijze zijn zowel syngensiae als horticola talrijk en polyphaag, al geldt in het algemeen dat syngenesiae vrijwel uitsluitend voorkomt op Asteraceae, terwijl horticola veel polyfager is, zij het met een duidelijke voorkeur voor Asteraceae, Brassicaceae en Fabaceae. Beide soorten zijn uitgesproken cultuurvolgers, die het meest optreden in stedelijke omgeving.

Een verantwoorde naamgeving van mijnenmateriaal van dit complex is niet eenvoudig. Sommmigen gebruiken de oude, collectieve naam atricornis. Een wat precieser benadering is om al het materiaal dat niet van Asteraceae afkomstig is te benoemen als horticola, en Asteraceae-materiaal als cf. syngenesiae.

Michiel en Milka

Dank voor je antwoord, al heb je het dan niet zelf bedacht.  :blink: En toch wel goed van mezelf dat ik deze twee in een topic opneem.  B) Aangezien Afrikaantjes onder de Asteraceae vallen is cf. syngenesiae dus de beste oplossing? Al is die keus niet beschikbaar.
Groet, Michiel