Voor wie dit draadje volgt, een update. Wilde de aanschaf van een "echte" scope eigenlijk uitstellen, maar kwam toen iets tegen dat geschikt leek om tot die tijd te kunnen gebruiken, met een vriendelijk prijsje. Tussen verrekijker en spotting scope, een monoculair met een wat hogere vergroting. Zie plaatje, even in huis gehad maar inmiddels weer retour. Deze 20x50 had zeker z'n pluspunten: voelt stevig aan, waterdicht en gasgevuld, prima focuser die niet te stroef of te losjes beweegt. Helaas is het optisch niet zo goed, ik verwacht zeker niet dat een goedkope kijker scherp tot aan de rand is, maar toch wel enigszins een sweet spot in het beeldveld dat bruikbaar is. Dat bleek te ontbreken, zelfs op de optisch as is het beeld niet echt scherp te krijgen en blijft het beeld nogal "zacht".
Het ding weer retour, maar het was toch nuttig om het te proberen. Een vergroting van 20x is al een goede aanvulling op een verrekijker van 8x, maar iets meer zou nog net wat beter zijn, denk ik. Deze kijker weegt iets meer dan 400 gram, en ik weet nu ook dat ik niet heel veel zwaarder dan dit wil. Iets meer zou nog kunnen, maar als ik ook een statiefje moet meenemen in het veld, denk niet dat ik zit te wachten op een kijker die substantieel meer weegt.