Larve van Eupteryx decemnotata ??

Gestart door henny pen-de jong, juni 04, 2020, 10:28:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

henny pen-de jong

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193238897/.
2 Eupteryx decemnotata larve/nimf, gezien
datum: 2020-05-31
locatie: Wijchen west (GE)

foto's:



Waarschijnlijk larven van de Eupteryx decemnotata in een jong stadium. Ik vind deze larven op de Salieplanten in mijn kruidentuintje.
Ik heb ook nog anderen gezien. Donkerder van kleur daarom vind ik het een beetje verwarrend. Ik zal die ook plaatsen.
Misschien kan iemand van het Forum mij helpen...
vriendelijke groet, Henny

Marco de Haas

Dit ziet er wel uit als datgene wat ik als Eupteryx decemnotata ken, maar geen garanties van mijn kant!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

henny pen-de jong

Zelf denk ik bij deze toch aan Eupteryx decemnotata ! Eerdere jaren heb ik de nimfen ook gezien. En op de twee Salieplanten die ik in mijn kruidentuintje heb leeft al jaren de E.decemnotata! Ik zie ze daar bijna het hele jaar door.
Maar als jij (Marco) geen garantie kunt geven dan blijft het onzeker...
Vriendelijke groet, Henny

Arp

Qua stadium even het volgende: Zowel deze, als ook die fraaier gekleurde zitten in hun laatste stadium(!!) Zie de erg lange vleugelkapsels.

Voor beide geldt dus dat als je ze samen met wat blaadjes van de plant waar ze op zitten in een bakje doet, dat je heel snel volwassen exemplaren zult hebben.

Gezien deze foto's is er grote kans dat je er (minimaal) twee soorten door elkaar hebt zitten, maar als je dus verschillend uitziende nimfjes apart in een bakje met wat blaadjes doet, weet je over een paar dagen (week?) welke nimf bij welke volwassene hoort.

Een andere mogelijkheid zou misschien nog zijn dat deze bleke exemplaren naar het einde van dit laatste stadium toe misschien nog bijkleuren naar dat fraaie rood/zwart. Dus dat er een behoorlijk kleurverschil zit tussen begin en einde laatste stadium. Maar ook dat kun je observeren als je ze afzonderlijk in bakjes doet.

Bij het fotograferen van de voortgang van zulke "kweekjes" dan wel op een grote ruime lege tafel werken zodat ze met één keer springen niet van tafel zijn of tussen de rommel verdwenen (zei hij met einige schaamte en door ervaring opgedane wijsheid  :rolleyes: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

Heb inmiddels petrischaaltjes aangeschaft...Misschien zijn die geschikt voor zoiets?
Groet, Henny

Arp

Als ze niet te goed maar wel goed genoeg sluiten wel.... lekker vaag  ;D  O0

Ik bedoel: Er moet wel lucht in kunnen, maar geen 1mm kleine friemel uit kunnen kruipen.

Zelf gebruik ik allerlei plastic bakjes die in het huishouden vrijkomen - liefst transparant natuurlijk zodat ik van buiten kan kijken wat erin zit, maar dat hoeft niet per se natuurlijk. Daar dan met een hete naald een hele zwik gaatjes in prikken. Voor heel klein spul oppassen dat je de gaatjes niet te groot maakt (dus dunne speld en niet teveel opzij drukken met de speld in het gat).

Voor de luchtvochtigheid kun je er een stukje vochtige tissue/keukenpapier bij doen of bijvoorbeeld de steel van het blad inwikkelen in vochtig keukenpapier (blijft het blad ook iets langer vers).

Ik kan je ook met alle plezier wat buisjes met gaatjes erin opsturen, maar die komen vermoedelijk te laat aan ... ik zou wel vandaag of morgen wat verzamelen, omdat ze al bijna klaar zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marco de Haas

Het opkweken van cicaden zou heel gemakkelijk moeten zijn, ik ben een slechte verzorger blijkbaar, want mijn enige kweekprojectje van dit jaar heeft het gisteren opgegeven  :'(.

Maargoed, ze hebben in principe niet veel meer nodig dan wat ruimte, toevoer van verse lucht (zoals Arp al aangeeft) en natuurlijk de waardplant.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

henny pen-de jong

Inmiddels heb ik twee bakjes...in ieder bakje een aantal nimfen...
Nu maar afwachten of het succes heeft...
Groet, Henny

Arp

Heb je ze wel op kleur gescheiden dan?  O0

(top trouwens dat je ervoor gaat  :duim: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

 :rolleye:jaaa....ik heb twee bakjes. Met in ieder bakje een aantal van dezelfde soort...
Gaatjes  in de deksels...Vochtig keukenpapier op de bodem...salieblaadjes erbij...
Groet, Henny

Arp

Geweldig - gaat helemaal goed komen  :duim:

Ben erg benieuwd ....  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henny pen-de jong

Dat is nog maar afwachten Arp!
Zag vanmiddag nog veel kleinere nimfen...Ook op de foto gezet...
Ook nog een kale larve ( misschien van het kapoentje ...misschien is het vachtje er af gewaaid  ;)). Gisteren was er geen larve te zien! Vandaag een paar.
Groet, Henny

Marco de Haas

Super Henny, ik ben erg benieuwd naar de resultaten!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

tjerk

Citaat van: Marco de Haas op juni 06, 2020, 22:45:41 PM
Super Henny, ik ben erg benieuwd naar de resultaten!

Ik ook, Henny.
Vriendelijke groet,
Tjerk

henny pen-de jong

Leuk dat je me ook op Waarneming volgt!
Geen idee of dit gaat werken...heb dit nog nooit eerder gedaan...!
Groet, Henny

henny pen-de jong

En dit keer is het me NIET gelukt...!
Ik zal kijken of ik meer van die nimfen kan vinden...en nóg een poging wagen...
Groet, Henny