Sneeuwbal uit Ordesa 2019 -> Viburnum lantana

Gestart door corzonneveld, juni 07, 2020, 14:23:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/193472177
Sneeuwbal spec. - Viburnum spec. gezien op 2019-06-17 Spain - Ordesa y Monte Perdido
Foto's:






bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Dit lijkt me toch echt Lantana.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ans Gorter


corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rob Koelman

Citaat van: corzonneveld op juni 07, 2020, 20:19:59 PMen wederom bedankt

Maar de waarneming staat nog altijd op wollige sneeuwbal. Zou - gezien de reacties op dit topic - Lantana spec. niet beter zijn?...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

e.kneepkens

Rob, ik neem aan dat, wat je zegt over Lantana een grap richting Rien is
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Sorry, ik ben even de kluts kwijt. Is Viburnum lantana nu correct of niet?

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Tuurlijk Cor. Hij is inmiddels ook goedgekeurd.
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Quote Cor Zonneveld:
Sorry, ik ben even de kluts kwijt. Is Viburnum lantana nu correct of niet?

als antwoord op: Lijkt mij Lantana (van Rien) en Lantana sp. van Rob, + reactie van Emanuel.

Ik neem aan dat dit woordenspel aan veel lezers, ook plantenliefhebbers, voorbijgaat en ben zo vrij om e.e.a. te verduidelijken. Het punt zit in het feit dat Rien de naam Lantana hier met een hoofdletter schrijft, terwijl hij dat niet bedoelt. Lantana (met hoofdletter) is een geslacht van tropische heesters, waarvan Lantana camara de bekendste en misschien ook meest beruchte soort is. In sommige landen (Sri Lanka) maken ze er heggen van; beter dan prikkeldraad, maar de zwarte besjes zijn wel giftig voor vee. In Nederland wordt de soort tegenwoordig als Verkleurbloem verkocht, fraai en rijkbloeiend (roze met geel aan dezelfde plant; er is ook een oranjebloeiende soort of vorm) en in ons klimaat hoef je niet op besjes te rekenen, denk ik.
De Sneeuwbalnaam is Viburnum lantana, dus met kleine letter voor de soortnaam (of: soortaanduiding, hebben ze mij weleens gecorrigeerd, de dubbele naam is de soortnaam, was het argument, dus: geslachtsnaam + soortaanduiding). De bloeiwijzen van deze plant en van de Verkleurbloem vertonen opvallende overeenkomst, net als de bladvorm, vandaar blijkbaar de gelijke namen. Wat lantana betekent, weet ik zo vlug niet, dat mag iedereen die nu geïnteresseerd is geworden, zelf opzoeken. (;^)
Cheers, enjoy your wild and cultivated flowers, Jan van der Brugge

corzonneveld

Ja, ik had al zo'n donkerbruin vermoeden.

De vraag die ik al eerder wilde stellen aan Rien: je bent heel consequent in de soortnaam met twee hoofdletters schrijven, terwijl dat niet gebruikelijk is (en strikt genomen denk ik incorrect) - waarom heb je daar zo'n voorkeur voor?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Mooie uitleg van Jan ! Inderdaad had ik op zijn minst V. lantana moeten neerzetten, maar door de haast is me dit ontvloden.
En doordat ik lantana dan zie als nieuw zelfstandig naamwoord neig ik naar een hoofdletter.
Ook placht ik de soortnaam met een hoofdletter te schrijven[zoals Cor opmerkte], maar probeer dat nu te veranderen, mede op vriendelijk doch dringend aandringen van Niels.We hebben die discussie reeds gehad...

[en why ?omdat ik 't pers. krom vind dat een plant's wetenschappelijke soortnaam met een kleine letter wordt geschreven : Valeriana officinalis, terwijl hij in het Nederlands een hoofdletter krijgt : Echte valeriaan.
Genoeg daarover : ik blijf mijn best doen. :police:
Groene groe[n]tjes.Rien.

tekenaar

#11
Rien: is gewoon een regeltje wat terug te vinden is in de International code of botanical nomenclature.

Overigens is de soortnaam de tweedelige naam, in dit geval Viburnum lantana. Dit mag je afkorten tot V. lantana wanneer uit de voorgaande context duidelijk is dat de V. staat voor Viburnum. Alleen "lantana" is niet correct, ook zonder hoofdletter niet. De wetenschappelijke soortnaam wordt dus wel degelijk met een hoofdletter geschreven, alleen het tweede epithet ndaarvan niet.

Citeer20.1. The name of a genus is a noun in the nominative singular, or a word treated as such, and is written with an initial capital letter (see Art. 60.2). It may be taken from any source whatever, and may even be composed in an absolutely arbitrary manner, but it must not end in ‑virus.

Ik zie zo snel gene regel die gebied het tweede epithet met een kleine letter te laten beginnen, ik denk dat dit logischerwijs volgd op het niet zonder eerste epithet gebruiken van een soortnaam.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

janvdbrugge

Hoi Paul, je bent uitstekend op de hoogte van de botanische spelregels, da's wel duidelijk.
Maar nou de algemene regels voor het Nederlands nog even opfrissen . . .! (je bent trouwens in een groeiend gezelschap van schrijvers die een heleboel vergeten zijn, dus ze "doen maar wat"). Natuurlijk, het gaat om de bedoeling en het begrepen worden, maar het doet 'n beetje pijn aan de ogen van degenen die correct Nederlands (met al z'n onlogische regels en tekortkomingen) toch enigszins in ere willen houden. Ik vind 't altijd wat lastig te rijmen met onberispelijk gebruik van wetenschappelijke namen en termen.

Quote:
"Ik zie zo snel gene regel die gebied het tweede epithet met een kleine letter te laten beginnen, ik denk dat dit logischerwijs volgd op het niet zonder eerste epithet gebruiken van een soortnaam."
(op welk vakgebiedt heb jij onderwijs gevolgt?)
No offense meant, ik heb waardering voor jouw brede kennis van zaken, echt.
Jan van der Brugge

Rien Ondersteijn

Citaat Jan :

Onderweis is toch met een [scharrel-]ei ?  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Ach, Rhein Unterstein, du Weissnöse, geh doch Blümchen suchen statt Eier! Ostern ist ja vorbei.   (;^)
Nou, zo kannie wel weer . . . (sorry, admins, back to business)
Groetjes, houdoe, Jan van der Brugge


Rien Ondersteijn

Okay John McBridge : the eggs are hatched already.. [according to 'Springwatch']
Dus : gauw weer aan de slag.
Óok Houdoe. !
Groene groe[n]tjes.Rien.

tekenaar

#16
Citaat van: janvdbrugge op juni 08, 2020, 23:33:32 PM
Hoi Paul, je bent uitstekend op de hoogte van de botanische spelregels, da's wel duidelijk.
Maar nou de algemene regels voor het Nederlands nog even opfrissen . . .!

Ik woon al 20 jaar in het buitenland en spreek in het dagelijkse leven geen Nederlands. Daarbij tiep ik te snel en maak tiepfouten. Soms corrigeer ik die later. Mijn gebruik van Nederlandse taal heeft zich niet aangepast bij de tijd (ik was vroeger al erg ouderwets in mijn taalgebruik). Ik schrijf ook te vaak in passieve stijl - zegt mijn spellingcontrole - al is mij dit zo geleerd tijdens mijn opleiding (biologie).

Mijn computer past vaak een aan als ene en geen als gene. Of is dit gewoon te snel tiepen? Ik weet het niet, maar zie dit als een standaard fout terugkomen wanneer ik later door mij geschreven teksten doorlees. De spellingscontrole haalt dit er niet uit.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Plantoon

Die spellingscontrole lijkt verdacht veel op beeldherkenningssoftware. Gewoon uitzetten.