Hoofdmenu

Donacia

Gestart door Henri van Dodeweerd, juni 01, 2020, 21:07:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193040272/.
1 Rietkever onbekend - Donacia spec. imago
datum: 2020-05-29
locatie: Wilsum - Scherenwelle (OV)

foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ajdees

Dit is een van de soorten met relatief lange poten. Opvallend bij dit exemplaar is het halsschild, dat duidelijk breder is dan lang. Dit is daarom D.crassipes.
Ik zie weinig tandjes aan de achterdijen, die voor deze soort kort en slank zijn. Het is daarmee een vrouwtje.
De lengte van de achterdij is bij deze vrouwtjes een lastig kenmerk, want a. meestal lastig in te schatten door de houding van de poot tov dekschilden en b. omdat de vrouwtjes kortere achterpoten hebben dan de mannen. Voor determinatie is het halsschild eigenlijk al genoeg: geen enkele andere Donacia heeft een halsschild met deze lengte-breedte verhouding. Een vrouwtje D.versicolorea zou wat dit betreft in de buurt kunnen komen. Verschillen met D.versicolorea: 1. Dekschild einde is scherp tov stomp bij D.versicolorea, 2. Halsschild oppervlak is vrij mat en er zijn geen stippels (foto eigenlijk onvoldoende scherp), 3. Antenneleedjes langer bij D.crassipes (niet te beoordelen op deze foto).

Met vriendelijke groeten,
Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Henri van Dodeweerd

Bedankt voor de zeer leerzame reactie! Het kenmerk van het halsschild ga ik onthouden!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd