Nimf van Eupteryx decemnotata...???

Gestart door henny pen-de jong, juni 04, 2020, 10:32:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193238827/.
1 Eupteryx decemnotata larve/nimf, gezien
datum: 2020-06-03
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:



Zie de laatste dagen meerdere van deze larven op de Salieplant. Waar vooral de Eupteryx decemnotata leeft, daarom denk ik dat het een larve van deze cicade is . Zie ook mijn vorige inzending van een lichter gekleurde nimf.
Graag zou ik weten of dit ook een nimf van de Eupteryx decemnotata is..
vriendelijke groet, Henny

Arp

Hoi Henny, ik kan voor deze niet helpen bij de identificatie, maar je maakt wel prachtige foto's van al dat kleine spul - chapeau!  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

Dankjewel Arp!
Jammer dat je niet kunt helpen! Misschien weet iemand anders het !?
Groet, Henny

henny pen-de jong

Arp, ik heb zelf nog verder gezocht! Kom uit bij de nimf van Eupteryx florida...

Arp

Hoi Henny,

Tjanouja ... daar had ik inderdaad ook een (1) foto van gevonden, maar hoe zeker is het dat die goed op naam is gebracht?

Plaatjes die ik vond van nimfen E. decemnotata (o.a. in deze PDF) vind ik wel minder lijken, maar het zou me niets verbazen als de nimfen van een handvol soorten die als volwassen beest niet/nauwelijks uit elkaar te houden zijn ook als nimf niet veel verschillen, maar dat is ook alleen maar geraden.

Er is een mooie sleutel (boek) voor de nimfen van cicaden, maar die heb ik niet, dus iemand anders zou daar eens in kunnen bladeren ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Dat nimfenboek heb ik ook niet, ik heb niet zoveel met nimfjes  :-\ .

Ik heb meerdere keren foto's van zekere nimfjes van Eupteryx decemnotata en die zien er consistent anders uit als dit exemplaar. Goede kans dat het dus een andere soort betreft. De enige manier om zeker te zijn is enkele nimfjes opkweken en wanneer nodig uiteindelijke de imago's opsturen te determinatie.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

henny pen-de jong

Tja, plaatjes, zoals Arp zegt...
Ik als leek denk dan...oeps...ik heb het gevonden...!
Maar opkweken...zoiets heb ik nog nooit bij de hand gehad...
Ik heb er wel meerdere van deze soort ontdekt op die Salieplanten!
Deze soort nimf had ik nog niet eerder gezien! Wel heb ik af en toe een andere kleine soort Cicade gezien in mijn tuin, anders  dan de E.decemnotata.
Nu ik daar intensief mee bezig ben vanwege de larven van het Kapoentje en de luizen ontdek ik ook andere mini beestjes...
Groet, Henny

Arp

#7
Laat Marco anders nog eens goed kijken naar je volwassen Eupteryx (decemnotata?) van diezelfde planten. De verschillende soorten zijn verrekte lastig uit elkaar te houden, dus goede kans dat wat jij als decemnotata hebt weggezet toch wat anders is (misschien dus die florida).

Ook hier is het best leuk om bij die prachtige nimfen-foto's van je een zeker gedetermineerde goede naam te organiseren. Zoals je zelf gezien hebt zijn er momenteel nog veel te weinig foto's op internet van zeker gedetermineerde nimfjes als vergelijkingsmateriaal(!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

Op 01-06-2920 heb ik deze Cicade (Eupteryx decemnotata) op Waarneming geplaatst!
Die is goedgekeurd door Marco...
Groet, Henny

Arp

Ja gezien de andere nimfjes zou het dus ook kunnen dat er twee soorten zitten - zie m'n suggestie bij het andere topic.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Citaat van: Arp op juni 06, 2020, 09:45:27 AM
Ja gezien de andere nimfjes zou het dus ook kunnen dat er twee soorten zitten - zie m'n suggestie bij het andere topic.

Meestal komen er meerdere soorten Eupteryx door elkaar voor op salie e.d. inderdaad, helaas is van die soorten alleen Eupteryx decemnotata met zekerheid van foto te determineren. Eupteryx florida is een goede kanshebber in tuinen, maar Eupteryx melissae komt nog vaker (voor zover ik dat heb bekeken) voor samen met Eupteryx decemnotata.
En dan hebben we ook nog Eupteryx salviae, een soort die nog niet uit NL bekend is, maar wel in Duitsland is gevonden in een tuin (import waarschijnlijk) en ook prima in Nederland kan opduiken vermoed ik. Die soort lijkt als imago op Eupteryx thoulessi door de hele kleine vlek langs de achterrand van de vertex (het deel tussen de ogen), die vlek is bij de meeste andere soorten veel groter. Daarnaast is Eupteryx salviae wat lichter gekleurd (ongeveer zoals Eupteryx decemnotata) terwijl veel andere soorten juist donkerder zijn. Deze zou bijvoorbeeld best wel eens Eupteryx salviae kunnen zijn! Voor zekere foto's van Eupteryx salviae, kijk hier.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http