Weet iemand welke plant is dit?

Gestart door L.van hal, mei 27, 2020, 21:31:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

L.van hal

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191126905/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2020-05-11
locatie: Bakel - De Heibloem e.o. (NB)

foto's:














Rob Koelman

Iets met een aantasting (schimmel/virus?).

Suggesties: vlasbekje (Linaria vulgaris) of heksenmelk (Euphorbia esula).
Met vriendelijke groet, Rob

L.van hal

Dag  Rob,
Bedankt voor antwoord, inderdaad kan het een aantasting zijn door schimmel,
De plant groeit hier op zandgrond en het is erg droog.
Ik blijf de plantjes volgen en ben ook benieuwd of het duidelijk gaat worden wat het is.
Hartelijke groet Lenie van Hal.

L.van hal

Enkele maanden geleden deze plant gemeld,
De plant heeft nu bloemen en enkele foto´s  heb ik toegevoegd. We hebben een aantal van 10 stuks gezien, dit is geschat. Enkele planten groeien redelijk, verschillende plantjes verpieteren en staan er armzalig bij.
Weet iemand wat voor plant dit is??

nielseimers

De bloemen hebben wel wat van Legousia (Spiegelklokje) weg, maar ik durf er niets van te maken.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Het blad op foto 4 herinnert aan Jasione montana.

L.van hal

Beste mensen,
welke plant dit is lijkt nu duidelijk dank zij Rien Ondersteijn:  hij ging mee kijken naar deze Plant.
Het is het Zandblauwtje.
Evenals dhr. Plantoon die dit ook meldde, foto 4 die de bladeren met beharing weergeven.
We hebben vanmiddag de omgeving van dit plantje afgezocht en inderdaad zag Rien planten die zowel nog de blauwe als de Geel/groene kleur (aan een plant) hadden.
Rien vertelt dat het Jasione is maar er zijn  meerdere soorten. Rien zag wat kenmerken die bijzonder waren.
Enkele foto's heb ik toegevoegd op waarneming.nl als je even de link aanklikt dan zijn ze daar te zien.
Het is super mooi dat dit duidelijk is, ik was zeer benieuwd. Wat dan de reden van deze vergroeiing is probeer ik nog na te zoeken, dat zal moeilijk zijn.
Graag wil ik dhr. Plantoon, Rien en Niels bedanken voor de reactie en stuur een hartelijke groet mee, Lenie van Hal