Welke boom uit Frankrijk is dit?

Gestart door fransjee, juni 01, 2020, 19:02:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

fransjee

Deze boom heb ik opgekweekt uit zaad uit een peul die ik heb opgeraapt in Bretagne. Hij bloeit nu. Ik kom er maar niet achter welke boom het is. Vandaar mijn vraag op dit forum. foto's vervangen door betere.

fransjee

Foto toegevoegd voor meer zicht op het blad

fransjee

Zit ik verkeerd als ik aan acacia denk?

migratorius

Iets uit de Fabaceae zal wel kloppen (blad, peul) en op basis van die bloemvorm dan eerder iets uit de Caesalpinoideae (geen acacia, die hebben heel andere bloemen). Ik kan niets vinden dat er op lijkt (ook in Bretagne is dat vast aanplant geweest).
Een betere foto van de bloemen is welkom. De foto's mogen wel een stukkie groter!

JanHein

paulhoekstra

groeten,
Paul

Rien Ondersteijn

Als het een Gleditsia was dan zal Fransjee zich zeker wel de grote kromme peul herinneren waarvan hij de boontjes meenam.
Groene groe[n]tjes.Rien.

fransjee

Dank voor jullie reacties. Ik zal het weekend als ik weer thuis ben betere Gedetailleerde foto's maken. Gleditsia heeft toch doornen? Die zie ik (nog) niet op deze plant. Hij heeft meer dan 10 jaar in een kuip gestaan en bleef daardoor wat armzalig. Staat nu in de volle grond en gaat heel hard nu. Wordt misschien toch te groot voor een stadstuin. Zeker als hij 30 meter hoog wordt.

migratorius

Gleditsia lijkt me correct. Kende ik nog niet.

JanHein

Rien Ondersteijn

Citaat van: fransjee op juni 03, 2020, 08:29:44 AM
Dank voor jullie reacties. Ik zal het weekend als ik weer thuis ben betere Gedetailleerde foto's maken. Gleditsia heeft toch doornen? Die zie ik (nog) niet op deze plant. Hij heeft meer dan 10 jaar in een kuip gestaan en bleef daardoor wat armzalig. Staat nu in de volle grond en gaat heel hard nu. Wordt misschien toch te groot voor een stadstuin. Zeker als hij 30 meter hoog wordt.

ik las gisteren ergens dat Gleditsia triacanthos een paar kweekvormen heeft die geen stekels hebben.
De vraag is dan of jouw gezaaide plant ook zonder stekels kan zijn.
Nogmaals : herinner je je de boontjes nog ? In welk omhulsel ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

fransjee

Als ik het mij goed herinner (12 geleden opgeraapt voor een stoplicht uit de auto) leek het op de peul van  een blauwe regen. Dus recht van vorm maar helemaal glad, geen haren.

tekenaar

hier in SLO begint hij invasieve neigingen te vertonen met op sommige plaatsen veel kiemplanten en jonge boompjes ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rien Ondersteijn

Hier een foto van Gleditsia triacanthos.
je kunt m ook in een [flinke] pot zetten en verkopen...! Die dingen van die grootte zijn een hoop waard.
Groene groe[n]tjes.Rien.

fransjee

Hartelijk dank voor jullie reacties.
ik heb vandaag betere foto's geplaatst en voeg er hier ook nog 2 toe. een van gesloten blad en een van open blad. afhankelijk van het licht sluiten de bladen zich. Er zijn geen doornen te bekennen en het jonge blad kleurt van rood naar groen. het wordt pas geel in de herfst voordat het afvalt. Hier en daar zit ook geel mos op de takken. Hoop dat dit meer informatie geeft.

vriendelijke groeten
Frans Jansen

fransjee

ik kwam nog een "uitgebloeide" bloem tegen. aan het einde van een steeltje nog een restant.

fransjee

Bedankt voor jullie reacties. Bloem, blad, takken en stam vertonen inderdaad de meeste gelijkenis met een Gleditsia triacanthos. Wel apart dat dit,  uit een zaadje opgekweekt exemplaar, ook geen doornen heeft. Je zou toch verwachten dat die de kop weer op zouden gaan steken. Als hij te groot wordt kan hij de verkoop in begrijp ik 😁.

Vr. Gr.
Frans