Anjer-achige uit Ordesa 2019 -> Minuartia verna

Gestart door corzonneveld, juni 07, 2020, 13:32:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/193468931
Anjerfamilie - Caryophyllaceae spec. gezien op 2019-06-17 Spain - Ordesa y Monte Perdido
Foto's:




Iets Minuartia-achtigs wellicht?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Met dergelijke foto's kan goed gedetermineerd worden hoewel niet alles zichtbaar is.
Met de FLORA IBERICA kom ik uit op Minuartia verna (zeer vormenrijke soort) Ik ga ervan uit dat de kelkbladeren 3 nerven hebben, dat de plant NIET éénjarig is en dat de basis van de plant een beetje houtig is en niet sterk houtig.
Het enige alternatief (die is namelijk wel houtiger dan M.verna) is M.valentina maar die soort komt helemaal niet voor in de Ordesa maar beperkt zich tot wat bergen aan de oostkust van Castillon en Valencia.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

wow, had ik niet op druven rekenen!

Niet één-jarig: lijkt me zeer aannemelijk, aangezien de sneeuw hier nog niet heel lang weg is, en ik betwijfel of er dan voldoende tijd voor een éénjarige is om zo snel al zo groot te zijn.

Nerven kelkbladeen: ik heb een uitsnede toegevoegd, die iets laat zien van nervatuur, maar niet erg duidelijk. Misschien helpt het toch ;-)

Dank Emanuel!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Is idd niet heel duidelijk maar duidelijk is wel dat het niet 5 - 9 nerven zijn.
we houden het op M.verna
met vriendelijke groet, Emanuel