Hoofdmenu

Breedhalsnebria?

Gestart door Rayan Majoor, mei 02, 2020, 11:17:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/190175723/.
1 Breedhalsnebria - Nebria brevicollis imago, dood, gezien
datum: 2020-04-01
locatie: Wageningen - Nudepark 2 (GE)

foto's:








Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Rayan Majoor

Oke, bedankt. Ik heb het beestje hier in principe nog wel, maar genitaalonderzoek heb ik het materiaal niet voor en heb slechts een eenvoudige prepareermicroscoop. Ik neem aan dat het daarmee niet gaat lukken...?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

William de Jong


Groeten, William de Jong

William de Jong

Genitaalonderzoek is niet nodig volgens de sleutel uit Ent. tabel. Onder binoc, met loep of met een super-macrolens zijn verschillen als het goed is zichtbaar. Foto is tijdelijk, via een waarneming, dus als je die even download haal ik m weer weg.

PS: gewone kortnek = breedhalsnebria

Groeten, William de Jong

Rayan Majoor

Heb hem gedownload, bedankt!
Morgen eens naar kijken, maar ondertussen mist ie een paar pootjes. Hopelijk zijn de kenmerken alsnog te zien op wat er over is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Douwe van der Ploeg

Als je ver genoeg in kan zoomen (vanaf 60x) werkt de microsculptuur van de dekschilden ook.
Douwe van der Ploeg

Rayan Majoor

M'n prepareermicroscoop gaat tot 40X. Heb wel een goedkope lichtmicroscoop (zou tot 400X moeten gaan) maar het beeld is daarbij klein en dus niet geweldig voor foto's (en lichtmicroscoop is ook niet hiervoor gemaakt). Maar we gaan het zien :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Lijkt inderdaad breedhals te zijn als ik naar de poten kijk. Ook maar gelijk een aantal andere foto's toegevoegd
















Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl