Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omlaag

Auteur Topic: Waarom reageert niemand tegen deze onzin?  (gelezen 3290 keer)

Bart van Hoogstraten

• Betatest Herkenningsapp
  • *
Re: Waarom reageert niemand tegen deze onzin?
« Reactie #30 Gepost op: mei 31, 2020, 15:57:17 pm »

100% zeker Sponswatervorkje vandaag.
https://waarneming.nl/observation/192857180/#

Er is een nieuwe verbeterde versie in de maak. Die vergelijkt de foto van je waarneming met alleen goedgekeurde waarnemingen uit de database. Als je die waarneming van dat Sponswatervorkje door de testversie haalt krijg je het resultaat van de vorige app te zien onder het resultaat van de nieuwe (bijlage).
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2020, 16:01:44 pm door Bart van Hoogstraten »
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 15,- abonnementskosten!
http://waarneming.nl/donate.php

Bart van Hoogstraten

• *
« Reactie #31 Gepost op: mei 31, 2020, 16:00:44 pm »

Het wordt elke dag erger met die obsidentify - nonsens. Op de Belgische site beginnen er nu ook al via obsidentify 'gedetermineerde' bramen binnen te stromen. Ondertussen is er nog steeds er niks gedaan aan die ondersoort-suggesties. De waarnemingen-sites zouden toch geen platform moeten bieden aan schimmig bijgeloof en pseudowetenschap? Wat is hier aan de hand? Waarom reageert er niemand?

Die app is in ontwikkeling en nog lang niet klaar. Gedurende de overbruggingsperiode van slecht naar goed zullen er links en rechts wat flaters geslagen worden maar over het geheel gezien gaat het echt wel de goede kant op.

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 15,- abonnementskosten!

dirder

• Member
« Reactie #32 Gepost op: mei 31, 2020, 17:52:32 pm »

Het ging me vooral om de houding van Hisko en co. Ze blijven volhouden dat die app zo goed als onfeilbaar is en als er een verkeerde determinatie uitkomt, dan ligt het natuurlijk aan de foto en moet de waarnemer maar eerst eens leren een foto trekken. Zo is het natuurlijk wel makkelijk en het klopt overigens duidelijk niet. Er is intussen al goed duidelijk (en bewezen) geworden wat obsidentify niét kan (ondersoorten, gele Melilotus, Lotus, grassen, Vicia villosa en Vicia cracca, Rubus, alles wat in het Nederlands eindigt op kamille etc. etc.) en het zou toch ook duidelijk moeten zijn wat niet hoeft of zou mogen (ondersoorten suggereren en al zeker niet aan mensen die weigeren een flora te gebruiken of bijvoorbeeld taxa suggereren waarvan er maar één goedgekeurde waarneming bestaat).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

• Admins
« Reactie #33 Gepost op: mei 31, 2020, 21:59:38 pm »

Dag Bart van Hoogstraten :blink: Ik zou onder jouw forumnaam "Betatest Herkenningssoftware" staan. Zou jij ons over het een en ander kunnen informeren?

Wat verandert er met ObsIdentify 2.0 t.o.v. de vorige versie? Betere herkenning is vanzelfsprekend, maar zijn er nog meer veranderingen? Komt er ook een nieuwe app met meer mogelijkheden bijvoorbeeld? De huidige app staat toe maximaal één foto te uploaden en heeft nog nooit van activiteit "aangeplant" gehoord. Daar zouden wij graag verandering in zien.

Dat er negatieve effecten ontstaan met de komst van de herkenningssoftware, kan niet ontkend worden, maar ik ben er van overtuigd dat de ObsIdentify een blijver is. Wij zien als validatoren echter punten van verbetering, want enkele van de negatieve effecten zijn te voorkomen.

Dit voorjaar bijvoorbeeld zijn er meer dan 1500 foto's van Tuinjudaspenning binnengekomen. De herkenningssoftware kent Tuinjudaspenning vreemdgenoeg niet en suggereert in alle gevallen Judaspenning spec. Dit heeft ons echt knetter veel werk opgeleverd en bovendien ontzettend veel irritatie. Dit is slechts een voorbeeld, maar dit gaat bij meer soorten fout (Vingerhoedskruid spc, Kardinaalsmuts spec, Margriet spec). Is het niet mogelijk dat wij ObsIdentify mogen verbieden om bepaalde taxa te suggereren? Dat voorkomt een hoop onnodig werk.

Ook suggereert ObsIdentify vaak obscure ondersoorten die op basis van de aangeleverde foto's vaak onmogelijk te beoordelen zijn. Dit levert een hoop extra werk voor de validatoren en vooral ontzettend veel irritatie.

Ook suggereert ObsIdentify soorten die helemaal niet voorkomen in Nederland. Wij stoppen ontzettend veel werk in het beheren van de database en welke soorten en ondersoorten we wel of niet beschikbaar maken. ObsIdentify heeft daar schijt aan en zegt eigenlijk tegen ons "Fuck jullie validatoren, het is deze (onder)soort en ik sta toe dat de waarnemer deze gewoon invoert". Dit geeft ons een hoop extra werk en vooral ontzettend veel irritatie.

Mijn excuus voor de negatieve ondertoon, maar we zijn als validatoren gewoonweg niet blij met de komst van ObsIdentify. Voor waarnemers is dit een geschenk uit de hemel, voor ons voelt het als de ondergang van waarneming.nl! :( De kwaliteit van waarnemingen gaat STERK achteruit en de hoeveelheid fotowaarnemingen neemt STERK toe.

En voor degenen die denken, Niels, stel je niet zo aan, het valt allemaal wel mee... check dan eerst onderstaande figuur waarbij ik het aantal fotowaarnemingen planten per jaar heb uitgezet. Ik zou mij héél erg zorgen gaan maken als ik een systeem beheer dat loopt op vrijwillige validatoren. Als dit niet snel afvlakt, dan houdt waarneming.nl op, want de validatoren kunnen dit niet aan.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2020, 22:39:46 pm door nielseimers »

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #34 Gepost op: mei 31, 2020, 22:43:24 pm »

Ook suggereert ObsIdentify soorten die helemaal niet voorkomen in Nederland.

Zijn dit allemaal soorten die wél in België voorkomen?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

nielseimers

• Admins
« Reactie #35 Gepost op: mei 31, 2020, 22:51:07 pm »

Dat vermoed ik wel ja, maar dat weet ik niet zeker. Het is tot nog toe in ieder geval niet voorgekomen dat een dergelijke voorspelling correct bleek te zijn. Maar als het wel correct is, dan blijft het besluit om de soort beschikbaar te maken nog altijd aan de validatoren en niet aan ObsIdentify.

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
« Reactie #36 Gepost op: mei 31, 2020, 23:02:05 pm »

Niels: dat aantal fotowaarnemingen voor 2020 in het grafiekje, is dat wat nu al is ingevoerd, of het voorspelde aantal waarnemingen voor het hele jaar als de huidige trend doorzet?

En wat zou gebeuren wanneer we obsidentify uitzetten? Zou het aantal waarnemingen dan verminderen maar de kwaliteit weer beter worden?
Paul Veenvliet

Vintage vakantiewoning en natuurreizen in Slovenië
http://www.natureincolour.eu

nielseimers

• Admins
« Reactie #37 Gepost op: mei 31, 2020, 23:16:50 pm »

Dat is het voorspelde aantal. Dit is gebaseerd op de eerste vijf maanden van 2020 in vergelijking met de eerste vijf maanden van 2019. Dit aantal is 90% hoger.

Ik weet niet wat er gebeurt als je ObsIdentify uitzet, ik vermoed dat de curve dan afvlakt of zelfs afneemt. Ik kan mij echter niet voorstellen dat ObsIdentify uitgezet wordt.

Marleen

• Member
« Reactie #38 Gepost op: juni 01, 2020, 07:28:18 am »

Ik zou mij héél erg zorgen gaan maken als ik een systeem beheer dat loopt op vrijwillige validatoren. Als dit niet snel afvlakt, dan houdt waarneming.nl op, want de validatoren kunnen dit niet aan.

Ik weet niet meer wie, wat of waar.
Maar ik meen dat dit een keer voorbij gekomen is in een eerder topic hierover.

En volgens mij was het uiteindelijk de wens/bedoeling om obsidentify het meeste werk te laten doen,
en evt met wat crowdvalidatie voor de waarnemingen die obsidentify niet kan doen.

Groetjes, Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

nielseimers

• Admins
« Reactie #39 Gepost op: juni 01, 2020, 07:58:39 am »

Beide zijn niet het geval Marleen.

Waarneming.nl gaat niet aan crowdvalidatie doen, dat hebben degenen die hierover gaan diverse keren en ook recent nog aangegeven. Crowdvalidatie gaat ten koste van de kwaliteit. De validatoren zien crowdvalidatie ook niet werken.

ObsIdentify kan niet het merendeel van het werk gaan doen. Momenteel wordt 22% van de binnenkomende planten-fotowaarnemingen gevalideerd door ObsIdentify. Dit zal nog wel iets hoger worden met nieuwere versies van ObsIdentify, maar het overgrote merendeel zal door validatoren beoordeeld blijven worden. Bij andere soortgroepen (mossen en korstmossen bijvoorbeeld) kan helemaal niet met ObsIdentify gevalideerd worden, maar ook zij zien de aantallen schrikbarend toenemen (dit jaar 94% toename). Dat kunnen zij ook niet aan.

Marleen

• Member
« Reactie #40 Gepost op: juni 01, 2020, 08:09:09 am »

Beide zijn niet het geval Marleen.
Dan zal er in de loop van de tijd misschien meer kennis/ervaring zijn opgedaan waardoor men er nu anders over denkt. Dat is goed nieuws.  :duim:

Waarneming.nl gaat niet aan crowdvalidatie doen, dat hebben degenen die hierover gaan diverse keren en ook recent nog aangegeven. Crowdvalidatie gaat ten koste van de kwaliteit. De validatoren zien crowdvalidatie ook niet werken.

ObsIdentify kan niet het merendeel van het werk gaan doen. Momenteel wordt 22% van de binnenkomende planten-fotowaarnemingen gevalideerd door ObsIdentify. Dit zal nog wel iets hoger worden met nieuwere versies van ObsIdentify, maar het overgrote merendeel zal door validatoren beoordeeld blijven worden. Bij andere soortgroepen (mossen en korstmossen bijvoorbeeld) kan helemaal niet met ObsIdentify gevalideerd worden, maar ook zij zien de aantallen schrikbarend toenemen (dit jaar 94% toename). Dat kunnen zij ook niet aan.

Oké, is dat openbaar op het forum besproken of op het admin-forum? Want dat zien wij "gewone" forum gebruikers niet.

Ik twijfel niet aan het probleem. Hier zijn eerder (1-2 jaar geleden, ook op mijn initiatief) al discusssies over geweest.
Ik denk graag mee en steun jullie in goede oplossingen.

Groetjes, Marleen

Bart van Hoogstraten

• *
« Reactie #41 Gepost op: juni 01, 2020, 08:36:39 am »

Dag Bart van Hoogstraten :blink: Ik zou onder jouw forumnaam "Betatest Herkenningssoftware" staan. Zou jij ons over het een en ander kunnen informeren?

Wat verandert er met ObsIdentify 2.0 t.o.v. de vorige versie? Betere herkenning is vanzelfsprekend, maar zijn er nog meer veranderingen? Komt er ook een nieuwe app met meer mogelijkheden bijvoorbeeld? De huidige app staat toe maximaal één foto te uploaden en heeft nog nooit van activiteit "aangeplant" gehoord. Daar zouden wij graag verandering in zien.

Dat er negatieve effecten ontstaan met de komst van de herkenningssoftware, kan niet ontkend worden, maar ik ben er van overtuigd dat de ObsIdentify een blijver is. Wij zien als validatoren echter punten van verbetering, want enkele van de negatieve effecten zijn te voorkomen.

Dit voorjaar bijvoorbeeld zijn er meer dan 1500 foto's van Tuinjudaspenning binnengekomen. De herkenningssoftware kent Tuinjudaspenning vreemdgenoeg niet en suggereert in alle gevallen Judaspenning spec. Dit heeft ons echt knetter veel werk opgeleverd en bovendien ontzettend veel irritatie. Dit is slechts een voorbeeld, maar dit gaat bij meer soorten fout (Vingerhoedskruid spc, Kardinaalsmuts spec, Margriet spec). Is het niet mogelijk dat wij ObsIdentify mogen verbieden om bepaalde taxa te suggereren? Dat voorkomt een hoop onnodig werk.

Ook suggereert ObsIdentify vaak obscure ondersoorten die op basis van de aangeleverde foto's vaak onmogelijk te beoordelen zijn. Dit levert een hoop extra werk voor de validatoren en vooral ontzettend veel irritatie.

Ook suggereert ObsIdentify soorten die helemaal niet voorkomen in Nederland. Wij stoppen ontzettend veel werk in het beheren van de database en welke soorten en ondersoorten we wel of niet beschikbaar maken. ObsIdentify heeft daar schijt aan en zegt eigenlijk tegen ons "Fuck jullie validatoren, het is deze (onder)soort en ik sta toe dat de waarnemer deze gewoon invoert". Dit geeft ons een hoop extra werk en vooral ontzettend veel irritatie.

Mijn excuus voor de negatieve ondertoon, maar we zijn als validatoren gewoonweg niet blij met de komst van ObsIdentify. Voor waarnemers is dit een geschenk uit de hemel, voor ons voelt het als de ondergang van waarneming.nl! :( De kwaliteit van waarnemingen gaat STERK achteruit en de hoeveelheid fotowaarnemingen neemt STERK toe.

En voor degenen die denken, Niels, stel je niet zo aan, het valt allemaal wel mee... check dan eerst onderstaande figuur waarbij ik het aantal fotowaarnemingen planten per jaar heb uitgezet. Ik zou mij héél erg zorgen gaan maken als ik een systeem beheer dat loopt op vrijwillige validatoren. Als dit niet snel afvlakt, dan houdt waarneming.nl op, want de validatoren kunnen dit niet aan.

Hoi Niels, ik ben geen ontwikkelaar, alleen maar tester. De oude herkenningssoftware speurt de gehele database af naar vergelijkbare soorten en kent 16.148 soorten. De nieuwe versie kent 22.303 soorten en zoekt alleen tussen de goedgekeurde waarnemingen. Je kunt de nieuwe versie zelf ook testen. Elke waarneming heeft een eigen nummer (zie bijlage A ). Als je dat nummer kopieert en over het nummer heen plakt (bijlage B ) bij deze url krijg je twee resultaten te zien. In de bovenste helft met kleine letters de uitkomst van de nieuwe versie en in de onderste helft die van de oude.

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #42 Gepost op: juni 01, 2020, 09:02:01 am »

De laatste discussie is ook hier mogelijk toepasselijk: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,467512.0/topicseen.html

Na 4-5 foto's geeft de betaversie nu geen resultaat meer, dus iemand die echt wil testen zit snel op zijn honger.

De nieuwe versie zal soorten blijven suggereren die niet in het betreffende land voorkomen en ondersoorten en synoniemen. De nieuwe versie is wel belangrijk beter in de herkenning.

Ik heb een paar Judaspenningen gedaan en hij suggereerde niet meer Judaspenning spec.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare

Rob Koelman

• Member
« Reactie #43 Gepost op: juni 01, 2020, 12:48:51 pm »

Hierboven is al een paar keer gemeld dat er hard gewerkt wordt aan de verbetering van ObsIdentify. Dat is mooi - en dringend noodzakelijk - maar dat is niet waar het om gaat.

Er wordt duidelijk geconstateerd dat ObsIdentify momenteel meer problemen veroorzaakt dan dat het een nuttig hulpmiddel is, en wel in die mate dat 'het systeem' zwaar onder druk komt te staan en in elkaar zou kunnen storten (meer pessimistisch: in elkaar aan het storten is).

Er zullen ongetwijfeld nog wel de nodige technische verbeteringen aan ObsIdentify plaatsvinden, maar dat gaat allemaal niet heel snel. Het is een illusie te denken dat het systeem in een paar maanden perfect zal werken, het gaat eerder om jaren. Daar kunnen oa de admins dus niet op wachten. Er moet op korte termijn een praktische oplossing komen. Hierboven zijn al enkele suggesties gedaan. Een van de belangrijkste is dat er een flink aantal soorten en soortgroepen uitgesloten moeten worden van automatische validatie herkenning.

Ook moet waarneming.nl af van de mantra 'meer is beter'. De nadruk ligt de laatste tijd vooral op het vergroten van de hoeveelheid waarnemingen, zonder dat daarbij de kwaliteitsbeheersing voldoende geborgd is.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2020, 17:39:37 pm door Rob Koelman »
Met vriendelijke groet, Rob

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #44 Gepost op: juni 01, 2020, 14:01:52 pm »

Een van de belangrijkste is dat er een flink aantal soorten en soortgroepen uitgesloten moeten worden van automatische validatie.

Waarschijnlijk bedoel je automatische herkenning. Daar ben ik het mee eens.

Op autovalidatie (op basis van herkenning) hebben de admins gelukkig zelf invloed. In België is dat op mijn verzoek uitgezet voor alle planten. Het zorgde alleen maar voor meer werk. Misschien dat we het weer opstarten met de nieuwe versie.

Ik kwam er net achter dat er maar 1 foto mogelijk is per waarneming in Obsidentify. Dat is een heel belangrijke factor die voor minder kwaliteit en meer werk voor admins zorgt.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

E vd Schootbrugge

• Member
« Reactie #45 Gepost op: juni 01, 2020, 16:24:40 pm »

Dank voor jullie vele werk! Misschien vinden jullie het prettig om ook een ervaring met Obsidentify van een normale, niet al te kundige, waarnemer te lezen.

Als 13-jarig jongetje ben ik in 2012 op waarneming.nl begonnen, met een natuurmonumenten-flora van de rommelmarkt. Het op naam brengen van planten aan de hand van zo'n boekje bleek echter nog niet zo makkelijk. Later heb ik een wat oudere versie van Heukels gekocht. Met 50-100 waarnemingen per jaar kreeg ik er toch nooit echt de slag van. Toch hebben jullie mij altijd met veel geduld geholpen, al voelde ik me nog zo'n kruk. 20-30% bleef fout en ongeveer 10% is via dit forum gedetermineerd, vooral exoten.

Dat waarneming.nl nu door Obsidentify kraakt, vind ik erg jammer. Voor mij persoonlijk is het een zegen geweest. De volgens Obsidentify overduidelijke soorten controleerde ik altijd even via Google, de minder duidelijke soorten ook in mijn Heukels. De computer en ik (in die volgorde) zijn samen toch veel beter dan ik alleen. In 2019 en 2020 heb ik slechts één plant verkeerd op naam gebracht. Een enkele plant ging nog via het forum.

Rob Koelman

• Member
« Reactie #46 Gepost op: juni 01, 2020, 17:49:28 pm »

Dat waarneming.nl nu door Obsidentify kraakt, vind ik erg jammer. Voor mij persoonlijk is het een zegen geweest. De volgens Obsidentify overduidelijke soorten controleerde ik altijd even via Google, de minder duidelijke soorten ook in mijn Heukels. De computer en ik (in die volgorde) zijn samen toch veel beter dan ik alleen. In 2019 en 2020 heb ik slechts één plant verkeerd op naam gebracht. Een enkele plant ging nog via het forum.

Dat is nou precies hoe waarnemers ObsIdentify zouden moeten gebruiken. Iedere determinatie (feitelijk suggestie) door het programma altijd zelf controleren.

Dat gebeurt dus helaas duidelijk niet. Te veel waarnemers vertrouwen te veel op het programma en accepteren klakkeloos de voorgestelde determinaties. Waar waarnemers vroeger een beslissing moesten maken of ze een waargenomen soort wel of niet op naam wilden brengen en of ze deze dan vervolgens ook nog wilden invoeren, kun je tegenwoordig met een paar klikken op een knop een soort 'determineren' en de waarneming invoeren. Of de determinatie correct is interesseert veel waarnemers blijkbaar niet, of ze zijn zo gebrainwashed door alle propaganda over het systeem dat ze zich niet kunnen voorstellen dat het programma een fout zou kunnen maken...

Marleen

• Member
« Reactie #47 Gepost op: juni 01, 2020, 18:04:21 pm »

Je maakt een foto.
Je upload de foto. Er komt een naam
Klik op opslaan.

Op welk moment moet een waarnemer nadenken of iets doen?

Alleen bij foto kiezen en klikken op opslaan. Systeem & validatoren doen de rest.

8 juni observation.org gaat over naar de nieuwe lay-out

Groetjes, Marleen

marcel234

• Member
« Reactie #48 Gepost op: juni 01, 2020, 21:40:42 pm »

En waar komt die foto dan vandaan?

Pas als observado overgaat op de nieuwe layout krijg je serieuze problemen want Obsidentify is er alleen voor wilde flora en fauna in Nederland. Ik kon niet meer terugvinden wie dat verzonnen had ...
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2020, 21:43:36 pm door marcel234 »

Marleen

• Member
« Reactie #49 Gepost op: juni 01, 2020, 21:51:29 pm »

En waar komt die foto dan vandaan?

Het gaat over de determinatie.

Te veel waarnemers vertrouwen te veel op het programma en accepteren klakkeloos de voorgestelde determinaties. Waar waarnemers vroeger een beslissing moesten maken of ze een waargenomen soort wel of niet op naam wilden brengen en of ze deze dan vervolgens ook nog wilden invoeren, kun je tegenwoordig met een paar klikken op een knop een soort 'determineren' en de waarneming invoeren.

Er is bij het invoeren geen enkel moment meer waarop je zelf hoeft na te denken of met input hoeft te komen.
Dat doen het systeem (soortnaam, soortgroep) en de validator (kleed, gedrag, soortnaam etc)

Het enige wat een waarnemer eigenlijk "moet" bij het invoeren van de waarneming is de foto uploaden/opslaan.

Je hoeft geen soortgroep aan te geven.
Geen soortnaam in te typen.
Kleed en gedrag zijn niet verplicht.
Doe je iets fout past de validator het aan.

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #50 Gepost op: juni 01, 2020, 21:56:39 pm »

Pas als observado overgaat op de nieuwe layout krijg je serieuze problemen want Obsidentify is er alleen voor wilde flora en fauna in Nederland. Ik kon niet meer terugvinden wie dat verzonnen had ...

Volgens mij.... (maar ik kan het mis hebben) zijn er nog geen landenlijsten.
Ik bedoel, volgens mij zijn er nog geen soortenlijsten per land welke soorten er in het land voorkomen.

Dus als Obsidenify voor observado ingezet gaat worden krijg je of alleen NL/BE of hele wereld?

Of misschien is er in de tussentijd een oplossing voor bedacht?
Of misschien is het nieuwe lay-out zonder Obsidentify?

Groetjes, Marleen

Rutger Barendse

• Moderator
  • *
« Reactie #51 Gepost op: juni 02, 2020, 08:58:49 am »

Volgens mij werkt Obsidentify nu alleen met goedgekeurde foto's uit Nederland en België.  Zie de lijst in de eerste post hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,467512.0/topicseen.html

Er zijn vele landenlijsten, maar die worden niet toegepast in Obsidentify. Je kunt er dus soorten mee invoeren die niet voorkomen in het betreffende land.
Groeten,
Rutger Barendse

Planten in C6   
Botanical Journeys  
Planten in C6 op Youtube

Rob Koelman

• Member
« Reactie #52 Gepost op: juni 08, 2020, 17:07:04 pm »

En weer een bosboterbloem. Zucht...

Er is al eerder geconstateerd dat bosboterbloem een soort 'dumpsoort' is als ObsIdentify er weer eens niet uitkomt. In dit geval wordt echter ook nog de groeiplaats van een zeldzame orchideeënsoort prijsgegeven. Ook opvallend dat een student van de UVA (zie de naam van de waarnemer) deze determinatie klakkeloos accepteert. Juist van studenten (zeker als het gaat om biologiestudenten) zou je toch enig kritisch denkvermogen mogen verwachten als een automatische determinatie een zeldzame soort  aangeeft...

Dit voorbeeld toont dat Obsidentify het iedereen veel te gemakkelijk maakt om de grootst mogelijke onzin in te voeren. Er zit geen enkele rem op. Paar klikken en weer een waardeloze waarneming ingevoerd. Maar ja - ook al eerder geconstateerd - waarneming.nl is momenteel vooral geïnteresseerd in zo veel mogelijk waarnemingen. Kwaliteit is daarbij duidelijk niet van belang...

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, korstmossen, mossen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Heb jij ook korstmossen en mossen in de tuin? Meld het hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730

Marleen

• Member
« Reactie #54 Gepost op: juni 08, 2020, 17:53:48 pm »

Bij de sieralgen komt ook van alles langs, van zweefvliegen tot orchideeën tot bergeenden.
:o

Observado is ook over naar de nieuwe site.

8 juni observation.org gaat over naar de nieuwe lay-out

dirder

• Member
« Reactie #55 Gepost op: juni 08, 2020, 17:57:23 pm »

En weer een bosboterbloem. Zucht...

Er is al eerder geconstateerd dat bosboterbloem een soort 'dumpsoort' is als ObsIdentify er weer eens niet uitkomt. In dit geval wordt echter ook nog de groeiplaats van een zeldzame orchideeënsoort prijsgegeven. Ook opvallend dat een student van de UVA (zie de naam van de waarnemer) deze determinatie klakkeloos accepteert. Juist van studenten (zeker als het gaat om biologiestudenten) zou je toch enig kritisch denkvermogen mogen verwachten als een automatische determinatie een zeldzame soort  aangeeft...

Dit voorbeeld toont dat Obsidentify het iedereen veel te gemakkelijk maakt om de grootst mogelijke onzin in te voeren. Er zit geen enkele rem op. Paar klikken en weer een waardeloze waarneming ingevoerd. Maar ja - ook al eerder geconstateerd - waarneming.nl is momenteel vooral geïnteresseerd in zo veel mogelijk waarnemingen. Kwaliteit is daarbij duidelijk niet van belang...

Dit kan toch niets anders dan een bug zijn? Je ziet ook steeds vaker vanalles en nog wat als Slanke wikke voorbijkomen (ook zo een superzeldzame).
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

• Member
« Reactie #56 Gepost op: juni 08, 2020, 17:59:24 pm »

Ondertussen gaf Hisko te kennen in een ander forumonderwerp dat er zeker niks zal worden gedaan aan die ondersoorten etc. etc. Ze blijven dus hardnekkig in hun niet erg bijster goede illusie geloven. Echt onnozel en dan blijf ik nog beleefd. En ik blijf het bizar vinden dat niemand hier tegenin gaat.
Groeten, Dirk Derdeyn.

frkvh

• Member
« Reactie #57 Gepost op: juni 08, 2020, 18:16:45 pm »

Dit kan toch niets anders dan een bug zijn? Je ziet ook steeds vaker vanalles en nog wat als Slanke wikke voorbijkomen (ook zo een superzeldzame).
ik heb ook al een paar keer bosandoorn zien binnen komen als groene speerbraam.

Maakun

• Member
« Reactie #58 Gepost op: juni 08, 2020, 19:23:24 pm »

Ik heb laatst als test eens wat fotos van mijn kat door de app gehaald, kreeg 100% zeker een zeer zeldzame vleermuis, een spitsmuis en nog wat zeer zeldzaams. Allemaal op foto's van dezelfde kat. Het komt vooral voor als er maar zeer beperkt foto's ter vergelijking zijn lijkt het.

Maar goed, het echte probleem is denk ik meer dat iemand een bergeend die volgens de app een alg is gewoon nog als waarneming aanmeld ook. Ik ben hier ook nieuw en via de app hier terecht gekomen, maar een beetje zelf nadenken is toch niet zo lastig, zelfs als leek.

Rien Ondersteijn

• Member
« Reactie #59 Gepost op: juni 08, 2020, 19:26:58 pm »

Ondertussen gaf Hisko te kennen in een ander forumonderwerp dat er zeker niks zal worden gedaan aan die ondersoorten etc. etc. Ze blijven dus hardnekkig in hun niet erg bijster goede illusie geloven. Echt onnozel en dan blijf ik nog beleefd. En ik blijf het bizar vinden dat niemand hier tegenin gaat.

Dirk-ik ben t 100 % met je eens, maar ...wat kunnen we doen? ?
Maximaal kunnen we vanuit t Forum met zijn allen 'staken' ,maar de groep 'niet-Forummers' is vele malen groter.. :(
Groene groe[n]tjes.Rien.
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.203 seconden met 20 queries.