Hoofdmenu

Huismoeder?

Gestart door Gertjan Klein, mei 28, 2020, 14:38:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

Ik zag een vlinder op de grond scharrelen, met vreemd korte vleugels. De beeldherkenning maakt er een Huismoeder van. Zou dit een afwijking zijn, of gaat het misschien om nog niet opgepompte vleugels?

Het betreft deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192619817/.
1 Huismoeder - Noctua pronuba imago
datum: 2020-05-28
locatie: Texel - Robbenjager (NH)
Foto:


Rayan Majoor

Huismoeder zou ook mijn eerste reactie zijn. En inderdaad, nog niet opgepompte vleugels. Bij sommige soorten vlinders zitten de vleugels echt opgevouwen in de pop, bij andere soorten (zoals veel uiltjes en micro's) zijn ze simpelweg heel klein en moeten ze uitrekken ofzo.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gertjan Klein

Citaat van: Rayan Majoor op mei 28, 2020, 16:38:25 PM
Bij sommige soorten vlinders zitten de vleugels echt opgevouwen in de pop, bij andere soorten (zoals veel uiltjes en micro's) zijn ze simpelweg heel klein en moeten ze uitrekken ofzo.

Bedankt; ik vermoedde dit al, maar ik dacht dat vlinders (en ook bv. libellen) zich, om begrijpelijke redenen, schuil hielden als ze nog niet konden vliegen. Deze liep behoorlijk fanatiek te scharrelen. Misschien was hij/zij door iets verstoord.

Rayan Majoor

Soms vinden vlinders geen goede plek om de vleugels op te pompen of worden hierbij (bijvoorbeeld door zware regen) verstoord waardoor het oppompen kan mislukken en de vlinder in deze vorm blijft. Echter waarschijnlijk was de vlinder nog op zoek naar een plek om de vleugels op te pompen: de pop ligt onder de grond en de vleugels moeten de ruimte hebben om vrij te hangen tijdens het oppompen. Een libelle kruipt vaak direct uit het water op een stengel (op uitzonderingen zoals de rivierrombout na), maar een vlinder heeft niet die mogelijkheid om onder de grond een stengel uit te zoeken waar ie boven de grond verder in kan klimmen en zal dus moeten zoeken naar een goede plek.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gertjan Klein

Citaat van: Rayan Majoor op mei 28, 2020, 18:55:17 PM
[...] waarschijnlijk was de vlinder nog op zoek naar een plek om de vleugels op te pompen [...]

Bedankt, heldere en plausibele uitleg!