Hoofdmenu

wat zijn dit?

Gestart door A.Vijge, juni 07, 2020, 19:29:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

A.Vijge

Weet iemand wat dit zijn?
Ze zaten op boerenwormkruid. En vlak bij zat een schildpadtor, Cassida stigmatica.
Zijn dit de larven van de schildpadtor?
En zo ja, wat is dat bruine bovenop?
Gevonden op 7-juni bij Harderwijk.

met vriendelijke groet,
Ati

jck

Idd een schildpadtor - deze is aan het vervellen.

James

Arp

De larve is niet net aan het vervellen, maar het bruine spul bovenop is wel een serie van de vorige n vervellingshuidjes die allemaal aan de "staartvork" zijn blijven plakken om de larve een beetje te "maskeren" (camouflage). Bij sommige soorten worden voor dit camouflagemasker ook uitwerpselen gebruikt (het kapje wordt dan ook groter/breder), maar bij deze soort dus alleen de oude vervellingshuidjes van de larven. In de Duitse literatuur hierover wordt gesproken over een "Hautmaske" (huidjes) of een "Kotmaske" (uitwerpselen).

Voeg daar deze info aan toe:
Citaat van: Th.Heijerman op oktober 11, 2009, 22:36:13 PM
Ik denk te zien dat dit Tanacerum vulgare is en dan is de larve (hoogst waarschijnlijk) van Cassida stigmatica. Er zijn nog enkele soorten van het genus Cassida die op boerenwormkruid kunnen voorkomen, maar die hebben geen Hautmaske, maar een Kotmaske...

Maak je er ook even een nette waarneming voor s.v.p. ?  Dank alvast!

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A.Vijge

Hallo James en Arp,

Hartelijk dank voor de determinatie en de uitgebreide uitleg!
Ik had wel over hautmaske en kotmaske gelezen maar nu weet ik wat er mee bedoeld wordt.

mvrgr, Ati

Arp

Bedankt voor de waarneming! Ik heb er even een linkje naar dit forumtopic aan toegevoegd ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

A.Vijge

Beste Arp,

Vandaag bij het Hulkesteinsebos geweest en daar vond ik bijgaande beestje.
Is dit dan een larve met een "kotmaske"? het diertje bewoog het donkere deel.

mvrgr, Ati

Arp

Ja, dat is een "Kotmaske" - die zit vastgeprikt op een soort "vorkje" aan het achterlijf en kan inderdaad daarmee wat worden bewogen/opgetild.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)