Wie kan het Zegge......

Gestart door DuDe, juni 05, 2020, 09:04:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193216725/.
1 Dwergzegge - Carex viridula
datum: 2020-06-01
locatie: Amsterdamse Waterleidingduinen - Infiltratiegebied (NH)

foto's:



Obs geeft hoger percentage voor Geelgroene zegge, maar Dwergzegge is op deze locatie in ruime mate waargenomen. Wellicht zijn er betere foto's nodig?


Alvast bedankt, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jeanette den Herder

Ik vind het zeer lastig om dit soort zegges op een foto te determineren. Zelf meet ik de urntjes bij twijfel.

Rien Ondersteijn

Hier lijkt het onderste aartje ónder t midden van de bloeistengel te zitten, waardoor Dwergzegge aannemelijker is.
Groene groe[n]tjes.Rien.

erikberkhof

Mannelijke aar niet duidelijk gesteeld, pleit ook voor Dwergzegge.
Even het urntje opmeten als laatste check :blink:
Vriendelijke groeten, Erik

DuDe

Hartelijk dank alle drie voor de moeite. Aangezien ik op dit moment geen echt plantje tot beschikking heb, heb ik even via de originele foto en het beeldscherm gemeten. Op het scherm was mijn duimnagel 7 cm. breed en in werkelijkheid is dat ca. 1,8 cm. Dat is een verhouding van 3,9:1. Drie urntjes (een term waar ik trouwens nog nooit van had gehoord  :blink:) naast elkaar, meten op het scherm 2,1 cm. Gedeeld door 3 is dat 0,7 cm per stuk en als we dan naar de verhouding kijken 3,9:1) kom ik op ongeveer 0.18 cm.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rob Koelman

Citaat van: DuDe op juni 06, 2020, 13:46:33 PMAangezien ik op dit moment geen echt plantje tot beschikking heb, heb ik even via de originele foto en het beeldscherm gemeten. Op het scherm was mijn duimnagel 7 cm. breed en in werkelijkheid is dat ca. 1,8 cm. Dat is een verhouding van 3,9:1. Drie urntjes (een term waar ik trouwens nog nooit van had gehoord  :blink:) naast elkaar, meten op het scherm 2,1 cm. Gedeeld door 3 is dat 0,7 cm per stuk en als we dan naar de verhouding kijken 3,9:1) kom ik op ongeveer 0.18 cm.

De ervaring leert dat dit soort omrekeningen nou niet bepaald nauwkeurig zijn...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Vind ik ook .Áls je persé Geelgroene wilt nomineren dan moeten de maten wel aardig kloppen..
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

@ Rob en Rien,

Axel concludeert volgens mij niets op basis van de maten. Gezien het detail van zijn foto denk ik dat zo'n manier van schatten best aardig kan werken, als je weet hoe breed het urntje dan zou moeten zijn voor de ene of de andere soort. Maar, in de Heukels wordt volgens mij alleen de lengte van de urntjes opgegeven en niet de breedte. Ik denk ook dat de lengte meer zal verschillen. De lengte is niet meetbaar zonder een los urntje. Ik zou het op Dwergzegge houden op basis van de andere kenmerken.
En Axel heeft in ieder geval een begrip erbij geleerd dat van pas komt bij volgende zegges.
groet, Willemien Troelstra

DuDe

Ik concludeer inderdaad helemaal niets. En ik probeer echt niet naar een Geelgroene toe te redeneren hoor. Sterker nog ik schrijf al in de opmerking bij de waarneming: Obs geeft hoger percentage voor Geelgroene zegge, maar Dwergzegge is op deze locatie in ruime mate waargenomen. Wellicht zijn er betere foto's nodig? Het leek/lijkt me alleen maar leuk om tot een juiste determinatie te komen met de middelen waar ik nu nog tot mijn beschikking heb. Als het onzeker is dan is het onzeker. Geen enkel probleem.Ik zal de volgende keer dat ik er ben - en dat gebeurt gelukkig regelmatig - wat beter beslagen ten ijs komen. Waarvoor dank!

Nog even over mijn manier van meten: twee bevriende stellen hebben onlangs dure keukens aangeschaft. En je zult het niet geloven Rob, maar ook dan blijkt er heel veel verkeerd opgemeten te worden  ;)

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rob Koelman

#9
Citaat van: Willemien Troelstra op juni 07, 2020, 07:18:16 AM@ Rob en Rien,

Axel concludeert volgens mij niets op basis van de maten. Gezien het detail van zijn foto denk ik dat zo'n manier van schatten best aardig kan werken, als je weet hoe breed het urntje dan zou moeten zijn voor de ene of de andere soort.

@Willemien,

Dat zeg ik dan ook niet. Ik geef aan dat zijn manier van omrekenen in mijn ogen weinig nauwkeurig is, in ieder geval onvoldoende om tot een maat van 0,18 cm te komen (met twee cijfers achter de komma dus). Ik weet uit eigen ervaring dat het gebruik van duimen, handen, voeten etc etc tot behoorlijk onnauwkeurige schattingen leidt. Voor een heel algemene indruk van formaat vaak voldoende, maar niet om tot een nauwkeurigheid van tienden van millimeters te komen.


Citaat van: DuDe op juni 07, 2020, 11:13:49 AMNog even over mijn manier van meten: twee bevriende stellen hebben onlangs dure keukens aangeschaft. En je zult het niet geloven Rob, maar ook dan blijkt er heel veel verkeerd opgemeten te worden  ;)

Tsja, je hebt Hollandse duimen, Duitse duimen, Poolse duimen en Roemeense duimen...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Vergeet ook de Engelse duim niet[25.4 mm] !... ;)
Mooi dat Rineke en Axel terug willen gaan.
Groene groe[n]tjes.Rien.

DuDe

Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 07, 2020, 13:32:33 PM
Vergeet ook de Engelse duim niet[25.4 mm] !... ;)
Mooi dat Rineke en Axel terug willen gaan.
Zoals beloofd  :blink:

https://waarneming.nl/observation/195612828/
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rien Ondersteijn

Dus toch ! Applaus voor de return !
Groene groe[n]tjes.Rien.