Aanschaf budget telescoop

Gestart door Rudy, juni 01, 2020, 18:00:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Misschien ook even navragen welk oculair er onder die kap zit; bij dit model zijn ze verwisselbaar, en dat maakt nogal wat uit voor wat een redelijke prijs is. Afgaand op de vorm van de kap zal het niet iets spectaculairs zijn, maar je weet maar nooit.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rudy

Voor wie dit draadje volgt, een update. Wilde de aanschaf van een "echte" scope eigenlijk uitstellen, maar kwam toen iets tegen dat geschikt leek om tot die tijd te kunnen gebruiken, met een vriendelijk prijsje. Tussen verrekijker en spotting scope, een monoculair met een wat hogere vergroting. Zie plaatje, even in huis gehad maar inmiddels weer retour. Deze 20x50 had zeker z'n pluspunten: voelt stevig aan, waterdicht en gasgevuld, prima focuser die niet te stroef of te losjes beweegt. Helaas is het optisch niet zo goed, ik verwacht zeker niet dat een goedkope kijker scherp tot aan de rand is, maar toch wel enigszins een sweet spot in het beeldveld dat bruikbaar is. Dat bleek te ontbreken, zelfs op de optisch as is het beeld niet echt scherp te krijgen en blijft het beeld nogal "zacht".

Het ding weer retour, maar het was toch nuttig om het te proberen. Een vergroting van 20x is al een goede aanvulling op een verrekijker van 8x, maar iets meer zou nog net wat beter zijn, denk ik. Deze kijker weegt iets meer dan 400 gram, en ik weet nu ook dat ik niet heel veel zwaarder dan dit wil. Iets meer zou nog kunnen, maar als ik ook een statiefje moet meenemen in het veld, denk niet dat ik zit te wachten op een kijker die substantieel meer weegt.

OJGoreng

Misschien is dit nog het overwegen waard. Met grote, lichtsterke lenzen werken ze best OK, maar ook met een budget fatsoenlijk 70-300mm lensje van Tamron ofzo, dat je tweedehands vaak voor een paar tientjes op de kop kunt tikken, krijg je een zeer acceptabel beeld. In Nederland wordt het ding onder een andere merknaam verkocht (Binolyt), maar met even zoeken kun je over de grens soms goedkoper uit zijn met exemplaren die onder de originele merknaam worden verkocht (de winkel in die link verkoopt ook het oudere, goedkopere model nog; wat kleinere beeldhoek maar verder optisch niet wezenlijk minder). Wel even op de lensvatting letten, ze zijn er voor verschillende merken. Het is, zeker zonder statief, wel een beetje een gedoe, en omdat je gebruik maakt van een cameralens is je scherptediepte veel minder en zul je dus veel vaker en nauwkeuriger aan de scherpstelring moeten draaien dan bij een echte scope.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de benadering waarbij je eerst voor een niet-ideale budget-oplossing gaat eigenlijk altijd uiteindelijk veel duurder uitpakt dan als je in het begin wat langer spaart voor iets beters. Wel vraag ik me af of wat je zoekt daadwerkelijk bestaat... iets dat én een scherp beeld moet geven, én niet veel meer dan 400g mag wegen, en liefst wat meer dan 20x moet kunnen vergroten, én niet teveel mag kosten. Zelfs een miniscopes als de Opticron mm3/4 50mm-modellen wegen al gauw ruim 600 gram zónder oculair.

Misschien dat dit ook nog interessant kan zijn, al heb ik er zelf geen enkele ervaring mee.
Met vriendelijke groet, Zainal

Marijn de Weijer

Hallo Rudy en anderen,

Ik heb dit draadje met plezier gevolgd, omdat ik jaren terug met dezelfde opties worstelde.

Ik heb toen een tweedehandse "lens to scope" gekocht, met Canon vatting.
Zelf niet echt gelukkig van geworden, vooral omdat ik brildrager ben, dit apparaat ligt thuis n8ets te doen,

Als jij dit wil proberen, wil ik hem tegen portokosten wel verzenden, Stuur m aar een PM,
Ophalen kan natuurlijk ook, in de Betuwe,

Groet, Marijn
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

Rudy

Citaat van: OJGoreng op juni 24, 2020, 00:44:48 AMMisschien is (...) er zelf geen enkele ervaring mee.

Citaat van: Marijn de Weijer op juni 24, 2020, 09:03:45 AMHallo Rudy en anderen, (...) Groet, Marijn

Bedankt voor jullie tips en het aanbod.  :)

Ja, het klinkt misschien alsof ik heel veel wil, voor weinig geld. Ik denk dat het eigenlijk wel meevalt, je kunt in een lagere prijsklasse geen topkwaliteit verwachten en daar ben ik mij van bewust. Als het maar redelijk is. Soms is het zelfs nog iets beter dan dat, de monoculair die nu retour is was niet zo best, maar ik heb ook een goedkope 6x30 en die doet het prima. Die gebruik ik vooral om de zomermelkweg te bekijken. Op een donkere plek lost dit kleine kijkertje de Melkweg op in ontelbare sterretjes en die worden goed afgebeeld, de optiek is voor het geld best goed.

Het heeft niet de voorkeur, maar ik denk ook aan een doe-het-zelf oplossing. Ik heb 'ns een 45 graden prisma gekocht toen deze in de aanbieding was, met een focuser en een geschikt objectieflens is hier een kijker mee te bouwen. Provisorisch heb ik het al 'ns geprobeerd met een objectieflens van een oude 50mm verrekijker, Chinees fabrikaat gevonden op een rommelmarkt. Zo'n lens zal  maar zo-zo zijn qua kwaliteit, maar het beeld met het prisma en een goed oculair was toch aardig goed. Randonscherpte was aanwezig, maar ook een mooie sweet spot waar het beeld meer dan bruikbaar is. Het viel mij niet tegen. Een bevestiging dat de beeldkwaliteit in hoge mate ook afhangt van de optiek achter het objectief. Zo'n lens uit een verrekijker is ongeveer f/4, het is minder geschikt voor hogere vergrotingen. Bovendien is een eigen knutselwerkje niet zo robuust en weerbestendig.

Het gewicht wat acceptabel is hangt ook af van het statief dat je meeneemt. Zoiets als de Kowa TSN-501 of de iets zwaardere Nikon Prostraff-3 is inderdaad waar ik aan denk. Ook de laatste is een stuk lichter dan bv. de Trailseeker die ik eerder noemde, die komt in de buurt van 1,5 kilo. Dat lijkt me in de praktijk een beetje veel.

Rudy

Citaat van: Marijn de Weijer op juni 24, 2020, 09:03:45 AM

Ik heb toen een tweedehandse "lens to scope" gekocht, met Canon vatting.
Zelf niet echt gelukkig van geworden, vooral omdat ik brildrager ben

Ik realiseer mij nu dat ik vergeten was om hierop te reageren. Zelf ben ik ook brildrager, dus wanneer ik met de bril op wil kijken lijkt me de kans groot dat het mij ook niet gaat bevallen. Maar bedankt voor het aanbod! :)

Hoewel ik astigmatisch ben, het is zo weinig dat ik overdag prima zonder bril een kijker kan gebruiken. Het is alleen wat lastig om steeds de bril op en af te zetten. Als ik wat langer kijk dan liever zonder bril. 's Nachts is een ander verhaal, bij een wat grotere uittredepupil moet de bril op, anders zie ik vervormde sterren. Bij meer vergroting worden de sterren weer mooie puntjes en kan het zonder bril.

Jaap van Steensel

Ik ben ook brildrager en bij de keuze van mijn verrekijker heeft dat zeker meegespeeld. Die wil ik snel kunnen pakken zonder eerst mijn bril te hoeven afzetten, anders ben je vaak te laat en met mijn sterkte zie ik zonder bril niet zoveel. Voor mijn scope is dat echter nooit een issue geweest. Een scope moet je toch eerst even goed neerzetten en dan is die paar tellen voor een bril afzetten niet zo'n punt. Ik heb me in al die jaren dat ik een scope gebruikt ook altijd aangewend om zonder bril te kijken. Dat kijkt echt stukken fijner. Het enige nadeel is dat als ik even iemand ander wil laten kijken die niet brildragend is, dat die persoon vervolgens flink moet focussen ;-). Maar ik zou een scope eigenlijk altijd willen adviseren om die zonder bril te gebruiken.

Rudy

Citaat van: Jaap van Steensel op juni 24, 2020, 13:49:28 PM... brildrager ...

Het is soms een irritante combinatie, bril en kijker. De 6x30 die ik noemde moet ik helaas met bril gebruiken, het vervelende is dat je moet scherpstellen met een ring dicht aan het oculair. Met de bril op moet je dan erg oppassen, voor je het weet zit je met je vingers aan de bril en heb je er een vlek op.  Grrr... :angry:

Jaap van Steensel

Herkenbaar. Zelf heb ik een vrij sterke min-bril, waardoor veel verrekijkers zonder bril niet scherp te stellen zijn. Je zit dan tegen de maximale uitslag van de focusknop aan. Met mijn huidige Nikon Monarch 7 gaat het gelukkig wel zonder bril. Als ik soms even rustig wil kijken zet ik alsnog mijn bril af. Een bril is een extra lens en levert ook wat kwaliteitsverlies op. Maar 9 van de 10 keer blijft mijn bril op. Met mijn scopes heb ik dat probleem nooit gehad en kan ik altijd wel goed focussen zonder bril.

woen

Citaat van: OJGoreng op juni 20, 2020, 03:27:47 AM
Misschien ook even navragen welk oculair er onder die kap zit; bij dit model zijn ze verwisselbaar, en dat maakt nogal wat uit voor wat een redelijke prijs is. Afgaand op de vorm van de kap zal het niet iets spectaculairs zijn, maar je weet maar nooit.

Een 20 x 60 oculair.
Groeten,

Jeroen