Onzekere Slangenarend

Gestart door Marijn de Weijer, juni 03, 2020, 18:04:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn de Weijer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193197535/.
1 Slangenarend - Circaetus gallicus adult, jagend, gezien
datum: 2020-06-03
locatie: Hoge Veluwe - Pampelsche Zand oost (GE)

foto's:






Vreselijk hoog. Wat opviel, grote rover met zware vleugelslag, die ook met hangende poten stil hing in de lucht. Door kijker effen onderzijde, hint van gebandeerde staart,zeker bivakmuts en grijze kop. Daarna foto's gaan maken. vol moeten croppen en oplichten, baggerplaten, maar hopelijk net genoeg voor zekerheid. Meer foto's aanwezig.
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

Citaat van: Marijn de Weijer op juni 03, 2020, 18:04:51 PMDoor kijker effen onderzijde, hint van gebandeerde staart,zeker bivakmuts en grijze kop.

Oef. Op de foto's zie ik andere dingen, maar de vraag is natuurlijk in hoeveel daarvan natuurgetrouw is. Wat ik meen te zien is een bruine kop/hals met bruine flanken, een duidelijke donkere vleugelachterrand en vijf ipv zes vingers. Dat past veel beter op een buizerd. Vorm van de staart lijkt me daar ook beter bij passen.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op juni 03, 2020, 18:39:43 PM
Citaat van: Marijn de Weijer op juni 03, 2020, 18:04:51 PMDoor kijker effen onderzijde, hint van gebandeerde staart,zeker bivakmuts en grijze kop.

Oef. Op de foto's zie ik andere dingen, maar de vraag is natuurlijk in hoeveel daarvan natuurgetrouw is. Wat ik meen te zien is een bruine kop/hals met bruine flanken, een duidelijke donkere vleugelachterrand en vijf ipv zes vingers. Dat past veel beter op een buizerd. Vorm van de staart lijkt me daar ook beter bij passen.

Gevoegd bij een (op sommige foto's beter te zien dan op andere) duidelijk contrast tussen lichte basis handpennen en donkere ondervleugeldekveren, sluit dat alles Slangenarend uit en maakt er een zekere Buizerd van..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marijn de Weijer

Bedankt Heren,

Heb ik me door een eerste indruk en een lastig contrast tegen de lichte lucht laten beetnemen.
Gelukkig gaven de foto's uitsluitsel,
Waarneming aangepast,
Nogmaals dank,
Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer