Hoofdmenu

Onbekend

Gestart door wimkarst, juni 02, 2020, 19:41:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimkarst

Ben best wel benieuwd welke orchidee dit is. Groeide in de buurt van zoet water in Zeeland.
Bvd.

Wim

Rien Ondersteijn

Lijkt op Rietorchis of een ondersoort ervan.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Giel van der Pluijm

#2
Geen purperrode orchis? De uitermate donkerpaarse bloemen doen daar wel aan denken of ligt het aan de foto of belichting?
Zou wel spectaculair zijn want die is alleen bekend van Schiermonnikoog. De standplaats is helaas onvoldoende toegelicht.
Is er nog een foto van de gehele plant mogelijk, lichtgroene gootvormige bladeren geven een nog betere indicatie voor purperrode orchis.
De bloeiaar is in ieder geval groot genoeg met veel dicht op elkaar staande bloemen.
zie;  https://www.verspreidingsatlas.nl/8422#

Rob Koelman

Citaat van: Giel van der Pluijm op juni 03, 2020, 01:41:34 AMGeen purperrode orchis? De uitermate donkerpaarse bloemen doen daar wel aan denken of ligt het aan de foto of belichting?

Hieronder een bewerking. Kleuren zijn inderdaad erg gevoelig voor fotografische effecten...

Met vriendelijke groet, Rob

Giel van der Pluijm

#4
hai Rob,

de bloemen blijven vwb mij toch wel aan  de heel donkerpaarse kant.
Probeer de standplaats (arm duingrasland, zie verspreidingsatlas) en de bladeren nog eens nauwkeurig te omschrijven (lichtgroen, gootvormig, zonder vlekken, zie foto onder uit de verspreidingsatlas).
Voor een correcte determinatie is dit noodzakelijk.

m.vr.gr., Giel

wimkarst

Deze orchis viel mij direct op door de donkere kleur(donkerder dan een rietorchis). De standplaats was in Oostkapelle (Zeeland) in schraal grasland enige meters verwijderd van een aangelegde waterplas. De bladeren waren lichtgroen en niet gevlekt. Zie foto.
Ik ben me ervan bewust dat het wel uitzonderlijk zou zijn, zo ver van Schiermonnikoog. Toch denk (en hoop) ik dat het wel eens een purperrode orchis zou kunnen zijn.
Bij een bezoek een dag later, merkte ik helaas dat de bloem geplukt was.
De bijgaande foto geeft misschien iets meer duidelijkheid.