Gemummificeerde vlinder (Cordyceps tuberculata): verzameld!

Gestart door Rayan Majoor, mei 27, 2020, 21:03:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

een tijdje geleden vond ik (voor het eerst ooit) een door een schimmel overmeesterde vlinder. Hier is ook een foto van te vinden op https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/alles-over-vlinders/vijanden-van-vlinders. Dit zou dan waarschijnlijk een Entomophthora-schimmel zijn... maar is er een specifieke soort bekend die dit met vlinders doet? En bij de substraat-opties (wat er nogal wat zijn) is er wel de optie 'rupsen of vlinderpoppen (macronachtvlinders)', maar dit is een volwassen vlinder. Heb ik over de optie heen gekeken of is die optie er überhaupt niet?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/192574951/.
1 Entomophthora spec. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2020-04-19
locatie: Ede - Ginkelsche Heide (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

#1
Hier staat een afbeelding van Cordyceps tuberculata waar jouw vondst veel op lijkt;
http://www.ascofrance.com/uploads/document/cordyceps-final-relu-CLL-09-01-3-2015-0001.pdf
Uitgebreid gedocumenteerd met tekeningen van groeistadia en spore.
Met een microscoop moet je er wel uit  komen, lijkt me.

Deze soort staat niet in de Verspreidinsgatlas.
Mogelijk zou het een nieuwe soort voor Nederland zijn.
Wat dan nog rest is een bevestiging door een amateur- NMV mycoloog voor een aanmelding van een nieuwe soort.

Rayan Majoor

#2
Beste Giel,

ik had inderdaad hetzelfde bestandje van Carolien Reindertsen bij de waarneming gekregen. Lijkt er erg op, bedankt :duim:. Ik ga een dezer dagen kijken of de vlinder/schimmel er nog zit en als dat zo is neem ik hem mee zodat ie verder onderzocht kan worden. Zou toch wel interessant zijn als dit de eerste vondst van die schimmel in Nederland zou zijn (en gewoon midden op de hei, dus kans dat ie geimporteerd is, is dan een stuk minder groot).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

Mooi werk en interessant, Ryan, succes en ik hoor/lees het vast wel van je. M.vr.gr., Giel

Rayan Majoor

Helaas niet meer terug kunnen vinden. Achtergrond van de foto's hielp niet echt bij het terugvinden van de locatie en het was een strook van ruim 100 meter hei waarbinnen ik zeker was dat ik hem had gevonden... maar desondanks geen resultaat. Helaas...
Zal ik Cordyceps tuberculata als soort voor waarneming.nl aanvragen? Of kan ik hem beter op iets anders zetten?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Giel van der Pluijm

Nou, maar invullen met deze soort?
Dat gaat alleen als de determinatie helemaal correct is, met sporenonderzoek.
Je kunt hem wel aanvragen , maar de waarneming moet op onzeker worden gezet met het verhaal erbij als het kan,
groetjes,
Giel

Rayan Majoor

Uiteraard zou ik hem niet op zeker zetten :rolleyes:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ruim een jaar later, slechts een paar honderd meter zuidelijk van de plek waar ik er de eerste keer een had aangetroffen, ben ik vandaag toevallig weer een gemummificeerde vlinder tegen het lijf gelopen! Verbazingwekkend hoe erg deze weer op de vorige lijkt. En... uiteraard heb ik hem dit keer wel verzameld! :angel: ;D
Dus wat kan ik er nu het beste mee doen? Droog bewaren of is (90%) alcohol beter? (Weet niet wat handig is met schimmels). En wie zou ik ernaar kunnen laten kijken voor de bevestiging?

Link naar de waarneming van vandaag:
https://waarneming.nl/observation/215379105/.
1 Cordyceps tuberculata vruchtlichaam, verzameld (in collectie)
datum: 2021-05-30
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Noordelijkste stuk (GE)

foto's:






Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

De soort is als zodanig bevestigd op AscoFrance. Zou natuurlijk alsnog leuk zijn als iemand ernaar kon kijken en het ook microscopisch kon bevestigen. Maar in ieder geval op morfologische kenmerken dus blijkbaar wel te determineren :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rob Koelman

Citaat van: Rayan Majoor op juni 01, 2021, 20:17:44 PMDe soort is als zodanig bevestigd op AscoFrance. Zou natuurlijk alsnog leuk zijn als iemand ernaar kon kijken en het ook microscopisch kon bevestigen. Maar in ieder geval op morfologische kenmerken dus blijkbaar wel te determineren :)

Ik heb indertijd voor een ander parasitair schimmeltje op insecten contact gehad met Bart Kraak en dr. R.A. Samson van het Westerdijk instituut in Utrecht - http://www.westerdijkinstitute.nl/. Deze hebben indertijd de voorlopige determinatie op uiterlijke kenmerken kunnen bevestigen. Misschien wil één van hen ook nu weer deze vondst bekijken.

Zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=415963.0
Met vriendelijke groet, Rob

Rayan Majoor

Interessante vondst destijds, mooi schimmeltje!
Bedankt voor de referentie, ik ga eens kijken of zij er interesse in hebben :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ondertussen heb ik via een paar mensen van de Ned. mycologische vereniging te horen gekregen dat ik hem door Richard Dijkstra kan laten bekijken. Wanneer er weer verder bericht is zal ik dat hier vermelden
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Carolien

 
Citaat van: Rayan Majoor op juni 05, 2021, 20:01:06 PM
Ondertussen heb ik via een paar mensen van de Ned. mycologische vereniging te horen gekregen dat ik hem door Richard Dijkstra kan laten bekijken. Wanneer er weer verder bericht is zal ik dat hier vermelden

:duim: :duim: Spannend!
Hartelijke groet Carolien Reindertsen