Ancistrocerus oviventris?

Gestart door William de Jong, mei 30, 2020, 15:42:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Ik dacht in eerste instantie een muurwesp te pakken te hebben, maar bij beter bekijken was die duidelijker slanker dan de vorige muurwespen die ik kortgeleden heb waargenomen. Ook opvallend is de gele band over de onderzijde van het achterlijf. De wesp heeft een scherpe hoek aan de onderzijde van segment 2, nigricornis? maar tekening klopt niet en ik miste ook de 'Basalrippen'. Wie helpt me met de determinatie? meer foto's zijn beschikbaar.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192796884/.
1 Muurwesp onbekend - Ancistrocerus spec. imago
datum: 2020-05-29
locatie: Renkum (GE)

foto's:






Groeten, William de Jong

Olger Krischan

Hoi William,

het is Ancistrocerus, want heeft tegula lopen uit in punt boven en is niet Symmorphus.

Ik interpreteer de hoek van sterniet als hoek van 120 graden en daarna vlak tot licht gewelfd. Met de verdere zichtbare kenmerken wijst naar A. oviventris of eventueel A. scoticus obv bandering op tergieten I - III.

A. oviventris
1. Heeft normaal zwarte antenne schachten maar volgens sleutel kan ook met gele streep en dan onderzijde antenne vlag zwart. Dit klopt hier.
2. Achterpoot is geel met zwart en vaak gescheiden met roodachtige zone in midden, dat lijkt hier te kloppen
3. Geel scutellum, klopt hier.
4. Sleutel noemt band op tergiet I als smal, klopt hier. Ik zie genoeg voorbeelden waarbij de band aan zijden breder achteren uitloopt.
5. Tergiet I - V met gele band, tergiet VI met gele vlek. Dit klopt hier niet maar het ontbreken van bandering op tergiet V en VI lijkt te passen in variatie kijkend naar voorbeelden, zie ook  https://www.ahw.me/ancistrocerus_oviventris_fe.html.

- A. scoticus ken ik helemaal niet en er zijn minder voorbeelden op het web beschikbaar. De achterpoten zijn helemaal zwart of rood, dat is hier niet het geval.
Over het algemeen lijkt die wesp ook een beperkte gele tekening borst en kop te hebben, maar dit is slechts een observatie.
- Sterniet bandering is geen kenmerk in sleutel.

Ik neig op basis hiervan naar A. oviventris.

William de Jong


Groeten, William de Jong