Hoofdmenu

Rietkever?

Gestart door Henri van Dodeweerd, juni 04, 2020, 21:40:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191703650/.
1 Trage rietkever - Plateumaris sericea imago
datum: 2020-05-18
locatie: IJsselmuiden (OV)

foto's:


Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed D. semicuprea, maar weet niet of die 100% vanaf foto mag. Gelukkig hebben we er tegenwoordig een validator voor, en die zal nog wel langskomen.
Douwe van der Ploeg

ajdees

Ja, helemaal goed. Donacia semicuprea.  :duim:
Typische korte, afgeronde vorm en karakteristieke kleurtekening met eerst vijf tussenruimtes wijnrood en daarbuiten meer groenig.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Henri van Dodeweerd

Bedankt weer voor de leerzame reacties.

Is het mogelijk dat dit soort nuttige kenmerken ook bij de soortinfo komen? :lol:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ajdees

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 05, 2020, 19:17:48 PM

Is het mogelijk dat dit soort nuttige kenmerken ook bij de soortinfo komen? :lol:

Uuh, ja, ahum, dat moet inderdaad nog  :rolleyes: :angel:
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Douwe van der Ploeg

Mooizo, dank Albert!
Douwe van der Ploeg

Henri van Dodeweerd

Citaat van: ajdees op juni 05, 2020, 21:30:42 PM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 05, 2020, 19:17:48 PM

Is het mogelijk dat dit soort nuttige kenmerken ook bij de soortinfo komen? :lol:

Uuh, ja, ahum, dat moet inderdaad nog  :rolleyes: :angel:

Geen haast hoor. Je hebt vast meer te doen.   :blink:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Ik fotografeer niet vaak Donacia's, omdat ik altijd denk dat daar toch niet uit te komen is. Maar kennelijk valt dat mee, ik zal mijn leven beteren.  :angel:

Zijn er bepaalde details die ik er dan bij voorkeur op moet zetten?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Henri van Dodeweerd

Dat was bij mij ook het geval  :blink:.

Maar Albert is geweldig!

Als ik het inmiddels goed heb is de vorm en de structuur van het halsschild belangrijk. Daarnaast de kleur van het dekschild, de doorntjes op de tibia.

Maar Albert verbeterd of vult vast nog wel aan..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

gbeersma

Bedankt alvast Henri.  :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

ajdees

Inderdaad, er is vaak heel wat te zeggen aan de hand van een foto.
De doorntjes op de poten zitten op de femur (dijbeen). Iets voor het einde, aan de onderzijde van de achterfemur om precies te zijn.
Wat cruciaal is om in beeld te brengen, verschilt per soort. Maar ja, de soort weet je meestal nog niet.
Hierbij wat richtlijnen, voor de vuist weg en zeker niet compleet.
Kleurtekening: Als er een duidelijke kleurtekening aanwezig is, volstaat die bijna altijd. Dit geldt voor de algemene marginata, vulgaris en semicuprea. Andere soorten met een kleurtekening zijn aquatica en malinovskyi, die beide wellicht niet meer in NL voorkomen. Mochten die toch opduiken, dan zal ik daar natuurlijk wat strenger op zijn.
Marginata zonder kleurtekening is herkenbaar aan het halsschildoppervlak, wat duidelijk dwarsribbels heeft. Vulgaris zonder kleurtekening is herkenbaar aan de dekschildpunt, die uitgerand is itt simplex. Semicuprea zonder kleurpatroon zou ik nog wel eens willen zien, als zoiets bestaat.
pootbasis: Sommige soorten hebben lichte pootbases. Recht van boven meestal niet te zien, maar vanaf de zijkant vaak wel. Dit kenmerk sluit een aantal lastige zeer zeldzame soorten uit.
Antenne: de (relatieve) lengte van sommige antenneleedjes zijn soms een goed kenmerk.
Doorntjes: op de achterdij hebben diverse soorten één of meerdere doorns. De aan-/afwezigheid ervan en de grootte en vorm van de doorns zijn soms belangrijke kenmerken.
Verder zijn er nog kenmerken die lastiger te fotograferen zijn, zoals de relatieve lengte van pootleedjes, structuur van de binnenste tussenruimte, groeven en bulten op de kop, uitranding van het laatste tergiet.
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Arp

#11
Ooit wilde ik er wel eens wat beter naar gaan kijken (mja, 'khep wel meer wilde plannen ... ) en daarom een aantal sleutels her en der vandaan geritseld. Volgens mij heb ik die in het kader van eerdere discussies ook allemaal gedigitaliseerd (voor zover ik ze alleen op papier had), dus als anderen er nog eens meer mee willen spelen gooi dan maar een pébeetje.

Wat me wel opviel, is dat het van meer sleutels naast elkaar dus niet per se makkelijker/overzichtelijker wordt en dat sommige elkaar zo hier en daar ook wat lijken tegen te spreken. Maar ook dat is uiteindelijk leerzaam. Errug fijn dat we met Albert nu iemand hebben die er uitsluitsel over kan geven, dus dan wordt het ook weer leuker om het eerst zelf te proberen en dan te kijken waar je op vastloopt en waarom, met Albert achter de hand om dan je oren te wassen en alles weer recht te breien ofzo  ;D

P.S. Gaat over de hier opgevoerde sleutels:
https://old.waarneming.nl/soort/info/9021
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

pdeknijff

Nog beter (maar ja tijd) zou het zijn dat Albert, evt. samen met anderen, zijn kennis kan illustreren met een goede sleutel met foto's en evt gestileerde tekeningen.
Ik vrees dat hij het druk gaat krijgen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

gbeersma

Albert en anderen: bedankt voor de informatie, leuk om eens mee aan de slag te gaan.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?