Hoofdmenu

Agressieve zwaluw

Gestart door christh, juni 02, 2020, 14:19:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

christh

Al jaren hebben wij meerdere zwaluwen te gast in de zomer.
En al die jaren tot grote tevredenheid van alle partijen, want het zijn er ieder jaar meer geworden.
Ik denk dat er nu 5 nestjes zitten.
Sinds vorige jaar zit er echter een ontzettend agressieve zwaluw bij.
Het begon vorig jaar en dit jaar is het nog veel erger.
Alles en iedereen wordt aangevallen, niet in de schuur maar zo gauw je een voet buiten de deur zet.
Vooral gericht op mensen, wij kunnen niet gewoon buiten lopen.
Kinderen die voetballen worden aangevlogen.  De honden worden met rust gelaten.
Hij (of zij) vliegt luid schreeuwend op je af en maakt duikvluchten/aanvallen, de hele dag door, rakelings boven je hoofd.
De grap is er bij ons nu wel af.  We dachten/hoopten dat het tijdleijk zou zijn, maar hij/zij houdt het vol.
De andere zwaluwen doen niet hieraan mee.

Wie weet een diervriendelijke oplossing ?
Misschien leest dit als een grappig verhaal maar de grap is er bij ons af

Oenanthe

Zwaluwen worden meestal niet oud. Deze leer je dit gedrag nooit meer af maar grote kans dat dit de laatste zomer is dat hij bij jou de sfeer komt bederven. Hou het nog even vol dan lost het probleem zichzelf wel op.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Citaat van: christh op juni 02, 2020, 14:19:30 PM
Misschien leest dit als een grappig verhaal

Ja, sorry, dat doet het inderdaad een beetje. Terrorzwaluw. Maar dat is makelijk praten voor iemand die zelf niet in zo'n situatie zit en het lost jouw probleem niet op.

Als ik het goed begrijp duur het ca 30 tot maximaal 40 dagen na de eileg voor de jongen uitvliegen en het probleem daarmee is opgelost. Hoeveel dagen is het al bezig?
Diervriendelijk oplossen gaat niet lukken, en niet-diervriendleijk oplossen mag niet, want beschermde vogel. Iets zegt me dat het enige wat je rest is de situatie een paar weken te accepteren. Misschien kun je het mentaal ombuigen zodat het weer leuk wordt; misschien is het een idee om te proberen er steeds betere filmpjes van te maken, ofzo?
Met vriendelijke groet, Zainal

mgieskens

Ben wel benieuwd of het om een boeren- of huiszwaluw gaat.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

christh

Het gaat om de boerenzwaluw.
Hij begint wsl zodra de eieren gelegd zijn.
Wanneer hij ( ik denk bij dit soort acties toch aan een mannetje) arriveert vanuit zijn winteradres gaat het prima.
Er was wel meer discussie onderling dan voorgaande jaren om de beste plekken in de schuur.
De aanvallen zijn nu een paar weken en ik heb vorige week eischalen gevonden en ik zie in de lage nestjes de koppies al weer naar buiten steken.
Ik snap best dat een niet-diervriendelijke  manier niet de bedoeling is.
Als ik dat had gewild had ik me niet op het forum gemeld.....
Maar rustig buiten lopen zou me toch wel wat waard zijn en vandaar dat ik hoopte op een oplossing of iig herkenning.
Ik heb er nooit van gehoord en mijn omgeving ook niet ...
Een vriendin heeft een filmlje genaakt waarop je op het allerlaatst een zwaluw voorbij ziet scheren.
Ik heb het nog niet op film, die vogel vliegt zo snel...