Tweekleurige vleermuis?

Gestart door Ilse van der Beek, juni 01, 2020, 11:36:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ilse van der Beek

Tijdens het vleren kwam ik een mysterieuze vleermuis tegen die door de Echo Meter Touch (EMT) werd geïdentificeerd als Tweekleurige vleermuis. Helaas heb ik de vleermuis zelf niet zien vliegen. In de buurt waren wel Laatvliegers (gezien en gehoord met de EMT) maar deze stond niet bij de eerste opties bij de Auto-Identification optie. Ik hoop dat iemand iets met de spectrogramman kan..!

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192961203/.
1 Tweekleurige Vleermuis - Vespertilio murinus adult
datum: 2020-05-25
locatie: Steenwijkerwold (OV)

foto's:



Douwe van der Ploeg

Kan je de oorspronkelijke wav-bestanden ook leveren?

Auto-identificatie in deze programma's is iets dat je, zeker bij deze groep, met een heel pak zout moet nemen, omdat er heel veel variabelen spelen bij echolocatie van vleermuizen. Ook zit er absoluut overlap tussen bepaalde soorten in bepaalde situaties. Tweekleurige is zeker niet de makkelijkste om met zekerheid uit opnames te halen, dus luister vooral niet teveel naar de software..
Douwe van der Ploeg

Ilse van der Beek

#2
Bedankt voor je reactie Douwe! Ik heb de bestanden nog, zou ik die dan naar jou sturen of kan dat als upload bij de waarneming op Waarneming.nl of..?

Ik ben bekend met de tekortkoming van auto-ID, maar ben nog niet zo bekend met vleermuizen (dit is mijn eerste seizoen als vleermuisonderzoeker). Vandaar mijn vraag op het forum :)

Douwe van der Ploeg

Het klinkt een beetje alsof je het voor een bedrijf doet..? Zo ja, misschien goed om eerst intern te vragen of er iemand de opnames kan controleren. Ik wil niet zomaar ertussen zitten ;)

Als t gewoon een hobbyrondje was: ja hoor, mail maar! Ik garandeer niet dat ik eruit kom, maar kan altijd kijken ergens van de week.
Douwe van der Ploeg

Ilse van der Beek

Dat klopt, alleen vond ik deze vleermuis tijdens een hobbyrondje na het werk buiten het plangebied... Het is leuk om te weten wat het is, maar voor het project niet van belang :) ik zou inderdaad mijn collega's kunnen vragen of zij in hun vrije tijd hier eens naar willen kijken, maar hoopte dat iemand van hier al zou weten wat het is. Als je me alsnog wilt helpen met determineren dan zou ik dat mooi vinden!