Bosrietzanger of Kleine Karekiet?

Gestart door tmjcbs, mei 30, 2020, 14:32:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

tmjcbs

Hallo vogelaars,

Het zal al veel gevraagd zijn, maar ik ben nog maar pas begonnen met vogelen: is de vogel op de foto een Bosrietzanger of een Kleine Karekiet? Ik heb niet zo op de zang gelet. En ik kom er niet zelf uit op grond van de beschrijvingen van de verschillen. Wel meen ik te weten dat de Kleine Karekiet vaak lager in het riet zit om slechts af en toe een beetje naar boven te komen. Deze vogel zat echter vrij onverstoorbaar (ik fotografeerde op ca. 5 meter) in een boompje.
Alvast bedankt...

Gr. Theo

mgieskens

Citaat van: tmjcbs op mei 30, 2020, 14:32:18 PM
Ik heb niet zo op de zang gelet.
Helaas, zonder zang is het zelfs voor menig ervaren vogelaar haast niet te doen om het verschil tussen deze 2 soorten te zien.
Maar misschien zitten hier mensen die zich hier wel aan durven te wagen op basis van deze ene foto.

Heb je de zang wel gehoord? ook al heb je er niet op gelet.
De Bosrietzanger is een aan een gesloten gevarieerde verzameling van allerlei imitaties.
Een Kleine Karekiet doet niks anders dan een haast monotoon krasse karre-karre-kiet-kiet-kiet.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: mgieskens op mei 30, 2020, 14:59:29 PM
Citaat van: tmjcbs op mei 30, 2020, 14:32:18 PM
Ik heb niet zo op de zang gelet.
Helaas, zonder zang is het zelfs voor menig ervaren vogelaar haast niet te doen om het verschil tussen deze 2 soorten te zien.
Maar misschien zitten hier mensen die zich hier wel aan durven te wagen op basis van deze ene foto.

Heb je de zang wel gehoord? ook al heb je er niet op gelet.
De Bosrietzanger is een aan een gesloten gevarieerde verzameling van allerlei imitaties.
Een Kleine Karekiet doet niks anders dan een haast monotoon krasse karre-karre-kiet-kiet-kiet.

Ik zou graag nog eens willen benadrukken hoe belangrijk het is om dergelijke lastige soorten toch eerst en vooral te leren (her)kennen op basis van hun geluid. Dat is moeilijk, zeker in de eerste (begin) jaren maar kennis van roep en zang is onontbeerlijk voor zelfs n beetje vogelaar ..
Hoewel best een goede foto is-ie juist voor de ID van Kleine Kerekiet vs Bosrietzanger niet zo geschikt. Feitelijk zou je daar een serietje foto's (van dezelfde kwaliteit) voor moeten hebben, lieffst ook waarop de vogel en profil te zien is en even zn kop dicht houdt. Immers wil je een goede indruk van de vleugels en snavel incl koppatroon hebben om althans een poging te kunnen/willen wagen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tmjcbs

Iedereen dank voor zijn reactie!

Gr. Theo