Kleine torenvalk

Gestart door marjanluteijn, mei 30, 2020, 16:40:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

marjanluteijn

Dag, is er iemand die weet heeft van waarnemingen van een kleine torenvalk in de polders rond Houthave /Meetkerke? Ik weet dat ze zeldzaam zijn en heb geen foto's natuurlijk. Ze vloog in redelijk strakke lijn, kleine vlotte vleugelslag. Hier en daar kleine afwijking in route om precies iets uit de lucht te happen. Roep was herhaald. Deed me meest aan torenvalk denken, buiten het gedrag dan. In de loop van de avond eerst gezien in de buurt van de Nieuwwege brug, later bij Meetkerke nog eens. Iemand enig idee wat ik gezien zou hebben?

ArjenDrost †

lukasverboom

Boomvalk? Die jagen in de lucht op insecten.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

mgieskens

Citaat van: lukasverboom op mei 30, 2020, 17:01:53 PM
Boomvalk? Die jagen in de lucht op insecten.
Daar zat ik ook aan te denken.
Maar blijft bij 'mogelijk' dit of dat met zo'n omschrijving
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Als die je het meest deed denken aan een torenvalk, waarom zou het dan geen tornvalk zijn?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lukasverboom

"kleine vlotte vleugelslag", gedrag week af van torenvalk, leek iets in de lucht te vangen en het is eind mei. Dan is boomvalk toch niet zo'n gekke suggestie?

Ik hoor torenvalken overigens ook zelden geluid maken.

@Marjan: Kleine torenvalk is wel erg onwaarschijnlijk in Nederland. Die is pas één keer in Nederland gezien, in het jaar 2000.
Groet,
Lukas

Marien bioloog

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

marjanluteijn

Ik heb geen ervaring met boomvalken, maar enkele video's bekeken. Boomvalken vangen/eten met de poten, in de vlucht. Dat deed deze zeker niet. Leek met bek iets uit de lucht te happen. Weet ik natuurlijk niet zeker. Ook leek de boomvalk op de video afwisselend te vliegen en te zweven. Deze (mijn) vogel bewoog zijn vleugels voortdurend met kleine, lichte vleugelslagen. Geen glijvlucht tussendoor.
Waarom geen torenvalk? Ik heb hem geen enkele keer zien bidden, en had hem al fietsend toch wel een 10 minuten in de gaten. Bovendien die roep. Mij onbekend, terwijl ik toch al veel torenvalken zag. Ik realiseer me dat een kleine torenvalk zeer zeldzaam is, daarom mijn vraag wat het nog kon zijn. Merci al voor alle reacties! Ik kijk naar hem uit ik mijn volgende fietstocht!

OJGoreng

Heb je iets van het kleed kunnen zien? Kleuren, verdeling licht/donker of iets dergelijks? Alle beetjes helpen (ook eventuele de informatie dat je niets van het kleed hebt kunnen zien, trouwens, want dan worden de mogelijkheden uitgebreider).
Met vriendelijke groet, Zainal

marjanluteijn

Helaas, tegen licht, 's avonds. Geen kleur of patroon dus. Was vooral gedrag. Ik hoop dat ik hem terug zie, dan misschien filmpje. Is in regio Brugge , Vlaanderen trouwens, poldergebied.

OJGoreng

Zou het ook iets totaal anders dan een valk kunnen zijn? Even buiten het doosje gedacht doet de beschrijving me wel aan een koekoek denken. De roep van het vrouwtje, die ze geregeld ook in vlucht uiten, is wel een beetje valkachtig en lijkt in niets op het bekende geluid van het mannetje.

lukasverboom

Roep was herhaald, valkachtig, vliegend in een rechte lijn, af en toe iets uit de lucht happend, in de avond... Nachtzwaluw? Niet een alledaagse poldersoort, maar het past wel op de beschrijving die je geeft. Die is makkelijk aan het geluid te herkennen, dus zoek dat eens op. :)

Koekoek vind ik ook een goede optie, maar kun je die 10 minuten lang zien vliegen? Dat heb ik nog nooit gezien...
Groet,
Lukas

Marien bioloog

OJGoreng

Citaat van: lukasverboom op mei 31, 2020, 16:04:02 PM
Koekoek vind ik ook een goede optie, maar kun je die 10 minuten lang zien vliegen? Dat heb ik nog nooit gezien...

Ah, over die tien minuten had ik even heen gelezen. Nachtzwaluw ging inderdaad ook door mijn hoofd, maar daarvan kon ik het geluid weer niet goed op de beschrijving passen. Nachtzwaluw past natuurlijk inderdaad wel veel beter op foerageren in de lucht.

marjanluteijn

Ok, met ietwat rode kaken nijg ik nu meer en meer naar de koekoek. Paar mooie beelden gevonden van vogel in vlucht, en heeft die 'luie' vleugelslag. geen glijvlucht tussendoor. (https://www.youtube.com/watch?v=Uz5I1_ypDr4) Ik wist niet dat ze ook insecten in de vlucht vingen, ik dacht eerder aan rupsen enzo. Blijkbaar wel het geval dus. Ook de valkachtige houding in de lucht klopt.

De 10 minuten is een gok. Zoals gezegd, ik reed op de fiets en ik volgde hem best een flink stuk. Misschien dat stuk nog eens fietsen en timen dan ;-).

Nachtzwaluw is het zeker niet, roep klopt niet. Als de koekoek in vlucht (of het vrouwtje) een ander geluid maakt dat het bekende 'koekoek'
, dan is dit heel wel mogelijk! Omgeving klopt ook. Kleine rietlandjes, polderland, populieren en wilgenbosjes langs de vaart.

Ik denk dat ik het tot een volgende ontmoeting op een koekoek hou. Dank jullie wel!

lukasverboom

Ah, fijn dat we eruit zijn! Ja, koekoeken kunnen verwarrende geluiden maken en verwarrend gedrag vertonen. Begrijpelijk dat je aan een kleinere valk dacht.
Groet,
Lukas

Marien bioloog

frankneijts

Maar ik geloof nooit dat een Koekoek insecten in de vlucht vangt ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Kwestie is dan dus eigenlijk of de vogel exact dat deed, of iets deed wat er op leek. Af en toe plotseling een scherpe hoek maken past weer wel bij een koekoek. Als het beest aan het roepen was verwacht ik eigenlijk ook een achtervolg(en)d mannetje net buiten het zicht...

janvdbrugge

Misschien spuwde zij in de vlucht af en toe wat uit . . .  (zie: koekoeksspog) (;^)
Jan van der Brugge

marjanluteijn

Citaat van: marjanluteijn op mei 31, 2020, 16:34:03 PM
Ok, met ietwat rode kaken nijg ik nu meer en meer naar de koekoek. Paar mooie beelden gevonden van vogel in vlucht, en heeft die 'luie' vleugelslag. geen glijvlucht tussendoor. (https://www.youtube.com/watch?v=Uz5I1_ypDr4) Ik wist niet dat ze ook insecten in de vlucht vingen, ik dacht eerder aan rupsen enzo. Blijkbaar wel het geval dus. Ook de valkachtige houding in de lucht klopt.

De 10 minuten is een gok. Zoals gezegd, ik reed op de fiets en ik volgde hem best een flink stuk. Misschien dat stuk nog eens fietsen en timen dan ;-).

Nachtzwaluw is het zeker niet, roep klopt niet. Als de koekoek in vlucht (of het vrouwtje) een ander geluid maakt dat het bekende 'koekoek'
, dan is dit heel wel mogelijk! Omgeving klopt ook. Kleine rietlandjes, polderland, populieren en wilgenbosjes langs de vaart.

Ik denk dat ik het tot een volgende ontmoeting op een koekoek hou. Dank jullie wel!

Kleine update: ik ben de vogel weer tegengekomen, het is duidelijk een koekoek! Hij vloog recht op me aan uit de polders, ik herkende hem direct van de vorige keer. Hij zette zich recht voor mijn neus in een wilg en riep triomfantelijk: 'koekoek'! Dan was hij weer weg...😉 Dank allemaal!

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog