Welke Hypera kan dit zijn? => een Donus wellicht...?

Gestart door Rayan Majoor, juni 04, 2020, 09:47:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193233292/.
1 Hypera rumicis larve/nimf, uitgekweekt en in collectie
datum: 2020-05-20
locatie: Wageningen - Wageningse Bovenpolder (GE)

foto's:






































Cocon gebouwd: 25-05-2020
Eerste foto van pop in de cocon (mogelijk dus eerder al verpopt): 29-05-2020
Pop heeft donkere knieën en voetjes: 02-06-2020
Imago uitgekomen: 03-06-2020
Imago uitgekleurd: 04-06-2020

Determinatie ahv opgestuurd exemplaar bevestigd door Theodoor Heijerman
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

de kever heeft - vind ik - erg smalle schouders en brede ovale dekschilden/achterlijf. Zou dus heel goed ook gewoon Donus kunnen zijn, want die stapt daar in de buurt van Wageningen ook rond meen ik.

We hebben er al eerder forumtopics over gehad (over de larven) ... op basis van de larve en het losjes gebreide cocon zou nog wel wat mogelijk moeten zijn, maar dan moet ik weer een literatuur/uitzoek-projecte oppakken wat lang geleden in een hoek is gegooid....

Misschien kan Theodoor het zo uit z'n mouw schudden?!

Er was, meen ik, ook iets aan de hand met die Donus die nieuw voor Nederland gemeld was een paar jaar terug - toch een andere soort ofzo? Of twee soorten ... weet het fijne even niet meer uit m'n hoofd...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

oh ja ... hier:
Citaat van: blaauw7 op juli 28, 2017, 10:19:44 AM
Moeilijk geval die Donus beesten. Theodoor heeft Donus intermedius eens opgeschreven in een publicatie.
https://www.nev.nl/pages/publicaties/eb/nummers/2008/68-4/118-120.pdf

Maar...... het blijkt waarschijnlijk toch een ander beest te zijn  B) Theodoor moet dus weer aan de bak...... Wat het wel is weet ik niet.....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Interessant, ik vond hem ook al niet heel erg overtuigend op de Hypera-soorten lijken, maar had deze mogelijkheid niet bedacht. Wel valt me op dat ik de larve op een andere plant heb gevonden dan alle planten die in het artikel genoemd worden (ik dacht een berenklauw, maar ben niet zeker - in ieder geval geen last van gehad na het plukken van het blad, maar op brandnetel na heb ik dan ook nooit een reactie op planten of insecten die irriterende stoffen zouden hebben).
Ik heb het kevertje nog in de bak zitten. Is het nuttig om deze dan te bewaren zodat er beter naar gekeken kan worden?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Hoi Rayan,

als het Donus intermedius is, dan staat die als oligophaag te boek, dus veel waardplanten mogelijk. Volgens Rheinheimer & Hassler (Rüsselkäfer BW) vooral op Lamiaceae en Asteraceae (en dan een hele lijst soorten).

Aangezien je deze zo mooi hebt uitgekweekt en duidelijk foto's van larve, cocon en pop hebt kunnen maken is het absoluut de moeite waard om het beest dan ook echt goed op naam te krijgen lijkt me, dus uit laten kleuren en naar Theodoor zou ik zeggen - al kan ik natuurlijk niet voor Theodoor beslissen of hij ernaar wil kijken, maar dat zou wel het beste zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Bedankt voor het meedenken weer! Ga ik Theodoor eens een vriendelijk berichtje sturen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Was zonder twijfel 'wat we nu Donus intermedius noemen'  :duim:
Ondertussen heb ik de hele kweekrapportage ook af en bijgewerkt in het eerste bericht in dit topic!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl